4253
Sök

Installera fjärrstyrd lås till bilen

48 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Visste inte riktigt vilket ämne detta tillhör men jag skriver det här.

Jag har en bil som har C lås på både förardörren och passagerardörren och låset på förardörren har gått sönder eller den funkar men man kan inte öppna den med nyckel. Just nu öppnar jag och låser jag bilen på passagerarsidan. Och just nu så funkar den men jag är rädd att den också kommer gå sönder snart så jag vill installera ett fjärrstyrt lås istället.

Jag har köpt en sats och undrar hur jag kopplar in den. Manualen är ju helt vilseledande men det kanske är för att jag inte kan så mycket om ju det.

Är det någon som installerat sådana liknande och vet hur man gör?

Spelar det någon roll vilken sida man installerar databoxen m.m eller måste det vara på förardörren fast än att båda dörrarna funkar med c lås?

Bifogar bilden och manualen på satsen i mitt fotoalbum.

48 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Här är bilden på satsen och manualen

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2272906

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2272907

Hur gör man för att endast koppla upp det så att du endast kan låsa upp och låsa bilen ? Eller måste man koppla in parkeringsljusen också?

4 576 Inlägg
9 augusti 2014
behövs inte koppla in nått lyse eller blink om du bara vill ha låsfunktionen,vad menar du med databox?,du går ju in på befintliga kablar från vänster dörr ,men följde det inte med en centrallåsenhet? byt ut din som sitter där o sätt dit den du fick med..
Senast redigerat av zzr94092 (9 augusti 2014)

414 Inlägg
9 augusti 2014
Boxen kan du koppla in precis bredvid original styrbox till centrallåset

Det finns positiv och negativ trigger (för låsning/upplåsning), du behöver ta reda på vad din bil har. T ex en gammal Saab 900 har negativ, då skall de två stift (ett för lås upp och ett för att låsa) som finns på original centrallåsenhet få en kort puls med jord när du låser eller låser upp.

Finns pneumatiska (luft) system också, då är det också lite annorlunda och koppla in. Inte alla fjärrlåskit som stödjer det heller.

Innan du monterar ihop allt, testa så att det faktiskt fungerar bra! Jag har provat 2st olika kitt från eBay, det första funkade kalas och hade riktigt bra räckvidd (typ 80-100m) medan det andra började fungera dåligt när man stod 2m från bilen.

Nu låter det som att du inte behöver byta ut någon centrallåsmotor eftersom det verkar som du kan låsa bilen ifrån både förardörr och passagerardörr. Men vissa bilar har ingen motor utan bara en brytare, i såna fall så behöver man byta ut den mot en brytare med inbyggd motor istället. Finns billigt på eBay som (hittils) har funkat helt ok för mig.

48 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
zzr94092 skrev:
behövs inte koppla in nått lyse eller blink om du bara vill ha låsfunktionen,vad menar du med databox?,du går ju in på befintliga kablar från vänster dörr ,men följde det inte med en centrallåsenhet? byt ut din som sitter där o sätt dit den du fick med..

Jag skrev fel jag menade fjärrlås satsen hade med en svart styrbox som det kom ut massa sladdar ifrån som man tydligen ska koppla mot centrallåset.  Det var den jag var osäker på hur jag skulle koppla.
Men OM jag nu skulle vilja ha lyse m.m hur kopplar man då? Är det bökigt?

joH900 skrev:
Boxen kan du koppla in precis bredvid original styrbox till centrallåset

Det finns positiv och negativ trigger (för låsning/upplåsning), du behöver ta reda på vad din bil har. T ex en gammal Saab 900 har negativ, då skall de två stift (ett för lås upp och ett för att låsa) som finns på original centrallåsenhet få en kort puls med jord när du låser eller låser upp.

Finns pneumatiska (luft) system också, då är det också lite annorlunda och koppla in. Inte alla fjärrlåskit som stödjer det heller.

Innan du monterar ihop allt, testa så att det faktiskt fungerar bra! Jag har provat 2st olika kitt från eBay, det första funkade kalas och hade riktigt bra räckvidd (typ 80-100m) medan det andra började fungera dåligt när man stod 2m från bilen.

Nu låter det som att du inte behöver byta ut någon centrallåsmotor eftersom det verkar som du kan låsa bilen ifrån både förardörr och passagerardörr. Men vissa bilar har ingen motor utan bara en brytare, i såna fall så behöver man byta ut den mot en brytare med inbyggd motor istället. Finns billigt på eBay som (hittils) har funkat helt ok för mig.

Okej jag antar att original central låset ska sitta kvar och jag ska bara koppla in styrboxen i central låset?
Hur gör jag för att ta reda på om vad min bil har för trigger, positiv eller negativ vart eller hur kan man göra? Går det att koppla en gång positivt och en gång negativt eller kan saker och ting gå sönder ?

Finns det någon bild på nätet där man kan kolla hur det ser ut inuti dörren, jag är väldigt osäker och vill inte öppna dörren och förstöra något och sen inte ha något lås kvar på bilen då endast passagerar sidans dörr funkar.

414 Inlägg
9 augusti 2014
Vad är det för bil? Det där kittet fungerar nog inte heller på bilar som har CAN-bus.... dvs nyare bilar.

Om bilen inte har CAN-buss så kan man antingen mäta sig till det med en multimeter, eller så försöker man hitta elschema/servicemanualer för den bilmodellen man har.

Att bara chansa och prova är dumt.

48 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
joH900 skrev:
Vad är det för bil? Det där kittet fungerar nog inte heller på bilar som har CAN-bus.... dvs nyare bilar.

Om bilen inte har CAN-buss så kan man antingen mäta sig till det med en multimeter, eller så försöker man hitta elschema/servicemanualer för den bilmodellen man har.

Att bara chansa och prova är dumt.

En polo 98. Hur ska man börja när man kopplar vad ska jag ta bort först? Jag vill inte ta bort locket på dörren genom att ta sönder den osv. Något tips på hur man kan göra för att enkelt ta bort den ?

Sök