6147
Sök

Bil från Tyskland - Sverige ( Present)

1 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
En nära släkting till mig i Tyskland har köpt en begagnad bil till mig. Det finns massor o massor med trådar som förklarar hur man går tillväga när man ska importera en bil från Tyskland, hur man gör ägarbyte på plats i Tyskland osv osv. men det går ej o hitta vad man gör när säljaren ( i mitt fall blirre släkt som ska ge den som present) kör med bilen till Sverige.

Det vi vet just nu att det räcker med att denne släktingen behöver bara ha skyltar med sig för att "skriva av" bilen efter att han lämnat bilen i Sverige. Så vi säger såhär ett ex. Han kommer till Sverige, gör ett köpesavtal ( liknande?), parkerar bilen på vår privata parkeringsplats och drar tillbaks till Tyskland med skyltar? Därefter gör vi en ursprungskontroll, kontaktar försäkringen och får tillfälliga svenska regskyltar? Och sen förtsätter vi med registreringen samt besiktning osv.

Så uppfatta jag det hela sist jag snackade med Mr. Google.

btw, ignore bråkiga språket o alla felskrivningar, uppskattas! big_smile

2 953 Inlägg
24 december 2014
det e väll bara att han kör bilen till dig å sen fyller ni ägarbytes papprerna osv. han får ju köra bilen hit

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

4 248 Inlägg
24 december 2014
Eftersom den kommer från Tyskland är det inte bara att göra ägarbyte

man måste ansöka om ursprungskontroll hos transportstyrelsen:
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … skontroll/

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

1 283 Inlägg
24 december 2014
Ni behöver skriva ett kvitto till ursprungskontrollen(kolla upp vad som behöver stå med), han behöver avregistrera bilen i Tyskland och du behöver sen registeringsbeviset från honom.

Sök