1835
Sök

Köpråd: Bil eller lägenhet? Budget 100k

2 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Bor i en lägenhet just nu som jag har sagt upp och kommer flytta hem till mina föräldrar för att jag ska börja studera igen till hösten i ett 3-årigt program. Högskolan jag ska börjar på ligger ganska så exakt 2 mil ifrån mina föräldrars hus.

Mitt problem är att jag vet inte om jag ska flytta närmare skolan/campus, vilket blir mellan 1-3km gångavstånd. Eller om jag ska välja mina föräldrars stuga som ligger på deras gård. Min arbetsplats ligger också i samma område där mina föräldrar bor. Oavsett vilket val jag väljer måste jag köpa en bil.

Lägenheterna jag ska kolla på ligger mellan 4000-5000kr/månaden vilket blir över 100k på 3år, plus att jag måste köpa en billigare bil för att kunna ta mig till jobbet under de lediga dagarna.

Väljer jag stugan som mina föräldrar äger betalar jag endast för el och vatten vilket hamnar omkring 1000-2000kr/månaden och kan köpa mig en modernare bil. Men detta gör att jag måste pendlar 4 mil om dagen.

Har väldigt stor ångest över detta, hjälp mig att räkna vad som blir mest effektiv?

Bilar jag kollat på är hybridbilar som Toyota Prius Och Toyota Auris, kanske några andra alternativ? Min budget ligger på 100k och ska även sälja mina två nuvarande bilar som har ett värde tillsammans på närmare 100k.
Senast redigerat av Bulgurnalle (10 mars 2015)

1 436 Inlägg
10 mars 2015
Som student ville jag iaf ha krypavstånd hem... Är inte så kul att sitta torr på alla kravaller för att man ska ta bilen hem till mamma.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
Caffe skrev:
Som student ville jag iaf ha krypavstånd hem... Är inte så kul att sitta torr på alla kravaller för att man ska ta bilen hem till mamma.

Det här är verkligen inte lätt. Jag menar det är klart att det alltid är kul att ha eget boende, vilket det nästan blir om jag nu skulle välja  att bo i mina föräldrars stuga. Nu är jag bara 23 år och visst om jag hade varit närmare 40 kanske det inte varit lika pepp att flytta tillbaka hem. Nu kanske dessa frågeställningar är självklara för många men för mig handlar det enbart om att jag vill går den utbildningen och göra det jag ska göra. Och som person får jag lätt ångest av för många tankar även om det är hanterbart många gånger. hmm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 mars 2015
I min värld enkelt... Du tar stugan och köper antigen en bil du verkligen vill ha både nu och efter avslutade studier. Eller en bil som är någorlunda billig överlag samt lättsåld när du tröttnat. För pengarna du sparar kan du åka taxi från kårhusen då etanolhalten i blodet inte tillåter bilkörning. Så tänker jag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Herr
1 722 Inlägg
10 mars 2015
Klart du ska ha eget boende, tänk när du är ute o krökar eller träffar nån skön donna, då är det ju krypavstånd! Sen åka prius eller va det va du snacka om, roligare kan man ju ha:)

Köp bil när du inte studerar, allt blir så mycket enklare då.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

En Medlem
405 Inlägg
10 mars 2015
Strunta i bilen, flytta närmre skolan, campus och dina vänner. Fundera också om du verkligen behöver/kommer jobba kvar på ditt nuvarande jobb iom din utbildning. Finns många möjligheter till extrajobb för studenter, om du ens kan kombinera dem två.
Finns bilpooler att gå med i typ Sunfleet , om du inte behöver bil så ofta, det är dock inget man åker till jobbet i.

Vilket program är det?

1 948 Inlägg
11 mars 2015
Måste vara lite vuxen och tråkig big_smile
Hur finansierar du ditt liv under studierna? Om det är så att du ska ta studielån så köp för gudsskull inte en bil för alla dina pengar, använd dom till att leva så du slipper ta så mycket lån istället.

Om du däremot kommer ha möjlighet och tiden att jobba så pass mycket under studierna så är det ju en annan sak...
Men sen är frågan MÅSTE du ha en så pass modern bil? idag får man ju faktiskt en bil med acc och farthållare för 20-30k i bra skick smile

Sen får du ju ta ställning till vart det är roligast/trevligast att bo... bor du vid skolan är det ju hundra gånger lättare att gå ut och ta några öl med studiekamrater än om du har flera mil hem...

Du skriver att det handlar om typ 3 tusen mer att bo i lägenhet... men räkna sen till hemförsäkring, el och mat (antar att du kommer vara en hel del i dina föräldrar kyl och snåläta om du bor hemma hos dom) big_smile

Hur som helst, vad du än väljer så tycker inte jag du ska köpa en bil för 100k.

Sök