Hur rostskydda äldre bilar

granlundii
26 november 2014 · 8 Inlägg

Hejsan forumet!

Jag är relativt ny och okunnig när det gäller bilar, speciellt skruvandet och fixandet. Vilka är era tips om hur man förlänger livet på lite äldre bilar med viss rost på underredet. Vi råkar för tillfället ha två nästan identiska bilar Avensis 98 och 99.

1. Jag är skeptiskt till behandlingar man gör på nya bilar Tectyl, Dinitrol... har läst att detta inte är nån större idé på gamla bilar, är detta korrekt?
2. Hur är det med att olja underredet? Är det en vettig lösning då man redan har viss rost? Har läst att man borde säkra att ny olja används, då spillolja kan vara typ frätande?
3. Slipa, måla, rostskyddsmassa etc... Detta är förstås bra att göra, men jag vill ogärna ha en lista på 100 ställen man noggrannt borde åtgärda... Är det vettigt att fixa de värsta ställena och sen köra på oljning av underredet? Tycker mig ha läst någon ifrågasätta oljans effekt på rostskyddsmassan; att det inte är någon bra kombination, åsikter om det?

Senast redigerat av granlundii (26 november 2014)

spillolja
26 november 2014 · 4 014 Inlägg

Vid rostskyddning av bilen gör man sårhär:

Plocka bort alla inneskärmar, samt evt. sköldar på undersidan, spola rent med högtryckstvätt använd evt.avfettning, pilla bort löst sittande rostskydd och rost samt pluggar,

låt torka ordentligt helst i flera dagar, spruta alla hålrummen, underrede samt hjulhus preneternade/tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3 eller likande, återmontera evt, borttagna pluggar låt detta torka till minst några timmar, tag sedan ett tjockflytande rostkydd/underredsmassa på underrede och hjulhus,

montera tillbaka resterande detaljer/delar

En seriös rostskyddsverkstad kan bedömma att bilen är allt för rostig och avråda att göra en behandling
även om det inte finns några hål och även med fortfarande gällande garanti mot genomrostning

Spillolja både skyddar och framkallar rost

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
1 januari 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Man ska ha klart för sig att det inte är någon ide att rostskydda om man inte först har sett till att det inte finns rost!
Rost fortsätter att utvecklas under rostskyddet,  så om man är mån om sin bil måste all rost bort innan man rostskyddar.
Hur får man då bort rosten? Jo! Man blästrar och lackar med 2-komp billack  sedan kan man rostskydda. Det finns ingen annan metod som i längden fungerar lika bra. Visst kan man slipa men rosten finns nästan alltid kvar i porerna så blästring är det som gäller.

Donic
5 januari 2015 · 315 Inlägg

hört att linolja skall fungera bra dock ingen egen erfarenhet av det.

spillolja
5 januari 2015 · 4 014 Inlägg

Donic skrev:
hört att linolja skall fungera bra dock ingen egen erfarenhet av det.

Linoljan har mycket bra inträngande egenskaper, men efter ca 1 mån har det torkat såpass att det inte är självreparerande som vanligt vaxbaserat rostskydd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tobias123
2 februari 2015 · 50 Inlägg

Men i hålrum och trösklar kan väl inte tunnflytande rostskydd skada? Svårt att ta bort / se rost där.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang