Volvo 240. Vilken turbomotor ska i?

miniDULTEN
7 januari 2015 · 130 Inlägg

Det ska jag göra:) hade själv en 940 med runt 250-300 hk o det va roligt med BMW låda o riktigt diff smile lycka till med bygget mvh

Dannne11
7 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Det ska jag göra:) hade själv en 940 med runt 250-300 hk o det va roligt med BMW låda o riktigt diff smile lycka till med bygget mvh

Kommer en aussie locker senare och kanske en ZF smile
Hur klarar sig stakar och sånt i dom motorerna?

miniDULTEN
7 januari 2015 · 130 Inlägg

Skulle rekommendera h-profil smidda stakar och mahle  kolvar eller smidda kolvar.  Men det är bara om du ska över 350hk.

Dannne11
7 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Skulle rekommendera h-profil smidda stakar och mahle  kolvar eller smidda kolvar.  Men det är bara om du ska över 350hk.

Jo där av att min ekonomi inte räcker till wink
Men tänkte mest hur länge orginal grejer räcker? Läste någonstans att man inte bör gå över 240 för då börjar stakarna ge sig?

miniDULTEN
7 januari 2015 · 130 Inlägg

Ja körde original botten med ca 300hk utan ras. Och svina sönder bakaxlar och MASSOR av däck osv.  Så det håller gott o väl för 300hk. Nu hade jag b230ft, kan inte svara på om det är samma stakar.  Men det bör hålla för 0.8-1.0 bar i ladd. Serva motor  ordentligt först bara.

Dannne11
7 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Ja körde original botten med ca 300hk utan ras. Och svina sönder bakaxlar och MASSOR av däck osv.  Så det håller gott o väl för 300hk. Nu hade jag b230ft, kan inte svara på om det är samma stakar.  Men det bör hålla för 0.8-1.0 bar i ladd. Serva motor  ordentligt först bara.

Då vet jag!
Enda skillnaden mellan FT och FK är att FK har en annan wg så den laddar mindre.

miniDULTEN
7 januari 2015 · 130 Inlägg

Ja anade nästan att  det va samma botten. Men det ska hålla för 300 häst o ett bar i ladd

Dannne11
7 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Ja anade nästan att  det va samma botten. Men det ska hålla för 300 häst o ett bar i ladd

Bra bra!
Får se hur stor skillnad det blir med en 531 topp sen, A-kam(sitter i min 530 topp nu) och större turbo och spridare. måste väl byta pump där emellan också? smile

Har dock lite problem just nu som jag inte kan lösa.

Det här är vad jag skrev på en facebook sida:

Det är en 240 med lh 2.2 orginal men konverterad till lh 2.4 med en chippad bränslebox och en guldbox i.
Den går jätte fint utan lmm men svarar väldigt dåligt på gasen, inte alls ibland och dör om man gasar fort.
Jag har provat med 4 olika lmm (016 på slutet) och den går lite olika med dom. med någon dör den direkt och med någon misständer den som fan bara. Gnistan är dåligt men ska byta tändförstärkaren imorgon och prova att byta triggergivaren. Alternativ prova byta boxar också.
Sitter även vanliga F spridare på för tillfället men borde väl inte påverka förutom att den går snålt?
Har ni någon ide vad det kan vara annars?

miniDULTEN
7 januari 2015 · 130 Inlägg

Kör 531 topp o vx3  kam.
ja byt till bosch 040 pump.

Men det där felet  är svårt att säga. Om du monterar en lmm som du är 100% säker på att funka och sen dra ur o sätter i kabeln till den när bilen står på tomgång. Blir varv talet annorlunda ? För då vet du om den reagerar annars kanske det är kabel brott i kontakten till lmm.

Ingen spricka i fördelar locket ?

Mvh

Dannne11
8 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Kör 531 topp o vx3  kam.
ja byt till bosch 040 pump.

Men det där felet  är svårt att säga. Om du monterar en lmm som du är 100% säker på att funka och sen dra ur o sätter i kabeln till den när bilen står på tomgång. Blir varv talet annorlunda ? För då vet du om den reagerar annars kanske det är kabel brott i kontakten till lmm.

Ingen spricka i fördelar locket ?

Mvh

Tänkte köra med A-kam då den ger bättre respons på lågvarv än VX3 smile
Inga personliga erfarenheter av det med det är vad jag har hört och läste en dokumentation av någon kille från England som provat alla kammar och skrivit ut papper på dom och jämfört och provat och han kom fram till att A-kammen funkade bäst

Ja den ändrar sig om den inte dör.
Har kopplat in en lmm utan att sätta dit den och då hände ingenting men blåste jag lite lätt i den reagerade motorn och dog. Ska mäta från lmm kontakten till boxarna idag men tror inte det är något kabelbrott.
Jag har faktiskt inte kollat fördelarlocket eller rotorn... men det går fint utan lmm på tomgång så borde inte vara det tycker jag men ska kolla. nästa steg om kablarna är hela är att byta boxar. annars får jag skaffa motstånd och löda in för att prova med orginal spridare men vore skumt om det gjorde sån skillnad.

miniDULTEN
8 januari 2015 · 130 Inlägg

Nu hängde jag nog inte med. Kör du turbo boxar och spridare utan sprida motstånd ? Då bränner du boxen ganska så fort.

Mvh

Dannne11
8 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Nu hängde jag nog inte med. Kör du turbo boxar och spridare utan sprida motstånd ? Då bränner du boxen ganska så fort.

Mvh

Om man kör de vanliga F spridarna behöver man inga motstånd då dom redan är hög ohmiga.
Kopplade in dom för att prova då jag inte har några motstånd till de låg ohmiga FK spridarna ännu.

miniDULTEN
8 januari 2015 · 130 Inlägg

Jaha du mena så. Ja det va kanske för tidigt på morgonen hehe.
nä då behövs ju inget motstånd. Men prova montera original med motstånd så att den inte går för snålt. Gnista på alla stift? Bra komp? Och du har bränsle tryck som det ska va?

Mvh

Dannne11
8 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Jaha du mena så. Ja det va kanske för tidigt på morgonen hehe.
nä då behövs ju inget motstånd. Men prova montera original med motstånd så att den inte går för snålt. Gnista på alla stift? Bra komp? Och du har bränsle tryck som det ska va?

Mvh

Problemet är att jag fortfarande väntar på motstånden. dom är beställda.
Svag gnista på alla, ska fixa det idag. kan komp prova idag och mäta bränsletryck så återkommer jag!

Dannne11
8 januari 2015 · 412 Inlägg

Dannne11 skrev:

miniDULTEN skrev:
Jaha du mena så. Ja det va kanske för tidigt på morgonen hehe.
nä då behövs ju inget motstånd. Men prova montera original med motstånd så att den inte går för snålt. Gnista på alla stift? Bra komp? Och du har bränsle tryck som det ska va?

Mvh

Problemet är att jag fortfarande väntar på motstånden. dom är beställda.
Svag gnista på alla, ska fixa det idag. kan komp prova idag och mäta bränsletryck så återkommer jag!

Har nu bytt tändspole, tändmodul, fördelarlock, rotor.
Ingen skillnad.
Upptäckte att det var motstånd i kablarna till lmm så drog nya. ingen skillnad.
Imorgon ska jag löda in motstånd och sätt dit orginal spridare. hjälper inte det så blir det box byten.
Hjälper inte det byter jag triggergivaren och kontrollera så att svänghjulet sitter rätt och sen ryker kabelhärvan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang