Blästermedel till aluminiumfälgar

MT-Adam
13 december 2014 · 272 Inlägg

Hej!

Tänkte renovera 16" alufälgar till S60, har någon en rekommendation om bra blästermedel till detta, som gärna inte kräver någon eller allt för mycket efterbearbetning?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 december 2014 · 13 746 Inlägg

Glasblästring är väll det vanligaste när man blästar alu

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2014 · 14 059 Inlägg

MT-Adam skrev:
Hej!

Tänkte renovera 16" alufälgar till S60, har någon en rekommendation om bra blästermedel till detta, som gärna inte kräver någon eller allt för mycket efterbearbetning?

Glas eller is.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MT-Adam
13 december 2014 · 272 Inlägg

Okej tack, så det är exempelvis en sådan här jag bör använda?

http://verktygsboden.se/blaestermedel/b … 010-025-mm

Vi har en bläster på jobbet med väldigt grov sand idag, men det är bara att sanera den så gott det går och byta ut till glaskulor och ställe ner trycket lite? smile

PerArne Mycke vill ha mer...
13 december 2014 · 611 Inlägg

Motordelar i alu, ska man blästra sånt med glas också eller funkar sand till det? Blästra bort färg och skit?

//Per-Arne
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2014 · 14 059 Inlägg

PerArne skrev:
Motordelar i alu, ska man blästra sånt med glas också eller funkar sand till det? Blästra bort färg och skit?

Sandblästring kallar man oftast all blästring med sand, aluminiumsilikat, kopparslagg, stålsand/stålkulor etc. Blästring är rengöringsmetoden. Detta om detta. I ditt fall med motordelar skulle jag välja en noggrann rengöring och därefter blästring med glas/is för du får en väldigt fin yta. Däremot med de blästermedel jag tidigare räknade upp så blir ytan väldigt sträv och gropig vilket gör att ojämnheterna/strävheterna syns väldigt mycket till skillnad mot om du använder glas/is.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
13 december 2014 · 729 Inlägg

När jag sommarjobbade med att renovera säkerhetsventiler till fabriker så blästrade vi alltid med glas eftersom det var skonsammast mot metallen.
Hade vi använt stål eller sand så hade ventiler av aluminium och mässing bara försvunnit inne i blästern.
Var dom i mässing fick man inte hålla kvar på samma ställe för länge för då hade man blästrat hål i dom.

Nackdelen med glas är att det slits ner väldigt fort till damm och försvinner in i filtren så om man använde blästern väldigt mycket fick man kolla hur mycket blästerglas man hade kvar nästan dagligen och fylla på.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2014 · 14 059 Inlägg

Pierre_r skrev:
När jag sommarjobbade med att renovera säkerhetsventiler till fabriker så blästrade vi alltid med glas eftersom det var skonsammast mot metallen.
Hade vi använt stål eller sand så hade ventiler av aluminium och mässing bara försvunnit inne i blästern.
Var dom i mässing fick man inte hålla kvar på samma ställe för länge för då hade man blästrat hål i dom.

Nackdelen med glas är att det slits ner väldigt fort till damm och försvinner in i filtren så om man använde blästern väldigt mycket fick man kolla hur mycket blästerglas man hade kvar nästan dagligen och fylla på.

Detta gäller även sand, aluminiumsilikat, kopparslagg. Stålsand/stålkulor håller lite längre.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MT-Adam
13 december 2014 · 272 Inlägg

Tror ni att det är lagom grovlek på glaskulorna som jag länkade till? Och som sagt, det är bara att sanera och byta ut blästermedlet från den grova sand som finns där idag?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 december 2014 · 14 059 Inlägg

MT-Adam skrev:
Tror ni att det är lagom grovlek på glaskulorna som jag länkade till? Och som sagt, det är bara att sanera och byta ut blästermedlet från den grova sand som finns där idag?

Det känns som att det är ganska lagom storlek.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MT-Adam
13 december 2014 · 272 Inlägg

Vettemannen skrev:

MT-Adam skrev:
Tror ni att det är lagom grovlek på glaskulorna som jag länkade till? Och som sagt, det är bara att sanera och byta ut blästermedlet från den grova sand som finns där idag?

Det känns som att det är ganska lagom storlek.

/Benny

Gött då tar ja nog å beställer hem en burk till blästern ikväll! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang