Imma och is på utsidan av rutorna

Shifoe
1 oktober 2014 · 15 Inlägg

Hej hej

Jag har en seat ibiza årsmodell 97 som hade is på rutorna för första gången i år idag.

När jag väl har skrapat bort all is så kommer det massvis med imma som fryser direkt efter nästan. Jag får alltså lov att stå och skrapa och torka på samma ställe ett tag. När jag åker så får jag ha på torkarna för att det kommer ny imma och fukt på rutorna hela tiden. En gång förra året blev ja tvungen att stanna vid vägen och skrapa rutorna igen när jag åkt för att imman inte försvann och frös fast.

Är det här ett problem som fler har? Jag såg att en grannes nyare bil inte hade någon fukt på rutorna alls när jag hade det igår kväll, beror det på att jag har gamla och slitna rutor eller liknande?

it_mutt Avstängd
1 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Degerlunden skrev:
För hög fukthalt i bilen. Testa att köpa en torrboll och ställ in som du tömmer med jämna mellanrum. Grannens bil har förmodligen även AC som hjälper mot detta.

Jag tolkade det som att det gällde utsidan av rutan;

Shifoe skrev:
Jag får alltså lov att stå och skrapa och torka på samma ställe ett tag.

När jag åker så får jag ha på torkarna för att det kommer ny imma och fukt på rutorna hela tiden.

Rubriken är ju dessutom "Imma och is på utsidan av rutorna"

AC/Torrboll inne i bilen påverkar ju inte fuktigheten utanför bilen (tyvärr). Imma på insidan så stämmer det ju bättre givetvis

Senast redigerat av it_mutt (1 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Degerlunden
1 oktober 2014 · 42 Inlägg

it_mutt skrev:

Degerlunden skrev:
För hög fukthalt i bilen. Testa att köpa en torrboll och ställ in som du tömmer med jämna mellanrum. Grannens bil har förmodligen även AC som hjälper mot detta.

Jag tolkade det som att det gällde utsidan av rutan;

Shifoe skrev:
Jag får alltså lov att stå och skrapa och torka på samma ställe ett tag.

När jag åker så får jag ha på torkarna för att det kommer ny imma och fukt på rutorna hela tiden.

Rubriken är ju dessutom "Imma och is på utsidan av rutorna"

AC/Torrboll inne i bilen påverkar ju inte fuktigheten utanför bilen (tyvärr). Imma på insidan så stämmer det ju bättre givetvis

Givetvis är det så. En felläsning av mig. Inlägg raderat pga att det bara låter som svammel.

Shifoe
1 oktober 2014 · 15 Inlägg

Jag har haft mycket fukt i och imma på insidan av bilen också och det har jag fått bort något med hjälp av torrboll faktiskt, så det är ett bra tips!

Frågan är nu bara hur jag ska motverka immbildningen på utsidan

it_mutt Avstängd
1 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Shifoe skrev:
Jag har haft mycket fukt i och imma på insidan av bilen också och det har jag fått bort något med hjälp av torrboll faktiskt, så det är ett bra tips!

Frågan är nu bara hur jag ska motverka immbildningen på utsidan

Blir nog svårt att komma ifrån.

Här har du lite om kondensbildning på utsidan, detta gällder dock husfönster, men, det ger ett hum om hur det fungerar (satt o läste på lite inför stundande fönsterbyte för några dagar sen)

- - Edit - -

Förbannat bra gjort av mig att faktiskt posta länken också...

http://www-v2.sp.se/energy/ffi/kondens.asp

Senast redigerat av it_mutt (1 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang