Måste jag sätta i nytt slutsteg. För dubbla 12" + högtalare.

jgabrielsson
23 november 2014 · 29 Inlägg

Hejsan, ursäkta det min okunnighet roll
Har i dagsläget en JBL CS1204B 12" i bagaget och 2 högtalare (okänt märke) i instrumentpanelen.
detta drivs med ett MAC MPX 1000 (max 600 watt) och ett batteri som jag ej har uppgifter om nu.
Allt detta i en Golf mk2 -88

lite sugen på att lägga i en till 12"a  av samma märke och sedan totalt 4 st Högtalare till (klurar på vilka)
Antar att jag då behöver nytt batteri, men hur är det med slutsteget? vad gör jag med det?

Snoogiloo
24 november 2014 · 685 Inlägg

Enligt spec (som jag tar lite med en nypa salt på de steget) så får du ut 400W RMS i 2 ohm så om du kör 2st  JBL CS1204B så bör det kunna funka okej. Du får bara se till och skruva ner lite när det börjar låta illa.

Angående högtalarna så kör du väll dom direkt på stereon? Slutsteget du har länkat är ett monoblock och är avsett för att driva basar.
Det GÅR att köra alla 4 högtalarna på stereon men då får du köra dom på 4 olika kanaler. Mao 2 av dom får kopplas till utgångarna på stereon som skall driva bakhögtalare.
JAG hade däremot satsat på ett 2 eller 4 kanals slutsteg istället.

Batteri behöver du inget nytt så länge inte det gamla är slitet. Om du skall köpa ett nytt batteri så hade jag rekommenderat att slänga ut det gamla och bara använda det nya.

jgabrielsson
24 november 2014 · 29 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Enligt spec (som jag tar lite med en nypa salt på de steget) så får du ut 400W RMS i 2 ohm så om du kör 2st  JBL CS1204B så bör det kunna funka okej. Du får bara se till och skruva ner lite när det börjar låta illa.

Angående högtalarna så kör du väll dom direkt på stereon? Slutsteget du har länkat är ett monoblock och är avsett för att driva basar.
Det GÅR att köra alla 4 högtalarna på stereon men då får du köra dom på 4 olika kanaler. Mao 2 av dom får kopplas till utgångarna på stereon som skall driva bakhögtalare.
JAG hade däremot satsat på ett 2 eller 4 kanals slutsteg istället.

Batteri behöver du inget nytt så länge inte det gamla är slitet. Om du skall köpa ett nytt batteri så hade jag rekommenderat att slänga ut det gamla och bara använda det nya.

Tackar för riktigt bra info!
Testar med en till bas och ser hur det går. Så får jag kompensera med ett till/nytt slutsteg till våren .

Tusen tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang