Subaru BRZ - En Fråga?

ponave
1 mars 2015 · 5 Inlägg

Hur ska jag behandla bilen så den håller sin glans! med tvätt ? ska jag göra det för hand eller åka in i biltvätt utan borstar hur skulle ni ha gjort ?

http://i.imgur.com/dM8iG9j.jpg

Subaru BRZ "NYAKärringen" (2014)
Tobzter
1 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Handtvätt alla gånger

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ponave
1 mars 2015 · 5 Inlägg

Okej Handtvätt big_smile bra  det ska jag lägga på minnet vill inte förlora lacken smile tack!

Subaru BRZ "NYAKärringen" (2014)
AX3L
1 mars 2015 · 398 Inlägg

Som sagt, handtvätt givetvis. Det är också en hel vetenskap som du med fördel kan förkovra dig i. Till exempel är det bra att köra med två hinkar, en med schampo och en med rent vatten som man sköljer av svampen med mellan gångerna. Jobba dig uppifrån taket och ner via motorhuv, front och sedan sidor till bak. En bra avfettning på innan är självklart för att få bort så mycket skit som möjligt.

Sen kan du med fördel lackskydda bilen. I princip är det som ett vax men mycket hållbarare så det skyddar lacken länge. Jag lade på ett medel som heter GLARE Professional Polish på min bil för några veckor sedan, och jag är toknöjd! Tar några timmar visserligen, men det är det väl värt enligt mig.

På egen risk kan du besöka bilvardsforum.se. På egen risk dock, för det är ett träsk du inte tar dig ur. Men bilen kommer i och för sig att vara dig evigt tacksam!

ponave
1 mars 2015 · 5 Inlägg

Det var jettebra information tack! jag ska vill inte komma med repig bil, Tack AX3L För det goda rådet smile tack! och jag ska köpa mig två hinkar och  GLARE Professional Polish det verka funka bra tydligen kollade upp detta big_smile tack ska du ha.

Subaru BRZ "NYAKärringen" (2014)
AX3L
1 mars 2015 · 398 Inlägg

Ingen orsak, kul att kunna hjälpa till!

GLARE kan du köpa på till exempel WaxDog, tror de fortfarande är billigast. Med fördel kan du beställa lite bra avfettning, p27 brukar vara populär och är vad jag snart ska beställa (håller på att ta slut på en stor dunk med Turtle-wax avfettning som jag köpte innan detta intresset kom på riktigt). Så mycket billigare än det du köper på macken, och dessutom betydligt bättre verkan. Det är en kallavfettning som tar salt, asfalt och sånt bra. På våren och sommaren kan man med fördel komplettera med en alkalisk avfettning som löser biologiska saker bra, typ pollen/myggor osv. HD Grön är vad de flesta rekommenderar där. En bra spruta för avfettningen rekommenderas också. Jag kör med http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra … ta-759004/ som jag tycker funkar kanon. Kvalité över förväntan, och som du ser ingen stor grej att byta ut annars.

För att slippa kalkfläckar måste du torka av bilen som du säkert vet. Antingen köper du ett bra sämskskinn eller en Microfiberduk avsedd för att torka bilen. Jag kör med en "giant drying towel" från WaxDog som jag tycker funkar väldigt bra, men där finns det ju också olika att välja på.

Som sagt, man kan grotta ner sig hur mycket som helst. Återkom gärna om du har frågor smile

M-Wetter
1 mars 2015 · 212 Inlägg

Passa på nu medan den är repfri att lägga ett lackskydd eller en hållbar försegling. Blir väldigt mycket enklare att tvätta bilen sen då. Smutsen rinner av på ett helt annat sätt. Handtvätta ofta med fälgrent och avfettning och schampo så blir den glänsande fin varje gång!

AX3L
1 mars 2015 · 398 Inlägg

M-Wetter skrev:
Passa på nu medan den är repfri att lägga ett lackskydd eller en hållbar försegling. Blir väldigt mycket enklare att tvätta bilen sen då. Smutsen rinner av på ett helt annat sätt. Handtvätta ofta med fälgrent och avfettning och schampo så blir den glänsande fin varje gång!

My thoughts exactly! GLARE var mitt tips, det är dessutom väldigt trevligt att jobba med även för hand. Fälgrent tycker inte jag behövs om man lackförseglar fälgarna också och har en bra vanlig avfettning. Man ska komma ihåg att all avfettning sliter till viss del på lackskyddet, men fälgrengöring som är gjort för att vara extra stark är rena döden. Tvätta ofta är dock viktigt, gärna en gång i veckan. Spola även i hjulhus, speciellt på vintern för att skölja bort saltet. Speaking of which, japanska bilar har generellt dåligt rostskydd. När bilen är ny och rostfri kan det därför vara bra att fundera på att lägga på ett extra skydd, speciellt om du ska köra bilen året runt i Sverige och framförallt om du tänker behålla bilen över fem år.

ponave
2 mars 2015 · 5 Inlägg

Toppen bra med dessa förklaringar, Tack! cool nu ska jag bara senare tillfälle att ställa in den i garaget när den blir smutsig och fixa med vaxet!. Polering big_smile glänsa skall den göra när man åker ner till elmia i sommar smile

Subaru BRZ "NYAKärringen" (2014)
Dannekkk
2 mars 2015 · 322 Inlägg

ett tips som nog är det viktigaste för att hålla en bil i fint skick länge är att tvätta ofta! en gång i veckan är det ultimata! och köp ett kvalitéts schampo samt en bra tvätthandske så blir det mycket roligare! men underhåll är A och O inom bilvård.. spelar ingen roll vad du har för lackskydd eller vax om du slarvar med tvättarna.. smile

ponave
3 mars 2015 · 5 Inlägg

Tack!!!
Jo de skulle vara bra smile
@Dennekkk!

Subaru BRZ "NYAKärringen" (2014)
Haziza87
22 mars 2015 · 239 Inlägg

Jag skulle åkt till MR.Cap eller Ditec fått ett lackskydd och fortsatt göra det vartannat år eller varje för en mindre peng.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Andyah
22 mars 2015 · 242 Inlägg

avfettning ska inte användas för mycket då det sliter på skydd o lack. så tvättar du bilen ofta så ska inte avfettning behövas.

AX3L
22 mars 2015 · 398 Inlägg

Haziza87 skrev:
Jag skulle åkt till MR.Cap eller Ditec fått ett lackskydd och fortsatt göra det vartannat år eller varje för en mindre peng.

Jag skulle låtit bli de firmorna, utan lagt på Ceramic Pro om jag nu skulle lägga på ett skydd hos en firma. Men samtidigt tycker jag att det är lite extra kul att titta på putsen om man vet att den är självgjord, även om resultatet på firma kanske blir bättre. Om man nu har ett intresse av bilar, som jag utgår från att en absolut majoritet som frekvent besöker garaget.org har.

M-Wetter
26 mars 2015 · 212 Inlägg

AX3L skrev:

Haziza87 skrev:
Jag skulle åkt till MR.Cap eller Ditec fått ett lackskydd och fortsatt göra det vartannat år eller varje för en mindre peng.

Jag skulle låtit bli de firmorna, utan lagt på Ceramic Pro om jag nu skulle lägga på ett skydd hos en firma. Men samtidigt tycker jag att det är lite extra kul att titta på putsen om man vet att den är självgjord, även om resultatet på firma kanske blir bättre. Om man nu har ett intresse av bilar, som jag utgår från att en absolut majoritet som frekvent besöker garaget.org har.

Och det bästa är att man aldrig sluta putsa heller.
Har du lagt flera timmars jobb på polering och lackskydd så kommer du tvätta den ofta för att återfå den känslan av nyrekat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang