4786
Sök

Saab 9-5 Knackar och gnisslar

3 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Hej.

Jag har en 9-5a från 2006. En lång historia kommer här komprimerad. Januari i år, hjullager höger fram byttes, även bromsklossarna byttes. Skivorna slitna, men ok några mil till. Nu i Maj gick samma hjullager sönder igen och verkstaden bytte det igen som ett garantiärende. Verkade bra först, men sen började det knacka när man bromsade. Inte vid hård inbromsning utan bara vid lättare inbromsning. Sedan kom det även ett gnisslande vid körning, detta ökar när man bromsar för att sedan övergå till knackningar.
Jag for tillbaka till verkstaden och dom sa att det var bromsskivan som blivit för sliten så dom bytte denna till en bättre begagnad. Det verkade bra ett par mil, men sen dök samma symptom upp igen. Då köpte jag en ny bromsskiva och bytte denna själv, men problemet kvarstår.

Det dök alltså upp efter att hjullagret byttes. Det tycks bli värre efter en liten stunds körande. Kommer helt tydligt från höger fram. Ingen skillnad om bilen ligger i N eller D (det är en automatare) när man bromsar. Bromsklossarna är fina. Det verkar som bränsleförbrukningen ökat ca 10% sedan felet uppstod.

Nästa steg enligt verkstaden blir att byta hjullagret igen om det nu kan vara något fabrikationsfel på det. Dom sa att om det inte är där felet ligger så kan det vara något med drivknuten som spökar. Låter dyrt....?

Någon där ute som har några idéer om vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

Sök