Kicker låda och SPL steg Ohm

B0SS0N
22 januari 2015 · 7 Inlägg

Hej! Har en fråga angående mitt billjud. Gäller en Kicker-låda med dubbla Kicker L5 12" på 600w RMS och 1200w Peak st. Alltså 1200 RMS och 2400 Peak. Dessa drivs av ett SPL Dynamics Ice 1500.1. För nuvarande körs det i 4 ohm. Läste att elementen har "dubbla talspolar" vilket gör att man kan koppla om elementen så att dom körs i 2 ohm istället. Är detta möjligt och gör det stor skillnad i ljud? Så jag förstått det blir det enklare för steget att driva basarna ju mindre motstånd det är.

Senast redigerat av B0SS0N (22 januari 2015)

Snoogiloo
22 januari 2015 · 685 Inlägg

Om du har 2 basar med dubbla spolar och 4 ohm så gissar jag på att du har dubbla 4ohm spolar på basarna.
Dom enda 2 "vettiga" kopplingarna du kan få ut ur den är 4ohm eller 1ohm.

Ju lägre impedans ju lättare har steget för att driva basen helt rätt, mao du får ut mer effekt och spelar högre.
MEN du kommer få sämre kontroll på konen ju lägre du går i impedansen vilket oftast medför att du får sämre kvalitet på ljudet.

Senast redigerat av Snoogiloo (22 januari 2015)

B0SS0N
22 januari 2015 · 7 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Om du har 2 basar med dubbla spolar och 4 ohm så gissar jag på att du har dubbla 4ohm spolar på basarna.
Dom enda 2 "vettiga" kopplingarna du kan få ut ur den är 4ohm eller 1ohm.

Ju lägre impedans ju lättare har steget för att driva basen helt rätt, mao du får ut mer effekt och spelar högre.
MEN du kommer få sämre kontroll på konen ju lägre du går i impedansen vilket oftast medför att du får sämre kvalitet på ljudet.

Stämmer bra. Är 2 stycken 4 ohm spolar per element. Så som jag förstått det är det bara att dra en kabel till den andra spolen på samma element. Alltså plus till plus till plus på steget och samma på jord?

Snoogiloo
22 januari 2015 · 685 Inlägg

Gissar på att du menar att du skall seriekoppla spolarna på elementet. Då får du som det är nu.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Där har du en gammal fin hemsida som du lätt kan se kopplingarna till dom vanligaste impedanserna.

B0SS0N
22 januari 2015 · 7 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Gissar på att du menar att du skall seriekoppla spolarna på elementet. Då får du som det är nu.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Där har du en gammal fin hemsida som du lätt kan se kopplingarna till dom vanligaste impedanserna.

Min tanke var att Parallelkoppla. Kolla bilden: http://i.imgur.com/pQPFXQB.png

Snoogiloo
22 januari 2015 · 685 Inlägg

Det där är dock bara med ett element.
Parallellkopplar du spolarna på ett element så får du 2 ohm, sen måste du antingen parallell eller seriekoppla basarna och då får du antingen 1 ohm eller 4 ohm.

Det är väldigt lätt att räkna, kör en liten snabbgenomgång så ser du hur lätt det är wink

Parallellkopplar du så delar du impedansen med antalet spolar.
2x2ohm parallell = 2/2 = 1ohm
2x4ohm parallell = 4/2 = 2ohm
4x1ohm parallell = 1/4 = 0.25ohm

Seriekopplar du så adderar du spolarnas impedans.
2x2ohm serie = 2+2 = 4ohm
2x4ohm serie = 4+4 = 8ohm
4x1ohm serie = 1+1+1+1 = 4ohm

Detsamma gäller med flera basar.
Har du 2 basar med den totala impedansen 2ohm (vilket du har i ditt fall) så kan du antingen
Parallell = 2/2 = 1ohm
Serie = 2+2 = 4ohm

Senast redigerat av Snoogiloo (22 januari 2015)

B0SS0N
22 januari 2015 · 7 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Det där är dock bara med ett element.
Parallellkopplar du spolarna på ett element så får du 2 ohm, sen måste du antingen parallell eller seriekoppla basarna och då får du antingen 1 ohm eller 4 ohm.

Det är väldigt lätt att räkna, kör en liten snabbgenomgång så ser du hur lätt det är wink

Parallellkopplar du så delar du impedansen med antalet spolar.
2x2ohm parallell = 2/2 = 1ohm
2x4ohm parallell = 4/2 = 2ohm
4x1ohm parallell = 1/4 = 0.25ohm

Seriekopplar du så adderar du spolarnas impedans.
2x2ohm serie = 2+2 = 4ohm
2x4ohm serie = 4+4 = 8ohm
4x1ohm serie = 1+1+1+1 = 4ohm

Detsamma gäller med flera basar.
Har du 2 basar med den totala impedansen 2ohm (vilket du har i ditt fall) så kan du antingen
Parallell = 2/2 = 1ohm
Serie = 2+2 = 4ohm

Men om jag kopplar det på detta sätt då? http://i.imgur.com/HlV3x5y.png Och parallelkopplat på själva basarna.

Snoogiloo
23 januari 2015 · 685 Inlägg

På den bilden är basarna parallell kopplade vilket kommer bli 1ohm.

2ohm är omöjligt med dina basar om du ska köra dom på ett monoblock.

B0SS0N
27 januari 2015 · 7 Inlägg

Snoogiloo skrev:
På den bilden är basarna parallell kopplade vilket kommer bli 1ohm.

2ohm är omöjligt med dina basar om du ska köra dom på ett monoblock.

Ah nu är jag med. Men om jag kör dom i 1 ohm genom att koppla dom parallellt, finns det några risker med det? Med tanke på att steget då levererar mer rms än va basarna är på?

NMI
27 januari 2015 · 1 045 Inlägg

Ingen fara du styr effekten med stereon,
bättre ha mer effekt och sänka en att ha för lite.

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Snoogiloo
27 januari 2015 · 685 Inlägg

Precis som NMI sa så är det bättre med för mycket effekt än för lite.
Börjar det låta illa så sänk volymen så är allting på det gröna smile

Värt att tänka på kan vara att sätta in 1-2 batterier till för att förhindra spänningsdippar då ICE stegen drar en del ström om inte jag kommer ihåg fel.

B0SS0N
27 januari 2015 · 7 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Precis som NMI sa så är det bättre med för mycket effekt än för lite.
Börjar det låta illa så sänk volymen så är allting på det gröna smile

Värt att tänka på kan vara att sätta in 1-2 batterier till för att förhindra spänningsdippar då ICE stegen drar en del ström om inte jag kommer ihåg fel.

Okej smile Men spänningsdippar går inte att påverka med kondensator eller? Eller det kanske inte har riktigt med det att göra. Du får ursäkta om jag är lite efter, precis börjat med billjud!

Snoogiloo
27 januari 2015 · 685 Inlägg

En kondensator hjälper till en del absolut och är inte fel att ha men speciellt vid snabba bas slag etc så kommer inte kondensatorn hinna laddas upp och då bara dölja problemet. Ett batteri löser problemet konstant smile

Inga problem, alla är nya någon gång wink Bättre att fråga 3 gånger än att bränna upp saker för att man inte lyssnar som vissa gör ^^

Senast redigerat av Snoogiloo (27 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang