Tjena Är nybliven ägare av en e30 316i med m40b16 motorn. Kommer bli ett motorbyte men kommer antagligen bli en M40B16, M40B18 eller M42B18.
Jag vill ha tips för att få den någorlunda piggare. Vill besiktiga bilen utan några problem då det är en förstabil (beroende på hur man ser det...), så inte direkt sugen på att hänga på en snigel... inte än iaf!
Extraktor grenrör? värt? Trim kamaxel? (vilken isåfall) Chip/motoroptimering? Sugmotor dock, men kanske går att klämma ut några få hk? "cold air intake"? 1hk+?
Jag är alltså endast ute efter lite "lättare" trim bara för att få den lite piggare! Och är fullt medveten att det inte är någon större effekt man tjänar påt.
Så länge jag krossar "100hk gränsen" så är jag glad....
En till fråga!, vilka steg måste jag göra för att få den registrerad med en m20 motor?
Det som ger mest för pengarna är att lätta ur bilen på all onödig vikt. Förutom att det är gratis så ger det mer tillbaka än vad trimdelar till M40 gör.
MiWi skrev: Det som ger mest för pengarna är att lätta ur bilen på all onödig vikt. Förutom att det är gratis så ger det mer tillbaka än vad trimdelar till M40 gör.
Okej!, vill dock inte gå loss med vinkelslipen... vill gärna hålla den så "original" i karossen som möjlgt, ska inte bli någon banbil direkt...
Jag monterade en M42 istället för min M40 för drygt 8 år sedan. Viktigt är att du får med motorfästen eftersom de inte är likadana som på M40-motorn. Elfläkt och lite andra kringdetaljer skiljer dem åt.
Det är inte besiktningsgodkänt men gör man en seriös installation så kan det glida igenom besiktningen.
MiWi skrev: Jag monterade en M42 istället för min M40 för drygt 8 år sedan. Viktigt är att du får med motorfästen eftersom de inte är likadana som på M40-motorn. Elfläkt och lite andra kringdetaljer skiljer dem åt.
Det är inte besiktningsgodkänt men gör man en seriös installation så kan det glida igenom besiktningen.
En M42 är betydligt vettigare än vad en M20 är.
Letar efter en M42 nu men inte hittat någon vettig än... antagligen inte sökt tillräkligt! Annars får man väl gå efter "low and slow"!