Köpråd: Sommardröm för runt 150k.

baltis
27 december 2014 · 1 948 Inlägg

Wicca skrev:
Ooh, tack för listan! Precis vad jag var ute efter.

När det gäller cab så är jag verkligen sugen på att testa att ha cab så även om det drar ner lite på banprestandan så kan jag tänka mig att köpa en ändå.

När det kommer till racingbiten så kommer jag förmodligen inte att köra jättemycket, kanske 2-3 konbanor och 1-2 bandagar per säsong, så merparten av tiden kommer jag att ha den på bilträffar, gilda lite osv.

Blir tipset annorlunda då?

Du försämrar inte prestandan lite utan MYCKET genom att ta av taket smile men tipset kvarstår om m3e46 och corvette c5 z06. En del bandagar är du heller inte välkommen på med en cab om du inte har hardtop.

Köper du en bmw så är du välkommen på bmwsc träffar, utav alla olika arrangemang jag varit på så är deras 100% bättre än dom näst bästa... super bra organiserat med ERFARNA arrangörer och instruktörer och sist men verkligen inte minst HELFÖRSÄKRINGEN GÄLLER om du har bmwof.

Bmw 335 såg jag att någon rekommenderat dig... jag säger bara nejnejnej big_smile
Tung (=tråkig och dyyyyr), ingen diffbroms (värdelös i kurvorna) och värdelös kylning på motorn (=köra 2 varv sen 2 kylvarv osv osv... värdelöst).
Någon hade även rekommenderat en 350z men jag fortsätter dock att avråda från dessa, för dåligt med effekt i dom helt enkelt.

JourneymanX
27 december 2014 · 645 Inlägg

Mini Cooper S(211 hk)Goa små bilar smile
Mazda miata mina två val till dig att glida runt med i sommar..
El ..varför inte en fin mustang/shelby cobra att besöka självaste PowerMeet med!
Mvh!

9Femma
28 december 2014 · 342 Inlägg

Jag brukar förespråka Porsche, men en 996 för 150.000 kr låter spontant som en dum idé.
Då får du nog mer "Bang-for-the-bucks" med en Corvette C5 eller BMW Z4 etc.

Själv hade jag nog, av de bilar som TS listar, valt en BMW M3 E46.
Går att få en riktigt fin för under 150.000 kr, vilket ger pengar över för uppgraderingar och annat.
Dessutom en både underhållande och vardagligt användbar prestandabil.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Masquerade Aldrig nöjd
29 december 2014 · 804 Inlägg

Är du sugen på cab, köp en cab. Det är det bästa rådet jag kan ge då jag får erkänna mig obevandrad när det gäller de nämnda bilarna. Det man önskar av en cab är dock ingenting en bil med tak kan bjuda på hur mycket prestanda man än vinner.

Livet är för kort för att äga Volvo.
rawsezx
30 december 2014 · 116 Inlägg

Du skulle nog ta ett besök i mitt garage! (IRL alltså) Har precis bilen som du söker!

M3E46-cab, uppgraderad med Öhlins coilovers, gällande bussningar och chassikomponenter så har den allt som gick att lägga i kundvagnen hos millway.se.

Wicca
31 december 2014 · 886 Inlägg

Masquerade skrev:
Är du sugen på cab, köp en cab. Det är det bästa rådet jag kan ge då jag får erkänna mig obevandrad när det gäller de nämnda bilarna. Det man önskar av en cab är dock ingenting en bil med tak kan bjuda på hur mycket prestanda man än vinner.

Jo, jag vill testa att ha en cab, men är inte helt säker. Därför överväger jag också att köpa en lite billigare Mazda MX5 2015 för runt 60k och se om det är min grej, gillar jag det så köper jag något motorstarkare 2016 och om inte så köper jag en bil med tak istället.

rawsezx skrev:
Du skulle nog ta ett besök i mitt garage! (IRL alltså) Har precis bilen som du söker!

M3E46-cab, uppgraderad med Öhlins coilovers, gällande bussningar och chassikomponenter så har den allt som gick att lägga i kundvagnen hos millway.se.

Kanske inte helt orimlig kombo egentligen, då får man till och med 4 säten, eller är det 5?

Enda tråkiga är att M3an ser lite trist ut i mina ögon, jämfört med många andra sportbilar och roadsters.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Evildan
31 december 2014 ·

Mazdan du tidigare varit inne på får återigen min röst, eller givetvis en MR2 om du vill åka mittmotorbil och närapå cabriolet.

Jag ska faktiskt inte i denna tråd rekommendera en Prius även om den är snabbare än både en Caterham 7, DeLorean och Morgan runt Top Gears bana med tiden 1.40.7 vilket är 13 sekunder långsammare än en Z3 M coupe eller ca13% vilket med effektskillnaden inte är illa alls i mitt tycke.

9Femma
31 december 2014 · 342 Inlägg

Porsche 944 turbo alternativt 968 ( som enbart finns med sugmotor, dock 239 hk och mycket pigg) är två riktigt underskattade Porschar för hyggligt rimliga pengar. Både att köpa,  äga och serva.
Båda har ju targa, ger inte någon cabrioletkänsla direkt, men mer öppet än bara en taklucka iaf.
En fördel med 968 är att den är 6-växlad, vilket ger rätt hygglig bränsleekonomi vid längre turer.

Alternativt går det ju att få en Porsche 944 S2 cabriolet (211 hk), även den med rimliga driftskostnader.

Gemensamt för dem alla är att en budget på 80.000-90.000 kr bör räcka, och värdet på dessa bilar har legat stabilt ett längre tag nu. Till och med visat tendens att gå uppåt igen de senaste åren om bilen och papperna bara är i sin ordning.

Märk väl att jag utelämnat Boxstern, åtminstone inom denna budget (max 90.000 kr).
Visst finns det, men dels är det en betydligt tråkigare motorkaraktär och så är det bottenskrapet som du hittar för sådana pengar. Inget ont om Boxstern dock, men då bör det vara en Boxster S. Gärna nyare än första generation.

Har ägt en rad olika frontmotor-Porschar tidigare, även vid sidan om storebror 911. Måste säga att en frisk 944 turbo levererade betydligt mer än en 964 Carrera förmådde att göra.

Nackdelen, att det idag är gamla bilar, ser jag som lika mycket en fördel.
Värdet är stabilt, priset på delarna rimliga och man vågar skruva själv.

Mer traditionella 944/944S är dock inte, enligt mig, fullt lika spännande.

Senast redigerat av 9Femma (31 december 2014)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Wicca
2 januari 2015 · 886 Inlägg

Evildan skrev:
Mazdan du tidigare varit inne på får återigen min röst, eller givetvis en MR2 om du vill åka mittmotorbil och närapå cabriolet.

Jag ska faktiskt inte i denna tråd rekommendera en Prius även om den är snabbare än både en Caterham 7, DeLorean och Morgan runt Top Gears bana med tiden 1.40.7 vilket är 13 sekunder långsammare än en Z3 M coupe eller ca13% vilket med effektskillnaden inte är illa alls i mitt tycke.

Provkörde en MR2, gamla generationen, i höstas. Var inte alls min grej...

9Femma skrev:
Porsche 944 turbo alternativt 968 ( som enbart finns med sugmotor, dock 239 hk och mycket pigg) är två riktigt underskattade Porschar för hyggligt rimliga pengar. Både att köpa,  äga och serva.
Båda har ju targa, ger inte någon cabrioletkänsla direkt, men mer öppet än bara en taklucka iaf.
En fördel med 968 är att den är 6-växlad, vilket ger rätt hygglig bränsleekonomi vid längre turer.

Alternativt går det ju att få en Porsche 944 S2 cabriolet (211 hk), även den med rimliga driftskostnader.

Gemensamt för dem alla är att en budget på 80.000-90.000 kr bör räcka, och värdet på dessa bilar har legat stabilt ett längre tag nu. Till och med visat tendens att gå uppåt igen de senaste åren om bilen och papperna bara är i sin ordning.

Märk väl att jag utelämnat Boxstern, åtminstone inom denna budget (max 90.000 kr).
Visst finns det, men dels är det en betydligt tråkigare motorkaraktär och så är det bottenskrapet som du hittar för sådana pengar. Inget ont om Boxstern dock, men då bör det vara en Boxster S. Gärna nyare än första generation.

Har ägt en rad olika frontmotor-Porschar tidigare, även vid sidan om storebror 911. Måste säga att en frisk 944 turbo levererade betydligt mer än en 964 Carrera förmådde att göra.

Nackdelen, att det idag är gamla bilar, ser jag som lika mycket en fördel.
Värdet är stabilt, priset på delarna rimliga och man vågar skruva själv.

Mer traditionella 944/944S är dock inte, enligt mig, fullt lika spännande.

Jag har varit lite inne på 944. En kollega har en som han hintat om att han kan tänka sig att sälja, dock 163 hk-versionen. Däremot tycker jag inte att de är snygga nog tyvärr. Ska de vara Porsche får det bli 911 eller Boxster. Nån gång i framtiden förmodligen.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Evildan
2 januari 2015 ·

Wicca skrev:

Evildan skrev:
Mazdan du tidigare varit inne på får återigen min röst, eller givetvis en MR2 om du vill åka mittmotorbil och närapå cabriolet.

Jag ska faktiskt inte i denna tråd rekommendera en Prius även om den är snabbare än både en Caterham 7, DeLorean och Morgan runt Top Gears bana med tiden 1.40.7 vilket är 13 sekunder långsammare än en Z3 M coupe eller ca13% vilket med effektskillnaden inte är illa alls i mitt tycke.

Provkörde en MR2, gamla generationen, i höstas. Var inte alls min grej...

9Femma skrev:
Porsche 944 turbo alternativt 968 ( som enbart finns med sugmotor, dock 239 hk och mycket pigg) är två riktigt underskattade Porschar för hyggligt rimliga pengar. Både att köpa,  äga och serva.
Båda har ju targa, ger inte någon cabrioletkänsla direkt, men mer öppet än bara en taklucka iaf.
En fördel med 968 är att den är 6-växlad, vilket ger rätt hygglig bränsleekonomi vid längre turer.

Alternativt går det ju att få en Porsche 944 S2 cabriolet (211 hk), även den med rimliga driftskostnader.

Gemensamt för dem alla är att en budget på 80.000-90.000 kr bör räcka, och värdet på dessa bilar har legat stabilt ett längre tag nu. Till och med visat tendens att gå uppåt igen de senaste åren om bilen och papperna bara är i sin ordning.

Märk väl att jag utelämnat Boxstern, åtminstone inom denna budget (max 90.000 kr).
Visst finns det, men dels är det en betydligt tråkigare motorkaraktär och så är det bottenskrapet som du hittar för sådana pengar. Inget ont om Boxstern dock, men då bör det vara en Boxster S. Gärna nyare än första generation.

Har ägt en rad olika frontmotor-Porschar tidigare, även vid sidan om storebror 911. Måste säga att en frisk 944 turbo levererade betydligt mer än en 964 Carrera förmådde att göra.

Nackdelen, att det idag är gamla bilar, ser jag som lika mycket en fördel.
Värdet är stabilt, priset på delarna rimliga och man vågar skruva själv.

Mer traditionella 944/944S är dock inte, enligt mig, fullt lika spännande.

Jag har varit lite inne på 944. En kollega har en som han hintat om att han kan tänka sig att sälja, dock 163 hk-versionen. Däremot tycker jag inte att de är snygga nog tyvärr. Ska de vara Porsche får det bli 911 eller Boxster. Nån gång i framtiden förmodligen.

Näe, det är ju så, vi har olika smak.
Då är Mazdan mitt kvarstående tips.

Jag har ägt en 924 och kört även 944, dom är inte snabbast eller bäst på någonting men jag trivdes ändå med den för att det känns att det är en Porsche med den där inbyggda kvalitetskänslan och sportigheten som fanns för den tiden, innan dom började kränga knapphändigt terränggående familjebilar.

(Lite besviken dock att ingen hakade på Priuslögnen tagen från ett TV-Spel wink  )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang