Köpråd Saab 9-3 2.0t (154hk) -99,

sewpra
31 augusti 2014 · 1 Inlägg

Tjena,

Tänkte köpa min första bil, en Saab 9-3 2.0t (154hk) -99. Den har rullat 18000 och och ska in på besiktning strax.
Priset kommer att vara mellan 10.000kr-20.000kr. Vad bör jag tänka på? Är det en okej bil? Om nej, varför inte?.
Den kommer att vara 154 hästar, kommer den att vara slö?. Vad hade ni bytt runt 18000-20000?. Vad bör jag se upp med?, Eventuellt byta ut?
Kommer nog försöka att trimma upp den till ca 200 hästar.:

edit: Vill ha en förstabil som inte äter upp min inkomst men som man kan gasa lite med och ha roligt.

/robban

Senast redigerat av sewpra (31 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
1 september 2014 · 3 860 Inlägg

sewpra skrev:
Tjena,

Tänkte köpa min första bil, en Saab 9-3 2.0t (154hk) -99. Den har rullat 18000 och och ska in på besiktning strax.
Priset kommer att vara mellan 10.000kr-20.000kr. Vad bör jag tänka på? Är det en okej bil? Om nej, varför inte?.
Den kommer att vara 154 hästar, kommer den att vara slö?. Vad hade ni bytt runt 18000-20000?. Vad bör jag se upp med?, Eventuellt byta ut?
Kommer nog försöka att trimma upp den till ca 200 hästar.:

edit: Vill ha en förstabil som inte äter upp min inkomst men som man kan gasa lite med och ha roligt.

/robban

Du behöver inte byta ut något som inte är trasigt! smile
Vid 20k mil kan ju detaljer i hjulupphängning, avgasrör osv börja bli slitet med lite otur, men det säger ju besiktningen till om.
-99:an med 154 hk har T5-motorn, den går säker mot oilsudge och är samma motor som satt i 9000 2,0t 94-98.
Turbon är inte heller särskilt känslig.
Stoppa i en magnetventil (saknas original) och en chiptrimning så har du ~225-240 driftsäkra hk för under 5000 spänn beroende på leverantör. Billigare går det knappt att göra det om man vill ha en bil som är hyffsat snabb rakt fram.

En negativgrej med og9-3 är torque-steer, dvs att bilen drar lite snett vid fullgas. Man kan behöva parera lite vid omkörningar, speciellt om vägen är ojämn. Löses med styrväxelklämma.

Den rostar gärna i nedre hörnet framför bakskärmarna. Men tittar man på 15 år gamla bilar finns det rost på alla som kostar mellan 10-20k.

Senast redigerat av Andromeda (1 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang