Ta bort inredningen och besikta, hjälp!

tornqvistarn
4 februari 2015 · 17 Inlägg

Tjenare!

Vet ej om detta är rätt ställe att fråga det här på men antar att man "modifierar inredningen/uteseendet". Det är så att jag har en bil som jag vill ta bort inredningen i då jag ska lätta bilen. Var går gränsen för att man fortfarande ska få besikta bilen? Jag vill få bort så absolut mycket som möjligt. Antar att man måste ha tuta, krock kudde och godkända stolar iallafall. Det är en coupé om det gör någon skillnad... Alla tips och svar uppskattas, jag vet och förstår att det inte ger mycket effekt och att en del inte tycker att det är värt det och att det går att spara vikt på andra ställen (vilket jag håller på med att lösa) men jag är fast besluten, det ska göras. Har en del framtida planer för bilen och då kommer detta krävas :)

Tack på förhand!


-Rasmus

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Maxen Teknisk
4 februari 2015 · 328 Inlägg

Är bilen helbilsgodkänd? Det kan förmodligen ställa till det en del i såna fall.

Tar du bort baksätet kan du bli tvungen att registreringsbesikta bilen med färre passagerare.

Vassa kanter får inte finnas som man kan skada sig på.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
myran Foto/Bilnörd
4 februari 2015 · 1 541 Inlägg

Som tidigare skrev.. Tas du bort baksäte så måste bilen regbesiktigas utan säte.. Om det inte ändrats kostar det ~300kr så ändrar dom i registerings.

Stolar får egentligen inte bytas men brukar godkännas om man kan använda original infästnings punkter och bältet fungerar som det ska med nya stolarna.

Bälten får inte ändras överhuvedtaget. Måste vara original i original infästnings punkter.

I övrigt ska det inte finnas några vassa kanter du kan slå dig på osv.
Finns det airbags från fabrik måste hela systemet fungera.
Alla öppningsbara dörrar måste fungera där det finns sitt-platser. Det vill säga du kan vara tvungen att ha kvar dörrsidor.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
tornqvistarn
4 februari 2015 · 17 Inlägg

Tack för svaren, mycket hjälpsamt! smile

Saab 900 "Nordic Performance" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang