Möjligtvis råkat bränt slutsteget (Företag kan vara inblandat i detta)

wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

Tjenare, som titeln lyder så kan jag ha råkat bränt mitt slutsteg.. Hoppas ni orkar läsa för detta kommer bli långt!

Iallafall, för drygt 2 veckor sedan åkte jag och köpte nytt ljud hos företaget "BRL" jag bestämde mig innan att jag skulle köpa detta paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-g … 20001.html

Vilket killen på BRL tyckte va ett bra val, känns också som att killen blåste mig på ett par 50mm kablar då det fanns en länk under till passande kabelkit "35mm". Vart fall så köpte jag då 50mm kablarna ( både till ström o jord) och det kändes bra. Det är nu vi kommer till de skumma, när jag väl hade betalat för grejerna så ritade han en ritning till hur jag skulle koppla basarna, självklart får ni en bild: http://gyazo.com/2b8fea8ed7bb4b1d6fb221d279a0b90c

4 ohm var detta alltså menat att kopplas till enligt han, ni kommer märka längre ner att jag tar upp ritningen igen. Jag började genast koppla in detta i min volvo 740 "atraktor" när jag kom hem, följde hans ritning "ritningen kommer igen senare", kopplade allt ordentligt.  Allt fungerade prima i en vecka tills då en dag då jag var ute och åkte och dunkade musik kände för att byta låt , då skedde det,  jag tyckte det lät konstigt, ingen bas? jag tittade till på slutsteget och såg att lampan lyste rött, alltså så hade protection mode gått i. Jag testade att stänga av bilen och sedan vänta ett tag, sedan startade jag den igen. Inte funkade det, protection mode gick i igen, jag testade återligen igen med stereon uttagen och endå gick den in i protection mode.

Först hade jag ingen aning om att de var slutsteget som krångla tills jag kopplade in mitt gamla slutsteg som då lyste grönt när jag vred på tänningen. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag bestämde mig för att ringa BRL.

Jag ringde nästa dag till BRL och förklarade incidenten och dom sa att dom tyvärr inte kunde göra något och att jag var tvungen att komma in med slutsteget för att testa det där, samma grej hände där när dom koppla in det hos BRL, lampan på slutsteget lyste rött, killen sa att jag troligtvis hade bränt slutsteget, jag kunde inte tro mina öron, bränt slutsteget på mindre än en vecka?! han sa att han kunde skicka det till ett företag på gotland som kunde ta en titt på slutsteget för o se vad det va för fel på det. Han sa också att om de nu var bränt kunde jag få köpa ett nytt för "inköpspriset" woooow tänkte jag, kanske en tusing mindre än det riktiga priset, riktigt snålt tyckte jag.. jag har lixom inte överbelastat slutsteget eller någonting?!, han klagade också på att jag hade vridit för mycket på inställningarna på slutsteget men varför finns dom där ifall man inte får röra dom då? jag hade skruvat på 2 inställningar vilket var gainern o bass boosten och dom stog tydligen lite för högt.. löjligt..

Jag åkte sedan därifrån, killen skulle skicka slutsteget nu direkt när jag åkte sa han (om han nu gjorde det)
det gick några dagar innan jag bestämde mig för att kontakta företaget nere vid öland. Jag berättade om vad som hade hänt och skickade också bilden på ritningen, här ska ni få hans svar:

http://gyazo.com/25f077a3ac4bdb4c3d5931f06b36ea9a (här är svaret till ritningen som BRL killen gjorde"

Om detta nu stämmer så har alltså killen på BRL ritat en ritning där han säger att de ska vara kopplat till 4 ohm men egentligen är 1 ohm kopplat? Om det nu är såhär så borde jag ju garanterat få ett nytt slutsteg ellerhur? Han nämnde lixom inte heller att jag behövde ett kraftigare batteri utan sade i kassan att de skulle funka bra med det jag hade, jag har volvo 740s originalbatteri.

Jag ringde upp BRL för att sedan snacka med han jag köpte grejerna av, berättade att jag varit i kontakt med företaget nere på gotland och berättade vad han hade skrivit, han trodde mig inte men däremot sa han att killen på gotland hade rätt om batteri delen, slutade med att samtalet inte ledde någonstans så bestämde mig för att ringa till Jönköping för att höra vad dom hade gjort vid denna situationen, killen på jönköping var otroligt trevlig, vi snackade flera minuter, han sa bland annat att det första vi gör är att höra med kunden om vad för batteri han har, har han för dåligt batteri så kommer vi oftast med andra paket eller tipsar personen om ett annat och kraftigare batteri till paketet personen vill ha. Killen på det BRL jag åkte till nämnde inte ens något om något jädrans batteri... Killen i jönköping beklagade också att de hade blivit såhär och sa också att han inte kunde göra någonting (vilket jag förstår)

Nu sitter jag här utan att fått något svar och kom på att jag kunde lägga ut det här för att höra vad ni tycker!

M.V.H Alex

Senast redigerat av wraax (4 augusti 2014)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Jockk3
4 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

Bara önska dig lycka till.

Fjong
4 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Aldrig kul när nått pajar sad

Låter mycket underligt att han sa att ett original batteri skulle orka driva det steget och kan väl tycka att man iallafall skulle få en rabatt pga felaktigt information av säljaren. Dock måste man ha lite förståelse med, butiken vet ju aldrig hur produkten har använts och skulle dom ersätta alla varor som pajar så skulle dom nog inte gå så mycket +. Kan ju lika gärna va nån som fått för sig att driva nått inomhus å kopplat steget rakt i vägguttaget D:

När det kommer till kablar så är 50mm2 det man ska använda till ett sånt steg även om det kanske räcker med 35mm2, väldigt dumt att snåla med kablarna. Att köra det paketet i 1 Ohm ska inte heller vara några problem om resten av systemet klarar det men nu gjorde det ju tyvärr inte det sad Att köra dom grejerna i 4Ohm är ren idioti, då kan man lika gärna köpa mindre grejer och spara sina pengar. Man får dock ta det lite lugnt i 1 Ohm då GPP basarna inte klarar 2000w hur länge som helst.

Har själv köpt ett steg som var defekt från fabrik och det bara sprakade och small ifrån en högtalare, det var ett filter som var knas men hade tur så det löste sig för mig. Har också träffat på försäljare som gärna lovar lite för mycket (det har nog de flesta nån gång i livet). Bästa man kan göra är att dubbelkolla allt själv innan man köper nått smile

Handlar själv på BRL i Jönköping och är mycket nöjd med deras kundservice och om det har uppstått problem så har dom löst det på ett bra sätt, vet ej hur de andra BRL butikerna hanterar sådant men uppenbarligen inte lika bra. sad

wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

De du säger är ju absolut rätt.. Men fjong, vad tror du skulle kunna va felet här, låter det som jag har pajat det eller är det något fabriksfel? :S hoppas inte allt nu är mitt fel för då har jag ju typ kastat 3500 kr i vattnet nästan... sad

Senast redigerat av wraax (4 augusti 2014)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
XeptiQ Whatever :)
4 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

Låter mer som att den som sålde dig detta kit inte visste riktigt vad han snackade om.. Menar, om man har ett kasst batteri, klart man inte byter paket/kit om man kollat på ett, man byter givetvis batteri eller köper till ett... Sen till din bekymrande fråga så tror jag inte att du bränt steget utan mer hoppas på att du fick ett måndags ex..

Sen har du garanti på produkten, från försäljaren samt fabriken som tillverkar dessa. Så tror du tillochmed har ångerrätt på detta , så du har rätten på din sida att få varje öre tillbaka om de nu har talat om för dig hur du ska koppla och allt pajja..


Låter lite som BRL i Trestad tongue Frågade efter kit till min V70, och de visste inte alls hur man skulle kunna koppla in steg+låda i min.. Kom med en kass ursäkt som att , jag har intergrerad stereo i panelen..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
huntelaar DLS
4 augusti 2014 · 1 147 Inlägg

Jag vet inte om bass-boost bränner steg, men basar givetvis då den försöker klämma ur effekt som inte finns, så det är absolut inte "löjligt".

Jag har bränt ett steg för många år sedan, men då lös ingenting. Har du provat att jorda om?

wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

Tack för svaret Xeptiq, ja jag hoppas också på att jag fick ett måndags exemplar... Man blir bara så trött på detta, hade inte ens grejerna i en vecka o killen på BRL lägger all skuld på mig... känns bara så tråkigt.. Jo jag hoppas att jag har rätten att lämna tillbaka allt för då gör jag mer än gärna det.

Huntelaar, jag har redan kollat jorden, den är inte problemet och som jag skrev så blev det samma problem när dom testade det på BRL hmm

Senast redigerat av wraax (4 augusti 2014)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
huntelaar DLS
4 augusti 2014 · 1 147 Inlägg

wraax skrev:
BRL lägger all skuld på mig...sad

Inte för att vara dryg, men 99 fall av 100 är det så skulle jag tippa på.
Alla har varit där någon gång i livet där man kastat bort sina pengar, även kallat läropengar.

wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

huntelaar: känns bara så surt, jag har lixom alltid varit försiktig med mina prylar, och sen händer detta, känns verkligen riktigt j*vla surt.. hmm

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
XeptiQ Whatever :)
4 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

huntelaar skrev:

wraax skrev:
BRL lägger all skuld på mig...sad

Inte för att vara dryg, men 99 fall av 100 är det så skulle jag tippa på.
Alla har varit där någon gång i livet där man kastat bort sina pengar, även kallat läropengar.

Jo, håller med att de kan vara fallet, men när steget då går i protection mode,  allt ska "bara" va att koppla bort strömmen och hålla tummarna på att den går ur protection mode. Hänger de kvar i protection mode så är de ju såklart bränt eller något felar i hårdvaran, men som sagt, de ska inte vara så enkelt att bränna steget innan basarna.. Allt är ju egentligen killen på BRL's fel när han talade om hur wraax skulle koppla de.



Så enligt BRL's hemsida..

BRL Electronics erbjuder 2 års garanti på vårt sortiment. (undantag iPod & telefoni, där gäller 1 års garanti)
Garanti gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller övrig modifikation av produkten.

Och eftersom wraax inte har moddat om eller liknande så måste de göra något åt de..

Men, de är ganska fula, de "skriver" av sig från inkoppling osv. Men vad gör man då om blivit tillsagt i butik hur man ska göra? Kräva att få lyssna på ljudfilerna vid köp?

För att en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller leverantörens auktoriserade verkstad undersöka din produkt. I det fall produkten inte är drabbad av ett garantifel, utan ett så kallat handhavande fel(inkluderar felaktiskt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), skickas produkten tillbaka till dig. Serviceverkstaden har då rätten att debitera dig för undersökningskostnaden, samt frakt och hanteringsavgifter.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

Xeptiq: du har så jävla rätt! jag får bara hålla tummarna att det är något annat fel... Annars får jag väl gå vidare med detta för det känns helt enkelt inte rätt.. hmm

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
XeptiQ Whatever :)
4 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

wraax skrev:
Xeptiq: du har så jävla rätt! jag får bara hålla tummarna att det är något annat fel... Annars får jag väl gå vidare med detta för det känns helt enkelt inte rätt.. hmm

Ja precis, men hoppas på att deras service verkstad ser att de är fel på produkten, så kommer du få ut ett liknande , rätt till pengarna tillbaka för steget eller ett såkallat tillgodokvitto.

Håller tummarna för dig, för de är f*n aldrig roligt när de blir nått sånt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
wraax
4 augusti 2014 · 109 Inlägg

Tack smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Ulf_W bilder.ulfw.se
4 augusti 2014 · 1 103 Inlägg

Köra 1 ohm utan tillräckligt med ström kan väl iofs vara illa nog.
Men när man dessutom som så många andra använder gainen som en volymratt och därutöver vrider upp bassboost OCKSÅ tycker inte jag att man ska vara förvånad när grejerna inte håller...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Jockk3
4 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

vilket brl-butik köpte du ifrån?

Drönirettab
4 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Om personal från BRL ritade den skiss som visas i första inlägget och påstår att totala impedansen är 4 Ohm så är det en felaktig inkopplingsanvisning av butikspersonalen enligt mig. Om trådskaparen har vridit upp gainkontrollen på ett sätt som skulle innebära stor risk för distorderad signal och dessutom vridit upp bassboostkontrollen en del så kan det räknas som handhavandefel som jag ser det.

Vem som har gjort "mest fel" kan jag nog tyvärr inte ge ett bra svar på. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang