Regga ombyggt fordon eller byggt amatörbyggt fordon.

LillNaisarn
27 maj 2009 ·

dagg skrev:
En fråga; vart kan man få tag på tel./mail till sfro?? har kollat på deras hemsida, men jag hittar då inget.. är ja blind?tongue

http://www.sfro.com/Resources/sfro.karta.2008.1.pdf

dagg
27 maj 2009 · 657 Inlägg

LillNaisarn skrev:

dagg skrev:
En fråga; vart kan man få tag på tel./mail till sfro?? har kollat på deras hemsida, men jag hittar då inget.. är ja blind?tongue

http://www.sfro.com/Resources/sfro.karta.2008.1.pdf

Tack som fan smile

computer_says_no
28 maj 2009 · 47 Inlägg

Min cab är reggad som den står

Golf R32 - En sitter i och 250 hästar skjuter på!
Germax
28 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Nu har ju 15 pers länkat till sfro så jag ska väl inte bli den 16de.

Men vad jag minns, bara för att verka kunnig, så gäller 15kW/100kg amatörbyggda fordon.
Vad de beträffar ombyggda fordon är de 20% effekt 10% vrid som gäller enligt regelverket, men att de ofta ser igenom lagen och använder sig av reglerna som omfattar amatörbyggda fordon.

Senast redigerat av JapMax (28 maj 2009)

MattiasH
28 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Regeln om 15Kw/100kg är inte något som inte går komma förbi.
SFRO mannen/kvinnan kan tillåta mer effekt om dom anser bilen vara säker (bromsar chassi mm) samt lättkörd, bilen ska inte bete sig som en ren racerbil.

yamazuki
26 februari 2012 · 248 Inlägg

Om man vill bygga en liten bil med stor motor.
Går besiktningen på motorns ursprungseffekt eller går det bra att strypa och visa upp bromspapper?

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
saab_sonett Handledare
26 februari 2012 · 1 481 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

dbjanoz skrev:

Torlejf skrev:

Dum?
Klart man kan få sin bil godkänd som ombyggt fordon, gäller bara att du gör tillräckligt många ändringar.

Mvh. David.

Okej. Hur går jag tillväga för att bygga om min Golf GL till en VR6 + turbomatning och 300Hk lagligt? Bilen är en 92a.

Tänk på att EXAKT ALLA Beach buggyn är registrerade som " Ombyggt Fordon " så visst finns det!
Finns en laglig Pontiac GTO i america med 2000 häst!

Vad som är lagligt i USA är väl ändå alldeles ovidkommande.
Det var vad som gick här i Sverige.......

G-sson
26 februari 2012 · 612 Inlägg

yamazuki skrev:
Om man vill bygga en liten bil med stor motor.
Går besiktningen på motorns ursprungseffekt eller går det bra att strypa och visa upp bromspapper?

Enligt tidigare diskussioner är SBP/SFRO mycket restriktiva när det gäller att godkänna effektsänkning, och då i stort sett bara om det är en liten effektsänkning t.ex. för att man tvingats bygga ett sämre grenrör för att allt ska få plats i bilen. Du kommer inte få någon att tro att din f.d. 300Hk V8 bara ger och även i framtiden bara kommer ge 150hk. Det är mycket möjligt att det inte är världens smartaste grabbar, men vilken byidiot som helst kan räkna ut att såna strypningar råkar försvinna cirka tio minuter efter att bilen blivit godkänd.

yamazuki
26 februari 2012 · 248 Inlägg

G-sson skrev:

yamazuki skrev:
Om man vill bygga en liten bil med stor motor.
Går besiktningen på motorns ursprungseffekt eller går det bra att strypa och visa upp bromspapper?

Enligt tidigare diskussioner är SBP/SFRO mycket restriktiva när det gäller att godkänna effektsänkning, och då i stort sett bara om det är en liten effektsänkning t.ex. för att man tvingats bygga ett sämre grenrör för att allt ska få plats i bilen. Du kommer inte få någon att tro att din f.d. 300Hk V8 bara ger och även i framtiden bara kommer ge 150hk. Det är mycket möjligt att det inte är världens smartaste grabbar, men vilken byidiot som helst kan räkna ut att såna strypningar råkar försvinna cirka tio minuter efter att bilen blivit godkänd.

Märkligt regelverk. Att vad som eventuellt händer i framtiden ska påverka den aktuella bedömningen.
Då borde man ju få underkänt på bromsarna också eftersom klossarna kommer att ta slut om 6 månader.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
oscar600 Avstängd
11 januari 2014 · 114 Inlägg

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

VA?!

just nu känner jag för att vara kaxig mot dig men jag ska nog försöka vara så snäll jag bara kan.

såklart lagen tillåter ändringar, trimma din motor nog mycket och installera några bättre bromsar så kommer du säkerligen få bilen reggad till ombyggd fordon.

känner du att du tjänar mer pengar än vad du kan slösa så kan du göra ett seriöst tungt bygge på din bil, så extremt att den klassas som "amatörbyggd fordon"

då innebär det säkert att din bygge kommer att kosta mycket mer och få sig en massa pappersarbete.

men det är inte omöjligt att bygga din en... till exempel en körbar soffa, en bubbla med jetmotor, eller en filmbil som till exempel Herbie, TMNT skåpbilen, eller Ghostbusters bilen.

bromsar? vem fan behöver dem?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2014 · 13 669 Inlägg

G-sson skrev:

yamazuki skrev:
Om man vill bygga en liten bil med stor motor.
Går besiktningen på motorns ursprungseffekt eller går det bra att strypa och visa upp bromspapper?

Enligt tidigare diskussioner är SBP/SFRO mycket restriktiva när det gäller att godkänna effektsänkning, och då i stort sett bara om det är en liten effektsänkning t.ex. för att man tvingats bygga ett sämre grenrör för att allt ska få plats i bilen. Du kommer inte få någon att tro att din f.d. 300Hk V8 bara ger och även i framtiden bara kommer ge 150hk. Det är mycket möjligt att det inte är världens smartaste grabbar, men vilken byidiot som helst kan räkna ut att såna strypningar råkar försvinna cirka tio minuter efter att bilen blivit godkänd.

derför man kör med 150hk motornummer på sin 500hk v8 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
12 januari 2014 ·

oscar600 skrev:

Ingen. Det är inte mycket lagen tillåter i ombyggnad vad det gäller motor och effekt.

VA?!

just nu känner jag för att vara kaxig mot dig men jag ska nog försöka vara så snäll jag bara kan.

såklart lagen tillåter ändringar, trimma din motor nog mycket och installera några bättre bromsar så kommer du säkerligen få bilen reggad till ombyggd fordon.

känner du att du tjänar mer pengar än vad du kan slösa så kan du göra ett seriöst tungt bygge på din bil, så extremt att den klassas som "amatörbyggd fordon"

då innebär det säkert att din bygge kommer att kosta mycket mer och få sig en massa pappersarbete.

men det är inte omöjligt att bygga din en... till exempel en körbar soffa, en bubbla med jetmotor, eller en filmbil som till exempel Herbie, TMNT skåpbilen, eller Ghostbusters bilen.

Du glömmer . byta hela transmission., hela bromssystemet samt hela fjädringssystemet på fordonet

oscar600 Avstängd
13 januari 2014 · 114 Inlägg

Du glömmer . byta hela transmission., hela bromssystemet samt hela fjädringssystemet på fordonet

blir jag tvungen att peka ut varenda liten detalj som ska göras?

seriöst! folk har gnällt om det hela tiden för mig!

nog vet jag fullständigt att man åtgärdar dem också! men jag orkar inte hålla på och skriva minst 12 640 ord om VILKA delar som ska mekas för att klassas till ombyggd och amatörbyggd.

bromsar? vem fan behöver dem?
lada2104
15 november 2014 · 144 Inlägg

dum fråga, men som sagts tidigare är ju inte sfro dumma, så då ifall man kan ha typ en switch på en ombyggd bil med eftermaknadssprut så man har en gatmapp där man kan visa papper på typ 200 hästar sen en banmapp på typ 350? nästan säker att de inte är lagligt men tänkte se efter iaf smile hoppas ni förstår min fråga bara smile

FLindgren
15 november 2014 · 5 089 Inlägg

lada2104 skrev:
dum fråga, men som sagts tidigare är ju inte sfro dumma, så då ifall man kan ha typ en switch på en ombyggd bil med eftermaknadssprut så man har en gatmapp där man kan visa papper på typ 200 hästar sen en banmapp på typ 350? nästan säker att de inte är lagligt men tänkte se efter iaf smile hoppas ni förstår min fråga bara smile

Det kom väll ändrade regler i år att man måste ha turbo och spridare som är speccad till den effekten du ska ha. För att det inte ska gå att få ur mer effekt.

Förr kunde man ju slänga på en jätteturbo och bara sänka laddet när det skulle reggas och besiktas.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
lada2104
15 november 2014 · 144 Inlägg

fy va tråkigt, rädd å bli frånåkt då bessgubbarna kanske wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang