Behöver hjälp med val av bil

oput
23 februari 2015 · 2 Inlägg

Hej

Ska nu köpa mig en ny bil och behöver lite kunnigt folk till att säga sitt om tex model, motor och komfort.


Prislapp - Max 140 000kr

Egna funderingar är en Volvo V50 T5, Beroende lite på vad T5an drar/mil samt vad services och underhåll kostar på en sån bil. Något med egen erfarenget angående en V50 T5a får gärna berätta lite.



Men annars då lite information om mig-  Hyffsad lön, 2 barn (krävs en kombi bil), Bilen bör inte överstiga litern milen, och ska inte kosta skjortan att serva (då stora summor kan vara svårt att lösa fram direkt). Givet kan nått större bara gå sönder, men det är en annan sak. Grunden ska vara inte allt för dyr service/underhåll.
Givetvis är en piggare bil en fördel men kostnad är väll prio....


Kom med förslag och förklara gärna lite om hur du tänker angående ditt val av bil/motor.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Volvo V70 är sveriges vanligaste bil av en anledning. En 2008 170hk bensin. Dvs sista årsm av gamla karossen är en bra bil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torsen
24 februari 2015 · 7 257 Inlägg

För ett tryggare bilägande, håll dig med marginal under 10.000 mil och 10 år.
Fram tills dess kan du teckna en maskinskadeförsäkring som täcker det mesta.
Folksams självrisk är 2.000:- och inkluderar bärjning och stilleståndsersättning.
Ett växellådshaveri kan kosta uppemot 60.000:-.
3 år och 3.000 mil håller jag mig till.

Ejan
24 februari 2015 · 648 Inlägg

jag hade helt klart kollat åt en Ford Focus av senaste modellen, brytpunkten till nya generationen kom 2011 med helt nytt utseende och klart mordernare insida., Dom har bara gått några tusen mil max och således nästan en ny bil för din utsatta budget.

Tänkt motoralternativ bör lämpligen bli en Diesel då skatten ligger på strax över 1000:- och dom går väldigt snålt. finns 1.6 och 2.0 dieselmotorer och på bensinsidan så finns en rikigt intressant 1.0 trecylindrig turbo motor och en vanlig stabil 1.6 utan turbo.

Tanken bakom rekommendationen är att en V50 är typ en äldre Ford Focus och du betalar då för en klart äldre bil som har gått mycket längre, T5 anser jag vara onödigt då den är en onödigt  törstig motor med hög skatt, kvar finns då sävliga bensinmotorer utan turbo som är relativt törstiga och också dyra i skatten. Dieselalternativen bör ligga utanför din satta budget annars har dom gått väldigt långt.

Visst mina tips är väl inga snabba familjefraktare men man tar sig från A till B på ett billigt och pålitligt sätt, helheten av ägandet kommer vara mycket billigt.

Senast redigerat av Ejan (24 februari 2015)

oput
24 februari 2015 · 2 Inlägg

DiwraZ skrev:
Volvo V70 är sveriges vanligaste bil av en anledning. En 2008 170hk bensin. Dvs sista årsm av gamla karossen är en bra bil.

Volvo V70 drar mer soppa än en V50 ? har jag rätt? ser att en V70 inte nån speciell motor drar mer än en T5.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det tro?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 februari 2015 · 3 730 Inlägg

oput skrev:

DiwraZ skrev:
Volvo V70 är sveriges vanligaste bil av en anledning. En 2008 170hk bensin. Dvs sista årsm av gamla karossen är en bra bil.

Volvo V70 drar mer soppa än en V50 ? har jag rätt? ser att en V70 inte nån speciell motor drar mer än en T5.
Är jag ute och cyklar eller stämmer det tro?

Tror att man kan köra en v70 med sugmotor snålare än en v50 t5.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torsen
25 februari 2015 · 7 257 Inlägg

Innan du över huvud taget spinner på en V50 eller V60 gör ett besök hos en handlare och prova in- och ursteget.
Utan hjälp kan man knö sig in "bakom sig själv" i baksätet.
Men ta sig ut?mad

torsen
25 februari 2015 · 7 257 Inlägg

Vidga vyerna.
Kolla in en Merces B-klass.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang