1415
Sök

Fel på kupéfläkt SAAB 9-3 SS 2005?

57 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
Hejsan!

Har fått ett konstigt ljud i bilen och tänkte höra om det möjligtvis är någon som känner igen problemet och vet vad det skulle kunna vara.

Det är så att stundtals när man stänger av bilen hörs det ett "hackspett"-liknande ljud från kupéfläkten. Likaväl så när man stänger av cirkulationsluft-knappen. Ljudet kommer inte konstant varje gång man kör men tillräckligt mycket för att irritera.

Kan det möjligen vara så att kupéfläkten håller på att ge sig?

Det har ju varit otroligt varmt senaste dagarna, kan värmen vara en bidragande faktor?

P.S Försökte få ett demonstrerande filmklipp men fick inte till det så bra. Hoppas att min beskrivning är tillräcklig.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Patrik

You'll Never Walk Alone

1 020 Inlägg
25 juli 2014
Min 9-5 lät oxå så. Det var spjällmotorn till varm/kallluft har jag för mig den var som börja bli sliten.
Vet ej var den sitter på din men på min satt den vänster sida av mittkonsolen innanför när man rev bort sidomattan på panelen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

57 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
Okej, det kan vara värt att kolla. Tack för att du tog dig tid att svara!

Hälsningar
Patrik

You'll Never Walk Alone

1 020 Inlägg
26 juli 2014
Har för mig det lät när man ändrade på panelen oxå, var några år sen så prova både varmt o kallt o vilka utblås det ska komma ur.
Acc hade även egen felsökning inbyggd. Har för mig man tryckte auto och off samtidigt sen gick den genom systemet o satte en kod .
Bör stå i instrboken exakt hur du gör .

8 908 Inlägg
26 juli 2014
andreas1 beskrivningar fungerar inte på trådskaparens bil.

Testa smörja fläktmotorn med vapenfett från ex biltema, har fungerat för mig i över 6 år nu.
Här är en beskrivning på var fläktmotorn sitter och hur du tar bort den.
http://forum.saabturboclub.com/showthre … 06-med-ACC

Fotograf på tierpidag.se

1 020 Inlägg
26 juli 2014
Fläkten borde låta under drift om det skulle vara problemet, inte när du stänger av bilen.
Däremot nollsräller spjällen sig när du stängt av bilen.
Men absolut kan jag ha fel o tråkigt om dom tog bort självdiagnosen på nyare 9-3 .

57 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
Tack så jättemycket för båda er svar andreas1 och Hamilton! Jag skall kika på detta och se om jag kan åtgärda det själv. Tack!

You'll Never Walk Alone

Sök