Köpråd för Volvo S80

big_jake
19 januari 2015 · 5 Inlägg

Hej Allihop!

Är en ny medlem här på Garaget. Jag har en viktig fråga till alla er som är/var Volvo s80 ägare. Är det en bra bil? Jag sitter just nu och funderar på att köpa en från årgång 2000-2006,  motor T5 2,4 liter 140/170 hästar. I nu läget kör jag en mitsubishi lancer GLX från 2000. En väldigt bra pendlar bil med bara 9800 mil. Men problemet är att jag är 2 meter 16 centimeter lång och de är svårt att komma in och ut från den lilla bilen. Därför kollar jag just på S80 och har provkört en, och den är bekväm! Men jag skulle vilja veta mer om vilka problem dessa bilar har när dom börjar få 10 år på nacken? För att till lägga så letar jag efter en automat låda. Skulle vara tacksam om folk som har erfarenhet av S80 skulle skriva sina ärliga tankar om bilen och ge mig lite råd.

Renault Laguna "Blue Sky" (2001)
BMW E32 730il "TheScorpion" (1993)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Vad jag har upplevt är det problem med SRS/airbag. Inte ovanligt att det ligger ute billiga ex med lysande srslampa. Sen strular gärna elhissarna. Inget dyrt men irriterande. Förekommer lite andra elektriska bekymmer, men det gör det ju på alla bilar.

Förstod inte vilken motor du tittar efter? T5 eller 140/170 hk? Jag har haft två 170hk manuell 99or. Hur bra som helst. Jag vurmar alltid i köprådstrådar för första generationens s80. Behöver du inte en turbo så köp en 170hk. Färre grejjer som kan krångla och en imponerande låg förbrukning. Mitt sista råd är att lyssna ordentlig på framvagnen innan köp. Det ska va tyst. Vet inte om du skruvar själv eller lämnar allt på verkstad. Lämnas allt bort så blir det några kronor för att fräscha upp en risigt framvagn.

Jag tycker absolut du ska köpa en S80. Hade själv köpt en igen om jag inte hade vovve.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
big_jake
19 januari 2015 · 5 Inlägg

Jag skrev fel, letar efter 2,4 liter 140/170. Är 30 hästar mkt skillnad på s80? Jag har läst att T6 ger mkt problem så jag vill inte ha en sådan. Jag skruvar självklart alltid själv, jag litar inte på att andra mekar med min bil. Har hört att framvagnen kan ha problem. Men är det servo och styrled ? Eller stötdämpare, bussning? De finns ju en hel del billiga" Aftermarket parts" till Volvo. Men är mer orolig över motorn och låda. Som jag skrev innan så letar jag efter en automat. Och är alltid noga med service, byter oljor tidigare än vad bilens manual säger. Dessutom ska de vara en pendlar bil.  Tack för råden

Renault Laguna "Blue Sky" (2001)
BMW E32 730il "TheScorpion" (1993)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 januari 2015 · 3 730 Inlägg

big_jake skrev:
Jag skrev fel, letar efter 2,4 liter 140/170. Är 30 hästar mkt skillnad på s80? Jag har läst att T6 ger mkt problem så jag vill inte ha en sådan. Jag skruvar självklart alltid själv, jag litar inte på att andra mekar med min bil. Har hört att framvagnen kan ha problem. Men är det servo och styrled ? Eller stötdämpare, bussning? De finns ju en hel del billiga" Aftermarket parts" till Volvo. Men är mer orolig över motorn och låda. Som jag skrev innan så letar jag efter en automat. Och är alltid noga med service, byter oljor tidigare än vad bilens manual säger. Dessutom ska de vara en pendlar bil.  Tack för råden

Det är väl mest bussningar och leder som ger sig. Ja grejjar du själv så är det ju kanon. Då är det bara srs att se upp för. Oftast på 99 och 00 som har problem. Motor och låda är pålitliga grejjer. Inte kört någon 140hk så jag kan inte jämföra. Men 170hk är en nice motor. T6 är inget att tänka på om man inte är nörd utan bara vill ha en bra bil. Finns ju även 2,4t 2,5t T5 samt 2.9(sexa). Men jag röstar på en 170hk. Piskade trimmade 940turbo med båda dom jag hade så de går tillräckligt bra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
burnin_rubber
20 januari 2015 · 220 Inlägg

Ägde en t6 1999 för några år sedan.
Underbar bil men som sagt mycket el som kan bråka i dom.
Clåset och fönsterhiss styrning är ett av problemen annars fanns det inget direkt dåligt med den..
Service är som vanligt A och O.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari 2015 · 17 562 Inlägg

Framvagn och inte T6. Det har sagts. Hade själv en -99 och en -00 2.9 aut. Kanonbil! Den (-99) ser jag i princip dagligen då en kompis köpte den. Han har kört i över 2 år nu utan att byta en pryl förutom service då.

2.9 är en motor som kräver varv för att vakna, passar illa i biltypen men hyfsat med mos i maskiin.

S80 rekommenderas. Kolla alla elfinesser vid köp. De SKA vara rostfria!

http://www.garaget.org/?car=292864

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Framvagn och inte T6. Det har sagts. Hade själv en -99 och en -00 2.9 aut. Kanonbil! Den (-99) ser jag i princip dagligen då en kompis köpte den. Han har kört i över 2 år nu utan att byta en pryl förutom service då.

2.9 är en motor som kräver varv för att vakna, passar illa i biltypen men hyfsat med mos i maskiin.

S80 rekommenderas. Kolla alla elfinesser vid köp. De SKA vara rostfria!

http://www.garaget.org/?car=292864

Har sett rost i bakre hjulhus på flera. Så det är inte ovanligt. Det ska man inte acceptera. I övrigt klarar dom rosten bra verkar det som

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
big_jake
20 januari 2015 · 5 Inlägg

Hybridsmurfen de var en riktigt fin s80! Tack alla för råden. Ska åka och kolla på en s80 nu i veckan och eventuellt byta in min Lancer mot den. El problemen har man hört talas om men de har i stort sätt alla bilar idag. Mercedes, BMW och Audi brukar ha många El problem. Jag ska ta en Diagnostikdator med mig och kolla allt på bilen ,självklart. Jag är inte så rädd för el problem för om man har tålamod och en fri helg så kan man sätta igång och byta sensorer och dåliga ledningar/relä. Rost är aldrig bra men tror inte den kommer vara rostfri då den har bott i södra skåne hela sitt liv och på vintrarna översaltar dom vägarna. Men tack för tipset ska kolla alla hjulhus. beroende på hur mkt rost så kan man ju bara pruta ner bilen och fixa det själv. Är ingen utbildad mekaniker med diplom men har väldigt sällan besökt en verkstad när min bil går sönder. Jag gör det själv, även om det är en lång process att läsa på Manualer/youtube och börja demontera. Men jag gör det rätt. Lådan och motorn är min enda oro då jag inte vill köpa en bildel som är värd mer än själva bilen. Tack igen allihop!

BMW E32 730il "TheScorpion" (1993)
Renault Laguna "Blue Sky" (2001)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 januari 2015 · 3 730 Inlägg

big_jake skrev:
Hybridsmurfen de var en riktigt fin s80! Tack alla för råden. Ska åka och kolla på en s80 nu i veckan och eventuellt byta in min Lancer mot den. El problemen har man hört talas om men de har i stort sätt alla bilar idag. Mercedes, BMW och Audi brukar ha många El problem. Jag ska ta en Diagnostikdator med mig och kolla allt på bilen ,självklart. Jag är inte så rädd för el problem för om man har tålamod och en fri helg så kan man sätta igång och byta sensorer och dåliga ledningar/relä. Rost är aldrig bra men tror inte den kommer vara rostfri då den har bott i södra skåne hela sitt liv och på vintrarna översaltar dom vägarna. Men tack för tipset ska kolla alla hjulhus. beroende på hur mkt rost så kan man ju bara pruta ner bilen och fixa det själv. Är ingen utbildad mekaniker med diplom men har väldigt sällan besökt en verkstad när min bil går sönder. Jag gör det själv, även om det är en lång process att läsa på Manualer/youtube och börja demontera. Men jag gör det rätt. Lådan och motorn är min enda oro då jag inte vill köpa en bildel som är värd mer än själva bilen. Tack igen allihop!

Hoppas du blir nöjd. Det märker man rätt snart om bilen är välskött. Ren invändigt. Tight i chassi och en välfylld servicebok/kvitton. Skriv gärna det blir affär

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Christian S
21 januari 2015 · 4 816 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Framvagn och inte T6. Det har sagts. Hade själv en -99 och en -00 2.9 aut. Kanonbil! Den (-99) ser jag i princip dagligen då en kompis köpte den. Han har kört i över 2 år nu utan att byta en pryl förutom service då.

2.9 är en motor som kräver varv för att vakna, passar illa i biltypen men hyfsat med mos i maskiin.

S80 rekommenderas. Kolla alla elfinesser vid köp. De SKA vara rostfria!

http://www.garaget.org/?car=292864

2.9 har ju samma skit låda som T6 dvs en 4växlad historia ifrån GM men dom kanske håller bättre med den motorn då det är mindre effekt i dom?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang