2186
Sök

Fel på termostat eller inte...? Volvo 850 2.5 SE -96

57 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar för jag blir lite tokig på det här. Jag är inte så erfaren men jag lär mig smile

Det är så att jag startar bilen, kör iväg och efter ett par minuter går tempmätaren upp till normal nivå (kl. 3). Värmen i bilen känns bra och motorn blir normalt varm. Sedan efter en stund körning börjar det märkliga...

Tempmätaren rör sig upp och ned. Det börjar med att den droppar ner lite grann, sedan går den upp till normal nivå, sen går den ner igen och håller i princip på sådär. Inte på direkten men kanske med någon minuts mellanrum.

Jag blir funderande och har sökt så mycket jag orkar på Internet. Efter flera läsningar från andra med liknande problem så verkar det som att det är termostaten som behövs bytas. Så långt är jag med.

Men oftast i dessa fallen har dessa människor haft problem att få värme i bilen med samt att på andra håll har inte motorn blivit riktigt varm eller att tempmätaren till och med vart upp vid röd markering och pendlat. Detta gör mig förvirrad.

Jag tänkte nu då att jag försöker fråga här istället. Behöver jag verkligen byta termostat när allt annat som värme i bilen och motorn beter sig normalt, men det är bara mätaren som rör sig upp och ner lite grann? Jag har insett att det inte är så dyrt att byta termostaten i och för sig men är man studerande får man vända på varje slant smile

Så jag skulle vara supertacksam för funderingar och tankar.

Vänliga hälsningar
Patrik

You'll Never Walk Alone

Vettemannen
30 december 2014
Forzzell skrev:
Hejsan!

Jag undrar för jag blir lite tokig på det här. Jag är inte så erfaren men jag lär mig smile

Det är så att jag startar bilen, kör iväg och efter ett par minuter går tempmätaren upp till normal nivå (kl. 3). Värmen i bilen känns bra och motorn blir normalt varm. Sedan efter en stund körning börjar det märkliga...

Tempmätaren rör sig upp och ned. Det börjar med att den droppar ner lite grann, sedan går den upp till normal nivå, sen går den ner igen och håller i princip på sådär. Inte på direkten men kanske med någon minuts mellanrum.

Jag blir funderande och har sökt så mycket jag orkar på Internet. Efter flera läsningar från andra med liknande problem så verkar det som att det är termostaten som behövs bytas. Så långt är jag med.

Men oftast i dessa fallen har dessa människor haft problem att få värme i bilen med samt att på andra håll har inte motorn blivit riktigt varm eller att tempmätaren till och med vart upp vid röd markering och pendlat. Detta gör mig förvirrad.

Jag tänkte nu då att jag försöker fråga här istället. Behöver jag verkligen byta termostat när allt annat som värme i bilen och motorn beter sig normalt, men det är bara mätaren som rör sig upp och ner lite grann? Jag har insett att det inte är så dyrt att byta termostaten i och för sig men är man studerande får man vända på varje slant smile

Vänliga hälsningar
Patrik

Finns det värme hela tiden? Annars kan det vara för låg kylvätskenivå.

/Benny

2 853 Inlägg
30 december 2014
Vettemannen skrev:
Forzzell skrev:
Hejsan!

Vänliga hälsningar
Patrik

Finns det värme hela tiden? Annars kan det vara för låg kylvätskenivå.

/Benny

Jo, det kan det mycket väl vara.

Men om värmen försvinner emellanåt så kan det även tyda på toppackning som inte riktigt vill va med längre.
Fast nu ska vi inte måla f-n på väggen direkt big_smile

8 267 Inlägg
30 december 2014
Forzzell skrev:

Det är inte så att variationerna i temperatur sammanfaller med omständigheter i din körning? Har man en dålig termostat och är ute och kör nu när vintern är här så kan ju vattentemperaturen sjunka medans man åker. Men sen när man stannar vid ett rödljus eller hamnar i en liten kö så ökar tempteraturen igen eftersom du inte har någon fartvind igenom kylaren

57 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
Tack för alla svar! Jag upplever att allt annat beter sig normalt. Värmen i kupen kommer när den skall och så vidare. Men jag undrar som Marlboroman nämner. Jag får för mig att den åker upp till "normaltemp" när man stannar vid rödljus eller kö. Då inser jag att det kan vara värt att byta termostaten?

En annan fråga. Jag har inget eget garage så närmaste lyft är cirka 1 mil på en OKQ8 station. Bilen blir ju varm men kan jag byta termostaten när bilen är varm. Läste att man måste tappa ur kylvätskan lite grann.

Tack återigen!
Med vänlig hälsning,
Patrik

You'll Never Walk Alone

477 Inlägg
2 januari 2015
Termostaten byter du lätt uppifrån, du behöver alltså ingen lyft.
För att minimera dräll och onödig tömning av kylarvättska = Motorn kall. Släpp ut trycket som finns kvar i expantionskärlet och sätt tillbaka korken igen. Lossa torx skruvarna och lyft hela huset o håll högt, ryck fort ur gamla termostaten och tryck ner nya, på med huset igen... visst dräller det lite men betydligt mindre bök o stök än o släppa ut allt vatten

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

57 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Tack för svar allihopa! Bytet är färdigt nu och nu står mätaren som den skall igen smile Bra start på nya året !

Älskar att garaget.org finns så man kan fråga folk som kan och har erfarenhet.

Med vänlig hälsning,
Patrik

You'll Never Walk Alone

Sök