2281
Sök

Allmänt dåligt verkstadsbesök och dålig service? VAG

39 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
Hej!

Jag beställde en reservnyckel till min Audi A6 för ungefär 1 månad sen.

Den första nyckeln kom efter 2 veckor, jag bogserade in bilen som jag var tillsagd till VAG.
Väl när den var där uppmärkte dem att de hade fått hem fel transponder och de kunde inte koda om bilen.
Dessutom så passade inte den nya nyckeln på fjärrkontrollen som man låser/låser upp med.

De beställde en ny nyckel med ursäkten att "vi här framme i reservdelsdisken har inte svart bälte i att beställa sånt här"

Dem ringde igen efter ytterligare en vecka och sa att de hade fått nyckeln och kunnat starta bilen, däremot gick den "dåligt" och blårykte. De ville ha 250kr i startavgift för att felsöka. Tycker det hela låter väldigt konstigt eftersom den inte hade någon tendens till att gå "dåligt" eller blåryka innan jag lämnade in den.

Allt var betalt i förskott

Hur ska man bete sig i ett sånt här ärende?
Ska jag acceptera att de har klantat sig med att beställa nycklar?
Kan de ha gjort något med bilens elektronik när de kodade om den som har fått den att gå dåligt?

Kan man kräva att de gör något åt priset eftersom det har gått som det har gjort?

Att tillägga så har jag inte blivit erbjuden låne/hyrbil under tiden min bil har varit på verkstad.

Mvh Viktor

Tack på förhand!

En Medlem
405 Inlägg
3 mars 2015
Har du själv kollat att bilen faktiskt blåryker?

En omprogrammering av en transponder kommer inte få bilen att börja dra olja, så nej dem har inget att göra med detta. Svårt att tänka mig.

39 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
Nej de ringde precis, hämtar antagligen den imorgon. Nej, tänkte om de laddar in och ur data i bilen brukar det väl kunna hända lite allt möjligt?

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
3 mars 2015
Nej, man rör inte motorns styrsystem.
Och nej det blir jävligt lätt fel del pga att VAGs system med art nr inte alltid är riktigt som det ska, framför allt inte särskilt tydligt när det sker revideringar och kommer nya uppdaterade delar.
Hade det varit deras fel att nyckeln gick sönder så hade du kunnat kräva kompensation

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

En Medlem
405 Inlägg
3 mars 2015
vikt0rbj skrev:
Nej de ringde precis, hämtar antagligen den imorgon. Nej, tänkte om de laddar in och ur data i bilen brukar det väl kunna hända lite allt möjligt?

Njae det fungerar inte riktigt så. I detta fall skulle de bara få styrdatorn att acceptera en ny nyckel.

Processen är enkel och kort förklarat kan man beskriva det som de tilllät huvudenheten att acceptera ett nytt passerkort.

Men säg om något skulle hänt med själva motorstyrningen.

Bilen kanske skulle ha haft dålig tomgång, låg effekt betett sig konstigt. Men den skulle inte börja läcka/dra olja internt, det kan inte styrsystemet påverka.

Min gissning är att detta är en ganska gammal långmilare som behöver lite olja då och då. Killarna på VAG som brukar hålla på med nyare bilar märkte att den blåryker lite, kanske vid uppstart (svårt att upptäcka själv). Och rekommenderar därefter felsökning, dock är det ganska ovärt som bilägare att felsöka blårök på Originalverktstad.

39 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
-matte skrev:
vikt0rbj skrev:

Njae det fungerar inte riktigt så. I detta fall skulle de bara få styrdatorn att acceptera en ny nyckel.

Processen är enkel och kort förklarat kan man beskriva det som de tilllät huvudenheten att acceptera ett nytt passerkort.

Bilen kanske skulle ha haft dålig tomgång, låg effekt betett sig konstigt. Men den skulle inte börja läcka/dra olja internt, det kan inte styrsystemet påverka.

Min gissning är att detta är en ganska gammal långmilare som behöver lite olja då och då. Killarna på VAG som brukar hålla på med nyare bilar märkte att den blåryker lite, kanske vid uppstart (svårt att upptäcka själv). Och rekommenderar därefter felsökning, dock är det ganska ovärt som bilägare att felsöka blårök på Originalverktstad.

Jag har hämtat bilen nu, märkte inte av att den gick dåligt. Möjligt att den var lite mer segvarvad än innan men det kan lika gärna vara inbillning.
Ja det är en 99 så det är väl möjligt att de rök lite när den var kall.

Däremot så funkar inte fjärrkontrollen för centrallåset! så trött på det här

Avstängd
10 388 Inlägg
3 mars 2015
vikt0rbj skrev:
-matte skrev:
vikt0rbj skrev:

Jag har hämtat bilen nu, märkte inte av att den gick dåligt. Möjligt att den var lite mer segvarvad än innan men det kan lika gärna vara inbillning.

Är väl bara att koda in. Inte hela världen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

En Medlem
405 Inlägg
3 mars 2015
På Ford (gen 3 Mondeo) kan man koda i en ny nyckel om man har 2 (kan vara 3) unika nycklar med en "speciell" kombination av/på tändningslåset. Säkert något liknande för VAG.

Fjärrkontrollen likadant, har kodat in till en Mondeo gen 3, tog kanske 1 min reell tid, + några minuters googling.

39 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
vikt0rbj skrev:
-matte skrev:

Det känns väl som att de kanske hade kunnat testat det innan de släppte iväg bilen? Det var ju liksom det den var inne för...

En Medlem
405 Inlägg
3 mars 2015
Absolut, dock så är inte verkstäderna till VAG kända för utomordentlig service. Trist situation.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 mars 2015
vikt0rbj skrev:
it_mutt skrev:
vikt0rbj skrev:

Det känns väl som att de kanske hade kunnat testat det innan de släppte iväg bilen? Det var ju liksom det den var inne för...

Den var väl inne för att koda in nyckeln till immon?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 mars 2015
har du beställt "inkodning av fjärrsändare" med? Oftast gör de bara det kunden beställer som i ditt fall: inkodning av startspärr/programmering stöldskydd.
Då ingår inte fjärrsändare för c-lås...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök