Sätta in en intercooler -> besiktning?

enok71
8 april 2015 · 15 Inlägg

Hej. Jag funderar på att försöka sätta in en intercooler i min gamla husbil (turbodiesel 2.5l) från 1989. Det borde bara bli positiva effekter av det tänker jag: svalare, starkare motor, mindre utsläpp, mindre slitage. Hur mycket starkare den blir reglerar jag ju själv genom att skruva på den gamla mekaniska Bosch-dieselpumpen.

Men jag undrar: måste man göra något särskilt inför besiktningen isåfall? Jag har ju inte bytt motor ... men jag har ju iofs modifierat den så att den eventuellt blivit lite starkare. Måste det till någon dyrbar procedur för att få köra? Måste jag ange hur mycket jag ökat effekt/moment? Räcker det med något teoretiskt resonemang isåfall eller måste det mätas upp på nåt sätt?

zzr94092
8 april 2015 · 4 412 Inlägg

Du behöver inte göra någor spec,åk bara in o besa som vanligt dom har inte en susning vad som ska vara på din husbil,sätt den bara framför kylaren så blir alla nöjda,du behöver inte ens nämna att du fixat en IC..

enok71
8 april 2015 · 15 Inlägg

Ok tack för svar. Låter rimligt. I och för sig vore det intressant att veta hur man (teoretiskt) ska göra om man verkligen vill följa lagen?

Förresten - en fråga till - hur är det med AC? Dvs - om jag vill ta en AC från en modernare bil och sätta in i min gamla Ducato, är det nåt som de kan klaga på?

Jag funderade även på att försöka skruva dit in ett stort AGM-batteri under mittbalken nånstans där det finns utrymme, och låta det ersätta både nuvarande start- och bodelsbatteri. Kan besiktningsfolket acceptera det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang