5687
Sök

Säkerhetsbälte

524 Inlägg
12 november 2005
Trådstartare
Hej. Jag undar om någon vet hur man kan kolla om bältena i vissa amerikanska bilar funkar. Vissa amerikanska bilar så låser sej inte bältet om man bara rycker i bältet. Hej

238 Inlägg
12 november 2005
Funktionen kan du tyvärr inte kolla om du inte bromsar riktigt hårt (om ens då) eller ställer dig i en extrem nedförsbacke. Uppe i rullkassetten sitter det en pendel som berörs av det horisontella planet. Om du tvärnitar eller krockar sjunker fronten på bilen då frambromsarna är 60% av bromsverkan. Då frångår pendeln det horisontella planet så mycket att låsningen slår till. Du kan aldrig rycka i bältet så pass att du kan få det att låsa.

A B E C E D E

6 Inlägg
12 november 2005
Det är inte så att det är G-kraften som får pendeln att frångå lodrät position? Det lilla bilen niger när du bromsar lär knappast motsvara en brant backe. ;-)

238 Inlägg
12 november 2005
Har själv provat mina bälten i nedförbacke....

A B E C E D E

Administratör
11 967 Inlägg
12 november 2005
Humlan skrev:
Funktionen kan du tyvärr inte kolla om du inte bromsar riktigt hårt (om ens då) eller ställer dig i en extrem nedförsbacke. Uppe i rullkassetten sitter det en pendel som berörs av det horisontella planet. Om du tvärnitar eller krockar sjunker fronten på bilen då frambromsarna är 60% av bromsverkan. Då frångår pendeln det horisontella planet så mycket att låsningen slår till. Du kan aldrig rycka i bältet så pass att du kan få det att låsa.

Hm, det där är inte helt sant.

När en bil bromsas förflyttas tyngdpunkten framåt, och den flyttas olika mycket beroende på hur hårt du bromsar. Orsaken till att man har mer bromskraft fram beror på just detta (det finns säkert fler orsaker :) En inbromsning innebär mindre tyngd på bakhjulen och hade man haft all bromskraft där hade det släppt lätt.

Att pendeln "ger utslag" beror knappast på denna vinkel som uppstår av tyngdpunktsförflyttningen utan snarare på att pendeln "vill fortsätta framåt" vid kraftig inbromsning/tvärstopp. Samma princip som med lösa föremål i bilen när du bromsar kraftigt.

Men visst, ställer du dig i en kraftig nedförsbacke så kan ju precis samma effekt uppnås, och bältet låser sig.

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 Inlägg
12 november 2005
Tack GrebyAxel, det var just vad jag menade....

Men Humlan du har så klart rätt i att det fungerar i en nerförsbacke, då flyttar ju också pendeln sig helt naturligt. Men det är inte vinkel som gör att pendeln flyttar på sig när du bromsar, det är G-kraften. Den som GrebyAxel också menar när han pratar om lösa föremål som flyger omkring i kupén. ;o)

Administratör
11 967 Inlägg
13 november 2005
posterberg skrev:
Tack GrebyAxel, det var just vad jag menade....

Men Humlan du har så klart rätt i att det fungerar i en nerförsbacke, då flyttar ju också pendeln sig helt naturligt. Men det är inte vinkel som gör att pendeln flyttar på sig när du bromsar, det är G-kraften. Den som GrebyAxel också menar när han pratar om lösa föremål som flyger omkring i kupén. ;o)

Du menar chrizz? wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 Inlägg
13 november 2005
Okej, jag erkänner!. Jag är inte helt vaken ;o)

Jag menade Chrizz!!!

524 Inlägg
13 november 2005
Trådstartare
Ok, tack. Ska vi bara hitta en brant backe nånstans då så man kan testa. Tack för svaren.

12 086 Inlägg
13 november 2005
Lr som dom sa bromsa bara och låt dig skjutas framot av kraften, stoppar bältet dig funkar det annar får du börja använda egna muskler innan du slår i ratten:)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 november 2005
Haha big_smile det går ju också big_smile

524 Inlägg
13 november 2005
Trådstartare
ja,,, får börja köra snabbt sen då så de blir smärtfritt om nått skulle komma ivägen smile

Sök