6322
Sök

Få loss fast rostade bultar?

1 354 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
Hej! Skulle byta avgassystem på min volvo V70N -06 idag men det gick inge vidare.

Vid katten sitter det ju två bultar + muttrar, muttern hade blivit en enda stor koka av rost så det fanns ingen chans med vanlig nyckel/ hylsa. Körde på rostlösare (den funkar dragit loss en annan fast rostat bult med denna spray) för att försöka knacka bort klumpen men det gick inge vidare alls. Försökte med bågfil, det gick inte heller. Vinkelslipen kommer jag inte åt med utan att kapa i själva bilen eller katten som jag då för tillfället ska ha kvar.

Hur gör jag? Läst en del om att värma med gas svets men har ingen sådan plus att tror inte att OKQ8 gillar det. Bör man borra loss den ifrån andra hållet? Finns det någon typ av huggmejsel att hugga loss det med?

I värsta fall går jag till verkstad men vill ju helst göra det själv.

Jätte tacksam för svar! / Marcus

3 860 Inlägg
30 november 2014
Borra bort den! Ersätt med nya skruvar och muttrar...
Senast redigerat av spokenratt (30 november 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 354 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
Funderade på borr men äger ingen skruvdragare m. borrmoment i dagsläget men kan väl vara bra att införskaffa.
Hade skivan varit ganska ordentligt nedsliten hade jag kommit åt men hade inget att kapa i bara för att hmm Tips på en bra maskin för ändamålet?

Cupra_
30 november 2014
Mack855 skrev:
Funderade på borr men äger ingen skruvdragare m. borrmoment i dagsläget men kan väl vara bra att införskaffa.
Hade skivan varit ganska ordentligt nedsliten hade jag kommit åt men hade inget att kapa i bara för att hmm Tips på en bra maskin för ändamålet?

Annars finns det speciella hylsor för att få loss runddragna bultar, om det kan funka? Vet att biltema har sådana.

1 354 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
Jo läste om det med men det är som sagt en klump av rost, fastrotad i katten. Någon mutter finns inte längre hmm

Sök