Deception skrev:
Jag kunde sätta pengar på att du skulle svara

Vi har prius och Lexus på jobbet så jo tack, jag vet. Men de drar fortfarande lika mycket soppa vid landsvägskörning som en normal småbil med diesel. Därtill får du betala batterihyra oftast. Alternativt köpa nya efter några år. Kör man mycket stadskörning så absolut, men vid motorväg/landsväg kan du lika gärna köra en mindre diesel.
Därtill får du en i mitt tycke snyggare bil.
Min octavia kombi diesel dsg ligger runt 0,51l / mil och då ligger mitt kontor mitt i city så det är en hel del stadskörning.
Jo, jag brukar svara när folk skriver dylika felaktigheter, ofta samma återkommande dessutom trots att Priusen funnits på marknaden sedan 1997 har det bilkunniga och bilintresserade "folket" fortfarande inte en aning om vad f-n dom jiddrar om, vilket även du bevisade med ditt okunniga svar.
Du påstår dig "veta" men påstår ändå att det betalas batterihyra?
Ingen batterihyra på någon Prius eller Lexus, inga byten krävs normalt heller. men det bör du redan "veta" då du har sådan självpåstådd bred erfarenhet av dessa hybrider via ditt arbete.
Jag kör dock oftast på 3.5l/100km vid enbart landsvägskörning.

![https://www1.garaget.org/archive/105/104261/356765/356765-3416023.jpg]()
Utseendet är ytterst subjektivt, att som så många andra med bristande argument försöka ta billiga poäng på det viset är även här löjeväckande då det inte är relevant för att försvara ditt helt felaktiga påstående.
Vad törstig din moderna dieselbil är, den förbrukar i runda slängar 30% mer än min Prius blandad körning, jag ligger under 4.0l/100km över 1600km körda sedan inköp. Räknat på tankningar och verifierad körsträcka med GPS, även om faktiskt tripmätaren och färddatorns värden stämmer väldigt bra med verkligheten.
Här med denna länk till en väldigt informativ och tydlig film kan du tillgodogöra dig information huruvída elmotorn gör någon nytta vid landsvägskörning.
https://www.youtube.com/watch?v=H1xZHgf9bAM