4633
Sök

Chevrolet Camaro 1969

657 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
En fråga till er som vet - Får man plats med 15"x10" fälgar bak? OM det får plats - vilket "backspace" skall fälgen ha? Backspace är US motsvarighet till ET inpressning antar jag.

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

657 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
Är det någon kunnig som kan lista exakt vad jag behöver byta för delar för att byta ut småblocket mot en bigblock i Camaro:n? Som, motorfästen, headers, en bigblockmotor, etc, etc...?
Planen är att samla på sig delar (inkl.motor) till detta under några år för att så småningom göratt "snabbt och enkelt" motorswap

Tack på förhand!

Meister
6 763 Inlägg
15 januari 2014
Så snygg ratt!

Tror det är samma fästen i framvagnen för motorn men du har bb-fästen på motorn. Och headers givetvis. Sen är du klar. Och 700-lådan lär inte överleva lång stund om den inte är preppad.

Men mitt tips är att köra med en ls-puffra istället. Samma effekt som ur en bb men med halva vikten och du har dessutom råd att åka med bilen smile

657 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
camaro67 skrev:
Så snygg ratt!

Tror det är samma fästen i framvagnen för motorn men du har bb-fästen på motorn. Och headers givetvis. Sen är du klar. Och 700-lådan lär inte överleva lång stund om den inte är preppad.

Men mitt tips är att köra med en ls-puffra istället. Samma effekt som ur en bb men med halva vikten och du har dessutom råd att åka med bilen smile

Låter ju smidigt som fasen. Och ang lådan så byter jag även den till ngt annat den dagen det är aktuellt att byta motor.

LS-puffra säger du - låter modernt=en jäkla massa elektronik:/ Ang viktbesparingen så låter det dock lockande.
Men det måste gå att sätta fugge på en sån motor. Bilen tappar halva sin charm om den inte har förgasare under huven big_smile

Meister
6 763 Inlägg
16 januari 2014
Alex_halvordsson skrev:
camaro67 skrev:
Så snygg ratt!

Låter ju smidigt som fasen. Och ang lådan så byter jag även den till ngt annat den dagen det är aktuellt att byta motor.

LS-puffra säger du - låter modernt=en jäkla massa elektronik:/ Ang viktbesparingen så låter det dock lockande.
Men det måste gå att sätta fugge på en sån motor. Bilen tappar halva sin charm om den inte har förgasare under huven big_smile

De finns förgasarinsug att köpa. Men det finns även färdiga kabelhärvor att köpa så du i princip bara behöver lägga på plus och minus på batteriet. Ja de är ju charmigt när de drar onödigt mycket soppa, surar och inte ger optimal förbränning tongue

657 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
camaro67 skrev:
De finns förgasarinsug att köpa. Men det finns även färdiga kabelhärvor att köpa så du i princip bara behöver lägga på plus och minus på batteriet. Ja de är ju charmigt när de drar onödigt mycket soppa, surar och inte ger optimal förbränning tongue

Ja lite så ang. charmen wink

Ls1 blir typ detsamma eller? Vad skiljer LS1 och LS2 ifrån varandra? Ls1 motorer fanns det ju gott om begagnade på laga.se såg jag när jag bara kollade lite snabbt.
Och de där elhärvorna - var köper man dem? Skulle gärna studera dem lite

Meister
6 763 Inlägg
16 januari 2014
Alex_halvordsson skrev:
camaro67 skrev:

Ls1 blir typ detsamma eller? Vad skiljer LS1 och LS2 ifrån varandra? Ls1 motorer fanns det ju gott om begagnade på laga.se såg jag när jag bara kollade lite snabbt.

Ls1 är på 5,7(346cuin) och Ls2 är på 6(364cuin) liter. Ls2 har 243 topparna(även LS6 har de här topparna) som har betydligt mycket bättre flöde än ls1. Bättre flöde i LS2 insuget. Bättre oljepump på ls2. Ls2 har även högre komp än LS1. Så man kan säga att LS2 är bättre på allt. Men de kostar en slant mer än vad en Ls1 gör. Men du har istället 400hk istället för 325 i bästa fall.

http://www.ebay.com/itm/97-06-LS1-LSX-S … mp;vxp=mtr

Meister
6 763 Inlägg
16 januari 2014
camaro67 skrev:
Alex_halvordsson skrev:
camaro67 skrev:

Ls1 är på 5,7(346cuin) och Ls2 är på 6(364cuin) liter. Ls2 har 243 topparna(även LS6 har de här topparna) som har betydligt mycket bättre flöde än ls1. Bättre flöde i LS2 insuget. Bättre oljepump på ls2. Ls2 har även högre komp än LS1. Så man kan säga att LS2 är bättre på allt. Men de kostar en slant mer än vad en Ls1 gör. Men du har istället 400hk istället för 325 i bästa fall.

http://www.ebay.com/itm/97-06-LS1-LSX-S … mp;vxp=mtr

Det är samma slag men större borr på LS2

Och LS2 har rullvippor original smile
Senast redigerat av camaro67 (16 januari 2014)

234 Inlägg
17 januari 2014
Trevligt projekt! wink

Du behöver byta plåt motorfästena i framvagnen också om du ska åka med BB annars hamnar motorn fel.

657 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
Kan jag klara mig med detta kit ifrån summit tro? http://www.summitracing.com/int/parts/e … /year/1969

Avstängd
1 031 Inlägg
19 januari 2014
LSx är grejer det :-)

657 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
Intet mycket nytt här inte. Har kört bilen några hundra mil nu och allt fungerar bra men nu har jag ju ägt den i hela 6 månader så nu börjar man tröttna på att åka originalstuk tongue

Ratten är bytt - dock blev jag inte klok på hur faen jag skulle få ordning på tutan i den nya - men jag kan ju alltid vråla på folk big_smile
RS bakljus är på G - ska prova att byta bara glasen, får se hur det funkar då RS har egna lamphus men det bör gå...?
Inne i bilen sitter en liten löjlig panel med 3 små extramätare, eftermonterad och ful som fan. På camaro kunde man få 4st extramätare framför växelspaken - snuskigt snygga men precis lika dyra sad
Så det blev ett mellanting, en modern modellanpassad panel för 4st 52mm mätare som kommer att hamna framför växelspaken så jag få lite bättre koll på temperaturer och oljetryck. (lånad bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10707/10707-4890436657a53a37d2557ebd22b11dd1.jpg
Planerar även ett nytt avgassystem samt letar efter ett lämpligt bigblock-ämne att fila på wink

657 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
Idag så anlände RS bakljusen tillsammans med nya tätningar samt panelen för Xtramätarna - Hjulafton smile
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/345769/345769-3417051.jpg

657 Inlägg
30 juni 2014
Trådstartare
RS bakljusen monterade, blev ett lyft!
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/345769/large_345769-3419307.jpg

Snart blir det nya blåa Bowtie-embelm både fram och bak och som ni ser så blir det en ny stötfångare i vinter.

657 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
Efter en tur på våra fantastiska motorvägar så är bilen ståendes med trasigt avgassystem. Körde på E6 söder om Göteborg och där var motorvägen så jävla kass med flera "dälpor" där bilen bottnade ur så att avgassystemet slog i backen och är numera sönder.... Visst bilen är sänkt men vafan!
Så STD fjädrar fram är beställda - har inte forskat än i  hur den är sankt bak men det är fram som avgassystemet ligger lägst så vi börjar där.
Och när avgas ändå måste lagas så passar vi på att bygga om det. Idag så mynnar slutrören ut bakom bakhjulen men det skall ändras så de kommer ut längst bak. Blir ett par polerade rostfria 3" rör med 45 graders krökar...
Före bakaxel så sitter det två ganska stora ljuddämpare, en på varje rör - e skall bort och ersättas av två rostfria mindre dämpare som hamnar precis före slutrören - klassiskt recept på att få en V8 att låta mäktigt utan att smattra som en raggarbil! smile

Här är ämnena som skall bli till slutrör - de skall såklart kortas av!
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/345769/345769-3434068.jpg

Och 2st sådanahäringa ljuddämpare är på väg hem över atlanten...
http://static.summitracing.com/global/i … 810_ml.jpg

657 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
Camaro:n såld! Ny leksak står i garaget och väntar på vinterns modifieringar - finns att se här: http://www.garaget.org/?car=366622

Sök