kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)
Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan
Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)
Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan
Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår
förklara gärna hur reläets placering påverkar spänningsfallet?
När det gäller den typen av kabelskor och klämtång som ofta används för såna här saker så kan man även säga att otillräcklig klämning och dåliga/små kontaktytor är en del av orsaken till spänningsfall.
Exempelvis 3 m lång 1,5 mm2 kabel får "bara" ca 0,36 V teoretiskt spänningsfall om den belastas med 10 A, men testar man hur det verkligen blir när det sitter vanliga flatstiftshylsor ditklämda så är spänningsfallet garanterat större.
Genom att använda lite grövre kablar så blir ju även kabelskorna större och får då mer kontaktyta, åtminstone inuti kabelskon, vilket motverkar kontaktförlusterna.
Senast redigerat av Drönirettab (7 september 2010)
har gjort en liknande lösning till strålkastarna. ett relä till varje halv ljus och ett till varje helljus, grövre kablar, guld pläterade kabelskor m,m. kan säga att på en volvo 740 får man justera ner lyset efter en sådan operation för folk blinkar åt en fast man endast åker på halvljus.
äger man en gammal bil, speciellt 740(säkert fler modeller) som har reläerna i mittkonsollen, så är ett bra tips att göra detta i stället för att köpa dyra extraljus.
Har lite prb när ja kör med mina extra ljus ett tag så vill de inte tända . Funderar på relä om de inte räcker till . Har 5 st Bosch big nick med 55w xenon . Relä ligger på 90 amp men några år på nacken .
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Precis så är det Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.
Edit: Greatsnyggo: 90A relä borde räcka utan problem. 5x55W = 275W 275W/12V = 22,9A Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.
Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Precis så är det Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.
Edit: Greatsnyggo: 90A relä borde räcka utan problem. 5x55W = 275W 275W/12V = 22,9A Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.
Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)
Dålig jord?
Fukt i reläet?
Beror ju HELT på ballasterna i sig.
Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).
Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Precis så är det Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.
Edit: Greatsnyggo: 90A relä borde räcka utan problem. 5x55W = 275W 275W/12V = 22,9A Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.
Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)
Dålig jord?
Fukt i reläet?
Beror ju HELT på ballasterna i sig.
Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).
Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg
Jaha det var xenon. Det hade jag helt missat, läste bara 55W.
Precis så är det Det är ju bättre att räkna på 12V i dessa fall då man får en större marginal än om man räknat på 14V.
Edit: Greatsnyggo: 90A relä borde räcka utan problem. 5x55W = 275W 275W/12V = 22,9A Däremot drar ju ljusen mer just vid tändningsögonblicket men borde ändå inte vara några problem.
Testat med ett annat relä? (inte det lättaste kanske då så pass kraftiga 12V-relän inte är allt för vanliga och brukar vara ganska dyra så är ju inte det roligaste att köpa ett bara för att testa)
Dålig jord?
Fukt i reläet?
Beror ju HELT på ballasterna i sig.
Har 35w som maxar ut på närmare 20A/st vid start (jodå, du läste rätt). Ska väl dock kanske tilläggas att; ja, det är galet och ovanligt högt (är dock t.o.m. specade på de siffrorna).
Men, ta en titt vad ballasterna har att säga i sifferväg
Jaha det var xenon. Det hade jag helt missat, läste bara 55W.
Aha, ja hade det varit "vanliga halogen" så hade ju 90A varit med marginal som hette duga, men dåså, då är jag med på räknandet
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kör ett relä per lampa som monteras så nära extraljuset som möjligt, 4mm2 kabel till reläerna och 2.5 eller 4mm2 från relä till lampa. då får man bort spänningsfallet. det gör skillnad:)
Glädjande att se att någon iaf förstått fenomenet med spänningsfall och dess inverkan
Borde kanske ta fram siffrorna på det så resterande förstår
förklara gärna hur reläets placering påverkar spänningsfallet?
Ja, det skulle jag också vilja ha förklarat
Spänningsfall i kabeln går att räkna på lätt, sen ska man försöka ha så få skarvar som möjligt och gärna löda alla kontakter. Under 0,5V från batteriet till lampan under belastning brukar anses ok.
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Fast så smart är inte lampan, ökar du spänningen ökar effekten.
Bara en tanke till er som försöker räkna.. Ni räknar på 12v.. Det är vilo-spänning på batteriet.. med generator igång borde man ligga runt 13.7-14v. Ni som räknar med att man ska klara sig precis på gränsen hamnar i stället precis över gränsen.
Borde det inte bli tvärt om? En 100w lampa drar vid 12v 8,33A. Ökar man spänningen till 14V så sjunker förbrukningen till 7,14A Högre spänning ger lägre förbrukning
Fast så smart är inte lampan, ökar du spänningen ökar effekten.
Justfan de har du rätt i lampan lyser ju starkare får skylla på att jag hade en xenonballast i tankarna där bör förbrukningen sjunka då uteffekt är den samma oavsett spänning. Inom rimliga gränser
har gjort en liknande lösning till strålkastarna. ett relä till varje halv ljus och ett till varje helljus, grövre kablar, guld pläterade kabelskor m,m. kan säga att på en volvo 740 får man justera ner lyset efter en sådan operation för folk blinkar åt en fast man endast åker på halvljus.