4618
Sök

Byta kyl audi a3

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Har verkligen förstått att billjud är min grej efter att ha stått och klurat fram och tillbaka på hur man får loss kylet på min audi a3.
Så kort och gott, är det någon som kan ge en relativ enkel förklaring om hur man får loss kylet? Gärna en punktlista om det inte är för mycket begärt... roll

EDIT: Glömde skriva att det är en audi a3 1.8T -98.

Tack på förhand. smile
Senast redigerat av Kevaz (10 mars 2015)


Avstängd
10 388 Inlägg
10 mars 2015
#2
Kevaz skrev:
Tjena!

Har verkligen förstått att billjud är min grej efter att ha stått och klurat fram och tillbaka på hur man får loss kylet på min audi a3.
Så kort och gott, är det någon som kan ge en relativ enkel förklaring om hur man får loss kylet? Gärna en punktlista om det inte är för mycket begärt... roll

EDIT: Glömde skriva att det är en audi a3 1.8T -98.

Tack på förhand. smile

För enkelhetens skull;

1) Bort med batteriet
2) Töm kylsystemet; Av med locket på expansionskärlet, och sen har du en avtappningsplugg vid nedre slangen på kylaren, vrid denna ett kvarts varv eller liknande

3) Hissa upp bilen i framänden

4) Bort med kofångaren/fronten; Öppna huven. Titta på "plasten" ovanför kylaren. Där har du fyra (har jag för mig) svarta pluppr. I mitten av dessa sitter en "sprint". Tryck ner den med en skruvmejsel, dra sen upp plastpluggarna (hittar du "sprintarna" igen kan du återanvända dessa, annars kostar de (kompletta) inte så många kronor på VAG).

I framkant av varje hjulhus har du sen tre torsskruvar som du lossar. "Under" hela kofångaren har du sen två skruvar. Lägger du dig på rygg och tittar underifrån, så ser du dessa. Sitter väl "ungefär" rakt under strålkastarna.

Nu kommer det spännande; ta tag om kofångaren vid hjulhuset och dra utåt (åt sidan) och framåt, så den hakar loss. Helst är man då två och gör det samtidigt på båda sidor, annars går det att göra en sida åt gången. Sen ska du bara ha kvar att lossa slangarna till strålkastarspolarna. Så, det är bara att ha en balja till det redo

5) Ta bort hasplåten(plasten) om du ens har den kvar

6) Ta bort luftkanalen

7) Plugga ur kontakten till elfläkten och ta bort clipsen till kabeln

8) Bort med nedre och övre kylarslang

9) Plugga bort kablaget från tempgivaren som styr fläkten

10A) Om du inte har acc; lossa de fyra skruvarna (två på varje sida) om kylaren, som håller fast den i fronten)

10B) Om du har ACC;

11) Lossa skruvarna som fäster tvärbalkarna vid "resten av bilen"

12) Lossa (men skruva inte ur helt)  skruvarna som sitter bakom/under/vid strålkastarna

13) Skruva bort skruvarna som håller kylaren och skruva sen bort skruvarna till kondensorn.

14) Dra fram tvärbalken så långt det går  och efter det drar du ut kylaren "nedåt" och ner från kondensorn.

Bättre än så kommer jag inte ihåg utantill

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
Tjena!

Har verkligen förstått att billjud är min grej efter att ha stått och klurat fram och tillbaka på hur man får loss kylet på min audi a3.
Så kort och gott, är det någon som kan ge en relativ enkel förklaring om hur man får loss kylet? Gärna en punktlista om det inte är för mycket begärt... roll

EDIT: Glömde skriva att det är en audi a3 1.8T -98.

Tack på förhand. smile

För enkelhetens skull;

1) Bort med batteriet
2) Töm kylsystemet; Av med locket på expansionskärlet, och sen har du en avtappningsplugg vid nedre slangen på kylaren, vrid denna ett kvarts varv eller liknande

3) Hissa upp bilen i framänden

4) Bort med kofångaren/fronten; Öppna huven. Titta på "plasten" ovanför kylaren. Där har du fyra (har jag för mig) svarta pluppr. I mitten av dessa sitter en "sprint". Tryck ner den med en skruvmejsel, dra sen upp plastpluggarna (hittar du "sprintarna" igen kan du återanvända dessa, annars kostar de (kompletta) inte så många kronor på VAG).

I framkant av varje hjulhus har du sen tre torsskruvar som du lossar. "Under" hela kofångaren har du sen två skruvar. Lägger du dig på rygg och tittar underifrån, så ser du dessa. Sitter väl "ungefär" rakt under strålkastarna.

Nu kommer det spännande; ta tag om kofångaren vid hjulhuset och dra utåt (åt sidan) och framåt, så den hakar loss. Helst är man då två och gör det samtidigt på båda sidor, annars går det att göra en sida åt gången. Sen ska du bara ha kvar att lossa slangarna till strålkastarspolarna. Så, det är bara att ha en balja till det redo

5) Ta bort hasplåten(plasten) om du ens har den kvar

6) Ta bort luftkanalen

7) Plugga ur kontakten till elfläkten och ta bort clipsen till kabeln

8) Bort med nedre och övre kylarslang

9) Plugga bort kablaget från tempgivaren som styr fläkten

10A) Om du inte har acc; lossa de fyra skruvarna (två på varje sida) om kylaren, som håller fast den i fronten)

10B) Om du har ACC;

11) Lossa skruvarna som fäster tvärbalkarna vid "resten av bilen"

12) Lossa (men skruva inte ur helt)  skruvarna som sitter bakom/under/vid strålkastarna

13) Skruva bort skruvarna som håller kylaren och skruva sen bort skruvarna till kondensorn.

14) Dra fram tvärbalken så långt det går  och efter det drar du ut kylaren "nedåt" och ner från kondensorn.

Bättre än så kommer jag inte ihåg utantill

Det finns inte ord för hur tacksam jag är för att du har tagit din tid till att göra detta...
Herregud tack så jätte jätte mycket! big_smilebig_smile


Avstängd
10 388 Inlägg
10 mars 2015
#4
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
Tjena!

Har verkligen förstått att billjud är min grej efter att ha stått och klurat fram och tillbaka på hur man får loss kylet på min audi a3.
Så kort och gott, är det någon som kan ge en relativ enkel förklaring om hur man får loss kylet? Gärna en punktlista om det inte är för mycket begärt... roll

EDIT: Glömde skriva att det är en audi a3 1.8T -98.

Tack på förhand. smile

För enkelhetens skull;

1) Bort med batteriet
2) Töm kylsystemet; Av med locket på expansionskärlet, och sen har du en avtappningsplugg vid nedre slangen på kylaren, vrid denna ett kvarts varv eller liknande

3) Hissa upp bilen i framänden

4) Bort med kofångaren/fronten; Öppna huven. Titta på "plasten" ovanför kylaren. Där har du fyra (har jag för mig) svarta pluppr. I mitten av dessa sitter en "sprint". Tryck ner den med en skruvmejsel, dra sen upp plastpluggarna (hittar du "sprintarna" igen kan du återanvända dessa, annars kostar de (kompletta) inte så många kronor på VAG).

I framkant av varje hjulhus har du sen tre torsskruvar som du lossar. "Under" hela kofångaren har du sen två skruvar. Lägger du dig på rygg och tittar underifrån, så ser du dessa. Sitter väl "ungefär" rakt under strålkastarna.

Nu kommer det spännande; ta tag om kofångaren vid hjulhuset och dra utåt (åt sidan) och framåt, så den hakar loss. Helst är man då två och gör det samtidigt på båda sidor, annars går det att göra en sida åt gången. Sen ska du bara ha kvar att lossa slangarna till strålkastarspolarna. Så, det är bara att ha en balja till det redo

5) Ta bort hasplåten(plasten) om du ens har den kvar

6) Ta bort luftkanalen

7) Plugga ur kontakten till elfläkten och ta bort clipsen till kabeln

8) Bort med nedre och övre kylarslang

9) Plugga bort kablaget från tempgivaren som styr fläkten

10A) Om du inte har acc; lossa de fyra skruvarna (två på varje sida) om kylaren, som håller fast den i fronten)

10B) Om du har ACC;

11) Lossa skruvarna som fäster tvärbalkarna vid "resten av bilen"

12) Lossa (men skruva inte ur helt)  skruvarna som sitter bakom/under/vid strålkastarna

13) Skruva bort skruvarna som håller kylaren och skruva sen bort skruvarna till kondensorn.

14) Dra fram tvärbalken så långt det går  och efter det drar du ut kylaren "nedåt" och ner från kondensorn.

Bättre än så kommer jag inte ihåg utantill

Det finns inte ord för hur tacksam jag är för att du har tagit din tid till att göra detta...
Herregud tack så jätte jätte mycket! big_smilebig_smile

När man kommit en "bit" blir det rätt självförklarande, så det ska nog gå bra. Fastnar du någonstans så bara tjoa till så ska jag ta en titt i verkstashandböckerna.

Men; nemas och ha så skoj smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:

För enkelhetens skull;

1) Bort med batteriet
2) Töm kylsystemet; Av med locket på expansionskärlet, och sen har du en avtappningsplugg vid nedre slangen på kylaren, vrid denna ett kvarts varv eller liknande

3) Hissa upp bilen i framänden

4) Bort med kofångaren/fronten; Öppna huven. Titta på "plasten" ovanför kylaren. Där har du fyra (har jag för mig) svarta pluppr. I mitten av dessa sitter en "sprint". Tryck ner den med en skruvmejsel, dra sen upp plastpluggarna (hittar du "sprintarna" igen kan du återanvända dessa, annars kostar de (kompletta) inte så många kronor på VAG).

I framkant av varje hjulhus har du sen tre torsskruvar som du lossar. "Under" hela kofångaren har du sen två skruvar. Lägger du dig på rygg och tittar underifrån, så ser du dessa. Sitter väl "ungefär" rakt under strålkastarna.

Nu kommer det spännande; ta tag om kofångaren vid hjulhuset och dra utåt (åt sidan) och framåt, så den hakar loss. Helst är man då två och gör det samtidigt på båda sidor, annars går det att göra en sida åt gången. Sen ska du bara ha kvar att lossa slangarna till strålkastarspolarna. Så, det är bara att ha en balja till det redo

5) Ta bort hasplåten(plasten) om du ens har den kvar

6) Ta bort luftkanalen

7) Plugga ur kontakten till elfläkten och ta bort clipsen till kabeln

8) Bort med nedre och övre kylarslang

9) Plugga bort kablaget från tempgivaren som styr fläkten

10A) Om du inte har acc; lossa de fyra skruvarna (två på varje sida) om kylaren, som håller fast den i fronten)

10B) Om du har ACC;

11) Lossa skruvarna som fäster tvärbalkarna vid "resten av bilen"

12) Lossa (men skruva inte ur helt)  skruvarna som sitter bakom/under/vid strålkastarna

13) Skruva bort skruvarna som håller kylaren och skruva sen bort skruvarna till kondensorn.

14) Dra fram tvärbalken så långt det går  och efter det drar du ut kylaren "nedåt" och ner från kondensorn.

Bättre än så kommer jag inte ihåg utantill

Det finns inte ord för hur tacksam jag är för att du har tagit din tid till att göra detta...
Herregud tack så jätte jätte mycket! big_smilebig_smile

När man kommit en "bit" blir det rätt självförklarande, så det ska nog gå bra. Fastnar du någonstans så bara tjoa till så ska jag ta en titt i verkstashandböckerna.

Men; nemas och ha så skoj smile

Jag hör av mig om det inte går som jag vill!
Hehe så skoj vet jag inte om det kommer bli men kommer bli skönt att slippa springa ut och fylla på vatten efter 2km åt gången! cool


Avstängd
10 388 Inlägg
10 mars 2015
#6
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:
När man kommit en "bit" blir det rätt självförklarande, så det ska nog gå bra. Fastnar du någonstans så bara tjoa till så ska jag ta en titt i verkstashandböckerna.

Men; nemas och ha så skoj smile

Jag hör av mig om det inte går som jag vill!
Hehe så skoj vet jag inte om det kommer bli men kommer bli skönt att slippa springa ut och fylla på vatten efter 2km åt gången! cool

Var glad att det är kylaren och inte värmepaketet du ska byta (vilket jag ska). Ett -riktigt- j*vla r*vjobb tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Kevaz skrev:
it_mutt skrev:
När man kommit en "bit" blir det rätt självförklarande, så det ska nog gå bra. Fastnar du någonstans så bara tjoa till så ska jag ta en titt i verkstashandböckerna.

Men; nemas och ha så skoj smile

Jag hör av mig om det inte går som jag vill!
Hehe så skoj vet jag inte om det kommer bli men kommer bli skönt att slippa springa ut och fylla på vatten efter 2km åt gången! cool

Var glad att det är kylaren och inte värmepaketet du ska byta (vilket jag ska). Ett -riktigt- j*vla r*vjobb tongue

Jo jag har hört att det är ett fruktansvärt bökjobb att göra, du är inte den enda som säger att jag har "tur" om man säger så. wink



Sök