(LÖST) Nybyggd Volvo B234f (turbo) blir varm / kokar. (LÖST)

amazonsimme
27 juli 2014 · 303 Inlägg

Hej!
Skulle verkligen behöva hjälp här nu. Jag har fått helt slut på idéer  neutral

• Bilmodell
Volvo 740 B234f Turbokonverterad -1989

• Modifikationer på bilen 
Turbokonverterad 16v motor.
Helrenoverad med alla lager och packningar.
Borrad till 96,30mm    = 0,30 överdimension
JE- smidda kolvar.
O-ringat block med ståltrådsringar. 
Original toppackning.
ARP toppbultar med mutter.
Efterspänt toppen efter 2 varmkörningar (stängde av vid 95grader och lät svalna)
Toppen är portad, andra hydraulkammar, dubbla ventilfjädrar, större ventiler.
Alu-kylare.
65g termostat.

• Hur yttrar sig felet? 
Det är en helt nybyggd maskin som snabbt blir varm (det är iofs 30 grader utomhus men ändå).
Kylfläkten har jag att starta vid 90grader (motortemp givaren/mätaren sitter i toppen) och efter att fläkten startat klättrar temperaturen ändå sakta uppåt tills det att motorn kokar vid (105grader) och fläkten har då gått hela tiden sedan den startade.
Sugande elfläkt på 14 tum storlek är monterad.
Blir varmt i hela systemet= block, topp, övre kylarslang, kylaren, nedre kylarslang, slangarna till värmepaketet, värmepaketet.


• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Hade först en 65g termostat monterad.  Testade sen med en original 87g.  Nu testar jag helt utan termostat utan någon som helst skillnad.
Även testat en annan kylare.
Bra flöde genom både kylare och topp/block. (hällt vatten genom slangarna)
Testat en annan vattenpump (Volvo original båda två)
Inget tryck i systemet förrän den närmar sig 100 grader, då börjar nivån stiga i ex-kärlet  (utan lock) och det bubblar till sist över.



Någon som kan komma på något?  Alla tips är verkligen välkomna nu.

Senast redigerat av amazonsimme (29 juli 2014)

StlpMK Team T-Röd Racing
27 juli 2014 · 507 Inlägg

låtit systemet luftats sig riktigt? placering på expansionskärl högt? tillräckligt med vatten,

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
amazonsimme
27 juli 2014 · 303 Inlägg

StlpMK skrev:
låtit systemet luftats sig riktigt? placering på expansionskärl högt? tillräckligt med vatten,

Det tror jag nog, gått på 5-6 liter vätska, finns vatten i övre kylarslangen med.  Original placering på expansionskärlet (alltså på fjäderbenstornet)

Senast redigerat av amazonsimme (27 juli 2014)

StlpMK Team T-Röd Racing
27 juli 2014 · 507 Inlägg

hum.. hade samma symptom på min men hjälpe med att låta de lufta sig.  Oeffektiv kylfläkt låter det som annars?

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
amazonsimme
27 juli 2014 · 303 Inlägg

StlpMK skrev:
hum.. hade samma symptom på min men hjälpe med att låta de lufta sig.  Oeffektiv kylfläkt låter det som annars?

okej. hur gjorde du när du "lät det lufta sig" ?  smile

får kanske testa köpa en större fläkt.    men den klarade sig förra året, då med andra motorn.

StlpMK Team T-Röd Racing
27 juli 2014 · 507 Inlägg

starta utan kylarlock å lät de bubbla å ha sig å fyllde på efterhand, gick i mkt mer ändå de va i nivå i behållaren vid start, kopplat fläkten rätt wink

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
GasGlad1337
27 juli 2014 · 460 Inlägg

amazonsimme skrev:

StlpMK skrev:
låtit systemet luftats sig riktigt? placering på expansionskärl högt? tillräckligt med vatten,

Det tror jag nog, gått på 5-6 liter vätska, finns vatten i övre kylarslangen med.  Original placering på expansionskärlet (alltså på fjäderbenstornet)

Går det inte i runt 8 liter? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
amazonsimme
27 juli 2014 · 303 Inlägg

StlpMK skrev:
starta utan kylarlock å lät de bubbla å ha sig å fyllde på efterhand, gick i mkt mer ändå de va i nivå i behållaren vid start, kopplat fläkten rätt wink

Kör den utan locket monterat. nivån är jämn tills det blir varm å den ökar.

GasGlad1337 skrev:

amazonsimme skrev:

StlpMK skrev:
låtit systemet luftats sig riktigt? placering på expansionskärl högt? tillräckligt med vatten,

Det tror jag nog, gått på 5-6 liter vätska, finns vatten i övre kylarslangen med.  Original placering på expansionskärlet (alltså på fjäderbenstornet)

Går det inte i runt 8 liter? smile

Det var det kanske. fick i knappt 4 liter koncentrerad + 50/50 blandning vatten.

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 111 Inlägg

amazonsimme skrev:

StlpMK skrev:
starta utan kylarlock å lät de bubbla å ha sig å fyllde på efterhand, gick i mkt mer ändå de va i nivå i behållaren vid start, kopplat fläkten rätt wink

Kör den utan locket monterat. nivån är jämn tills det blir varm å den ökar.

GasGlad1337 skrev:

amazonsimme skrev:

Det tror jag nog, gått på 5-6 liter vätska, finns vatten i övre kylarslangen med.  Original placering på expansionskärlet (alltså på fjäderbenstornet)

Går det inte i runt 8 liter? smile

Det var det kanske. fick i knappt 4 liter koncentrerad + 50/50 blandning vatten.

Vad var det där för konstig blandning?
Det ska vara 50/50 rakt igenom. Inget annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
amazonsimme
27 juli 2014 · 303 Inlägg

Så jag menar, såklart.   hälften hälften tongue

martinsson91 skåne
28 juli 2014 · 88 Inlägg

testa org 940 el fläkten smile

vissa faller för grupptryck men jag faller för laddtryck!
amazonsimme
28 juli 2014 · 303 Inlägg

martinsson91 skrev:
testa org 940 el fläkten smile

ska iväg nu precis å jaga tag på en fläkt från en v70n, den blåser på bra:cool:  hoppas att det hjälper tongue

Ibanezman Skåning
28 juli 2014 · 739 Inlägg

Står tändingen knas eller om motorn går för snålt så kan tempen gissningsvis gå upp.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
amazonsimme
28 juli 2014 · 303 Inlägg

Ibanezman skrev:
Står tändingen knas eller om motorn går för snålt så kan tempen gissningsvis gå upp.

Jo det är sant. Men tändningen på tomgång har jag på 15 grader. 900rpm och lambdastyr för att hålla 1.0

Ibanezman Skåning
28 juli 2014 · 739 Inlägg

amazonsimme skrev:

Ibanezman skrev:
Står tändingen knas eller om motorn går för snålt så kan tempen gissningsvis gå upp.

Jo det är sant. Men tändningen på tomgång har jag på 15 grader. 900rpm och lambdastyr för att hålla 1.0

Jaså, okej.
Han moderatorn Sharky här kanske hade kunnat ge ett bra svar.
Verkar vara en kunnig kis, gissningsvis.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
amazonsimme
29 juli 2014 · 303 Inlägg

Pust!! cool  Så värst allvarligt var det ändå inte.
En rejäl fläkt istället för en universal 14tum "biltema-fläkt" gjorde susen!  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69274/69274-c3982e8c93bbbf7e17665578531e51d7.jpg

Ibanezman Skåning
29 juli 2014 · 739 Inlägg

Kul att det löste sig smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang