4984
Sök

Svets trasig?

773 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
tjennare skulle svetsa lite med min mig svets från clasohlsson 120amp gas svets, började som vanlig sen märkte jag att den börja de rycka och lukta bränt. uppnade upp den kollade och såg inga fel men sen när jag trckte på trådmatningen ett antal gånger så kom det en blix från någon transformatrr? och började ryka.

svetsen är ca 3år gammal itne använder jätte mycket. finns det någon chans att rädda den?

1 938 Inlägg
3 oktober 2014
Allt går att laga, sen om det är mot ett försvarbart pris är en helt annan sak.
Ingen här kan svara på vad som gått sönder utan att få se den med egna ögon, åk till en elektriker och be dom ta en titt.

773 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
Glesmark skrev:
Ingen här kan svara på vad som gått sönder utan att få se den med egna ögon, åk till en elektriker och be dom ta en titt.

ja okej kan ta en bild om det skulle hjälpa o se vad det skulle ungefär kosta o laga?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 oktober 2014
Attt lsäa gienum sit unlegg otfer men skruvigt ii bundo ksn v n ide...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

773 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:

jag fattade ingenting om vad du skrev haha wink

1 938 Inlägg
3 oktober 2014
tvedberg skrev:
Glesmark skrev:

ja okej kan ta en bild om det skulle hjälpa o se vad det skulle ungefär kosta o laga?

Saken är att jag inte menade bokstavligen se, man får leta sig fram till något trasigt.
Hittar man inget visuellt så får man mäta sig fram, vilket inte går via en bild.
Delarna vet jag inte vad dom kostar ändå, jag är ingen elektriker.

Du får helt enkelt åka till en elektriker, det är väl en transformator och kretskort med fillifjonkor på.
Man får felsöka som sagt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 oktober 2014
tvedberg skrev:
DiwraZ skrev:

jag fattade ingenting om vad du skrev haha wink

Ne just det!! Ditt inlägg är inte helt solklart heller. Du lär få vettigare svar i fortsättningen om du engagerar dig lite i att bygga idé korrekt mening och inte slarva så förbannat. Svensk översättning till det jag skrev tidigare: Att läsa igenom sitt inlägg efter man skrivit i blindo kan vara en idé...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 oktober 2014
Glesmark skrev:
tvedberg skrev:
Glesmark skrev:

Saken är att jag inte menade bokstavligen se, man får leta sig fram till något trasigt.
Hittar man inget visuellt så får man mäta sig fram, vilket inte går via en bild.

Du får helt enkelt åka till en elektriker, det är väl en transformator och kretskort med fillifjonkor på.

Fillifjonkor!! Bra ord!! Tummen upp

1 938 Inlägg
3 oktober 2014
DiwraZ skrev:
Glesmark skrev:
tvedberg skrev:

Fillifjonkor!! Bra ord!! Tummen upp

Sitter väl både vrede, knappar, vippbrytare, potentiometrar, motstånd, kondensatorer, reläer, resistorer, induktorer, transistorer, dioder, ledare och annat på/till kretskortet.

Fillifjonkor är perfekt för att beskriva det där med ett ord, eller?

1 938 Inlägg
3 oktober 2014
Sen sitter det säkert aktiva elektroniska kretsar, passiva kretsar, linjära kretsar, icke-linjära kretsar och kretselement, även det innefattas i filifjonkor.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 oktober 2014
Glesmark skrev:
Sen sitter det säkert aktiva elektroniska kretsar, passiva kretsar, linjära kretsar, icke-linjära kretsar och kretselement, även det innefattas i filifjonkor.

Absolut... mycket bra beskrivet.

Sök