5077
Sök

Köpråd: Billig pendlarbil

1 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Ska under ett par år pendla 12 mil om dagen och dessutom ska jag flytta ut på landet (ca 3500 mil/år ). Söker en bil som är väldigt billig i drift och inte all för dyr i inköp till det (ska plugga). Lutar åt en DIESEL som drar 0,3-0,45 l/mil (gärna det  förstnämnda) skatten blir ju änd inte så hög på dessa småbilar men kanske inköpspriset eller?

Sträckan är ändå inte så pass lång och det är bara nån mil motorväg så jag tycker man kan stå ut den biten i vad som egentligen kanske ses som en stadsbil.

Pris, ja mellan 15-45.000. Kan skruva lite själv men är glad om jag slipper.(=gärna mycket billigare bil med lite skruvbehov än en dyr helt utan detta behov)

Så vad ska man välja, finns en del. Skriv gärna kommentarer om nedanstående, positiva som negativa.
Nåt som vore ett rätt stort plus är ändå farthållare om ni vet hur det brukar se ut med dessa i nedanstående bilar så får ni gärna berätta

A2 (dyr)
C3
206
207
Punto (Nä, eller?)
Lupo (3L strular mycket?)
Polo
Corsa
Fabia (är den möjligen lite underskattad)
Yaris
Getz (har haft en accent i 15 år, rätt nöjd ändå på det hela taget men nu blir det skroten för den - kopplingen)
Colt
Clio
Micra
Fiesta
Ka
Golf
Ibiza
Picanto
Benz A
Smart (Nä ett baksäte behövs nog till döttrarna)
Swift
New Beetle
Atos (Ha big_smile , finns inte som diesel, vilken tur)

Kompletterar nog med en 245 med dragkrok av årsmodell 84 eller äldre till de gånger man behöver kunna lasta lite byggmaterial eller dylikt roll

Of World
3 395 Inlägg
8 oktober 2014
jag skulle satsat på en bil i Astra klassen, går nog lika billigt som dom små med diesel (Min Vectra -98 diesel drog 0,47..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök