Hjälp! nybörjare dra kablar rätt!

Eekish
5 juli 2014 · 192 Inlägg

Tjena!
Köpte mig en stereo ( Pioneer bilstereo DEH-1500UB ) för ett tag sedan och drog jag alla kablar i bilen och allt är klart så.
Men jag var dum nog och inte testade grejerna före eller tittade på slutsteget hur det skulle sitta innan så jag drog kablarna direkt i bilen. Sen la jag det åt sidan men nu är jag tillbaka med det och vill ha igång det.

Nu kommer frågan.
Som sagt så har jag ingen aning om vad kablarna skall sitta på detta slutsteg ( Sparkomatic SA 300).
( har ingen bok/manual för denna slutsteg )

Vad och vilka skall jag sätta i rätt för att få baslådan / högtalarna att fungera med denna slutsteg?
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-ffe26685562a5a47209d9a23243ddec6.jpg

Sen så har jag ju el dragningen klart med, men vad står GND för och skall jag sätta jorden på REM?
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-858e5e14427410766021a5a69a3ad56c.jpg

Tar även en bild på slutsteget hur det sitter kopplat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-d2f92b256ddc11c7ed9bb2dce21feca4.jpg

!Ursäkta om det är dåligt förklarat, som sakt när jag ny på detta inom ljud men hoppas nån kan hjälpa mig! smile

Baker3
5 juli 2014 · 91 Inlägg

GND står för jord GROUND. RMT står för remote, den som går från stereon och säger att steget ska starta.

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Drönirettab
5 juli 2014 · 21 761 Inlägg

GND är förkortning av GROUND, dvs jord. REM är förkortning av REMOTE, där ska stereons remotekabel sitta. Stereons lågnivåkablar kopplas in på slutstegets lågnivåingångar, alltså "L" och "R".

De röda högtalarkablarna som sitter på baslådans delningsfilter ska kopplas till slutstegets röda högtalarutgångar (till vänster i bild alltså), dvs "L+" och "R+". Slutsteget kommer då att bryggkopplas och du ska även ställa den lilla svarta brytaren i läge "BRG". smile

Sättet att bryggkoppla just detta steg (L+ och R+) skiljer sig mot hur man vanligen brukar koppla på slutsteg rent allmänt, kan vara bra att veta om någon funderar.

Hur grova kablar har du dragit fram till slutsteget?

Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2014)

Eekish
5 juli 2014 · 192 Inlägg

Drönirettab skrev:
GND är förkortning av GROUND, dvs jord. REM är förkortning av REMOTE, där ska stereons remotekabel sitta. Stereons lågnivåkablar kopplas in på slutstegets lågnivåingångar, alltså "L" och "R".

De röda högtalarkablarna som sitter på baslådans delningsfilter ska kopplas till slutstegets röda högtalarutgångar (till vänster i bild alltså), dvs "L+" och "R+". Slutsteget kommer då att bryggkopplas och du ska även ställa den lilla svarta brytaren i läge "BRG". smile

Sättet att bryggkoppla just detta steg (L+ och R+) skiljer sig mot hur man vanligen brukar koppla på slutsteg rent allmänt, kan vara bra att veta om någon funderar.

Hur grova kablar har du dragit fram till slutsteget?

Tack så hemskt mycket! Det du förklarade var helt utmärkt och som du förklarade låter busenkelt, men jag skall testa imorgon. har fullt upp ikväll.
Som sagt, hur grova kablar?   Behöver nog inte oroa mig för det smile Kostade på riktiga grova kablar som skall palla en hel del! cool

Eekish
6 juli 2014 · 192 Inlägg

Nu fick jag ett annat problem!
Jag får ström genom GND asså jord uttaget på slutsteget när jag har kopplat in allt och får kortslutning.
Vad kan detta ro på?
Får ut 12v genom GND..
Är det fel på det och bör skaffa ett nytt slutsteg?

Dannekkk
6 juli 2014 · 322 Inlägg

Dragonloor skrev:
Nu fick jag ett annat problem!
Jag får ström genom GND asså jord uttaget på slutsteget när jag har kopplat in allt och får kortslutning.
Vad kan detta ro på?
Får ut 12v genom GND..
Är det fel på det och bör skaffa ett nytt slutsteg?

var har du satt jorden?

Eekish
6 juli 2014 · 192 Inlägg

Dannekkk skrev:

Dragonloor skrev:
Nu fick jag ett annat problem!
Jag får ström genom GND asså jord uttaget på slutsteget när jag har kopplat in allt och får kortslutning.
Vad kan detta ro på?
Får ut 12v genom GND..
Är det fel på det och bör skaffa ett nytt slutsteg?

var har du satt jorden?

Testat överallt, På en stål bit t.ex. Tror det är nåt fel på denna slutsteg.

Eekish
6 juli 2014 · 192 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-fa6a36a9bf6c69facc6e7507c6071f4b.jpg
Här är en bild på hur det ser ut. Där skall det inte vara någon ström..
Som sagt har jag testar jordat lite överallt och blir ingen skillnad.

Senast redigerat av Dragonloor (6 juli 2014)

Dannekkk
6 juli 2014 · 322 Inlägg

okej, då kanske det är steget det är fel på!

Eekish
6 juli 2014 · 192 Inlägg

Dannekkk skrev:
okej, då kanske det är steget det är fel på!

Aa låter ser ut som så. Men vad tror ni om detta slutsteg? http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.3365/ Om jag vill köra en baslåda ( inte speciellt stor ) och 2 högtalare. Tror ni att det skulle fungera?

Drönirettab
6 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Vad är det för bas som sitter i lådan, märke och modellnamn?
Hur mycket vill du lägga ut på ett slutsteg?

Steget du länkar till har två kanaler, även om det kanske funkar att driva både baslåda och högtalare med samma steg så tycker jag att ett fyrkanals steg är ett bättre alternativ i så fall. smile

Eekish
6 juli 2014 · 192 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad är det för bas som sitter i lådan, märke och modellnamn?
Hur mycket vill du lägga ut på ett slutsteg?

Steget du länkar till har två kanaler, även om det kanske funkar att driva både baslåda och högtalare med samma steg så tycker jag att ett fyrkanals steg är ett bättre alternativ i så fall. smile

Som sakt vet inte jag vad det är för modell riktigt men här har du en bild på baslådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197476/197476-7a25a9b49ec1a78175486646ed7d68c1.jpg

De har fungerat utan problem förut. Dock har de legat åt sidan nåt år.
Men imorgon så skall jag lämna in den hos en polare och skall se vad det är för fel på den. Annars blir det en ny slutsteg.

Senast redigerat av Dragonloor (6 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang