5178
Sök

Normal koppling vid kall motor - huggande koppling vid varm motor/transmission, Saab 9000 1988

9 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
Hej,

Någon som har haft liknande problem på någon bil?. Behöver inte nödvändigtvis vara just denna modellen på bil.

Kopplingen fungerar alldeles utmärkt när man startar en kall/okörd bil. Går alldeles utmärkt att slira på kopplingen och smyga igång. Efter att man kört så att motor och transmission blivit varm, ca 30 minuter kanske, och ska göra ovanstående operationer på ettans växel och backen så hugger kopplingen och motorn skakar. Med lite rull så är det inga problem. När den blivit kall igen så fungerar det normalt igen. Kopplingen slirar inte vid gaspådrag.

Fenomenet verkar vara värmeberoende alltså av nån anledning. Jag bytte först motorfästen men det blev ju inte bättre även om de var slut så byte var påkallat. Olja på lamellerna verkar lite otroligt eftersom det bara uppträder vid värme - om olja vore orsaken så skulle det väl hugga lika mycket om den var kall tycker jag?

Så nu är frågan alltså om någon har en susning om vad som kan vara felet? Nu spekulerar jag om olika orsaker: Luft i slavcylindern, trasiga fjädrar i tryckplattan, defekta fjädrar i lamellerna?

Mvh
Kalle

Sök