HJÄLP! Kommer fälgarna få plats på min Golf IV?

jooohaan
10 april 2015 · 32 Inlägg

Tjena!

Har ett funderat ett tag på om jag ska införskaffa mig ett par nya fälgar. Jag har nu 18" RS4 replikor i silver som jag börjat tröttna lite på.

Jag var först inriktad på att köra 18" med 8,5 fram och 9,5 bak, men är osäker på om 9,5 passar rakt av? Är det någon här som kört så brett bak på en Golf 4:a? Dela gärna med er av era åsikter smile

Mitt andra alternativ är att köra ett par 17" med ungefär lika brett eller liknande. Om det är någon som bra förslag på dimensioner får ni gärna skriva det!

Fälgarna jag funderat på är nr1: Japan Racing JR-11 (http://www.streetwheels.se/index.php?id … results=17) i brons. (Bilen är svart)

Eller nummer 2: http://www.streetwheels.se/index.php?id … ;id_lang=9

Bilen har förövrigt coilovers och har planer på att sänka den lite mer än nuvarande(2cm).

Om ni har förslag på andra fälgar som sitter fint på en Golf 4:a är det barar att skriva wink

Mvh Johan

it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

Huruvida en fälg passar eller inte avgörs ju till viss del även av ET.

Nu vet jag inte om 9.5 är möjligt med något ET alls, men, vi säger för sakens skull att det är det. Har du då "samma bredd" fast med ett annat ET är det helt plötsligt inte säkert att fälgen passar längre.

I Just detta fall kan det då vara som så att ex.vis ET 22 funkar, men inte ET30.

Kanske inte så mycket svar på din fråga i sig, men något som är viktigt att tänka på iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jooohaan
10 april 2015 · 32 Inlägg

it_mutt skrev:
Huruvida en fälg passar eller inte avgörs ju till viss del även av ET.

Nu vet jag inte om 9.5 är möjligt med något ET alls, men, vi säger för sakens skull att det är det. Har du då "samma bredd" fast med ett annat ET är det helt plötsligt inte säkert att fälgen passar längre.

I Just detta fall kan det då vara som så att ex.vis ET 22 funkar, men inte ET30.

Kanske inte så mycket svar på din fråga i sig, men något som är viktigt att tänka på iaf.

Tackar it_mutt! Hade helt glömt bort att kolla på ET, nu förändrades det hela smile

Markus1987
10 april 2015 · 498 Inlägg

9,5" ET 35 passar BAK på Golv IV, det hade jag på min förra! Då körde jag med 215/40-18 däck så det blev ju stretch stuk då då! OM jag minns rätt så var det ET 35, antingen det eller så var det ET 25, vilket som, det handlar om ca 10 mm då i skillnad. Jag hade då alltså Rotiform NUE fälgar och dom finns då i enbart 25 eller 35 i ET så!

FRAM hade jag också 9,5" + svarvad innerkant på fälg, ca 3-5mm bortsvarvat!
Hade även 3 mm spacerplatta men kommer inte ihåg om det var fram dom var monterade, antingen eller! Hursom så funkade alltihop big_smile

Senast redigerat av Markus1987 (10 april 2015)

Tunestream
10 april 2015 · 265 Inlägg

Jag hade 18 x 9.5 på min Golf IV GTI: http://www.garaget.org/?car=278530&image=2810047

Kommer tyvärr inte ihåg ET - tror det var 25, men det såg bra ut. Dock var det väl kanske lite i bredaste laget. Fram var jag tvungen att använda spacers av enklare variant (typ Biltema) för att fälgarna inte skulle skrapa i mina coilovers när man svängde. Bak var dock inga problem.

jooohaan
10 april 2015 · 32 Inlägg

Markus1987 skrev:
9,5" ET 35 passar BAK på Golv IV, det hade jag på min förra! Då körde jag med 215/40-18 däck så det blev ju stretch stuk då då! OM jag minns rätt så var det ET 35, antingen det eller så var det ET 25, vilket som, det handlar om ca 10 mm då i skillnad. Jag hade då alltså Rotiform NUE fälgar och dom finns då i enbart 25 eller 35 i ET så!

FRAM hade jag också 9,5" + svarvad innerkant på fälg, ca 3-5mm bortsvarvat!
Hade även 3 mm spacerplatta men kommer inte ihåg om det var fram dom var monterade, antingen eller! Hursom så funkade alltihop big_smile

Okej tack! Då kan jag fastställa att det passar bak iallafall smile
Fram låter lite krångligare haha, men för mig blir det nog 8,5!

Tunestream skrev:
Jag hade 18 x 9.5 på min Golf IV GTI: http://www.garaget.org/?car=278530&image=2810047

Kommer tyvärr inte ihåg ET - tror det var 25, men det såg bra ut. Dock var det väl kanske lite i bredaste laget. Fram var jag tvungen att använda spacers av enklare variant (typ Biltema) för att fälgarna inte skulle skrapa i mina coilovers när man svängde. Bak var dock inga problem.

Okej, snygg bil förövrigt! Som jag skrev i ovanstående text blir det nog 8,5 fram för mig. Ingen som vet vilken ET som passar? smile

Markus1987
10 april 2015 · 498 Inlägg

Jag tror det kommer funka med 8,5" med ET 35 fram utan problem! Innan jag skaffade 9,5" så hade jag 8,5" och då var det utan spacers och svarvad innerkant, å om jag minns rätt så var det runt ET 35 på dom då också!
Vad för däck kommer du köra med då? Vilken storlek?

Putteliten
10 april 2015 · 9 081 Inlägg

Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

jooohaan
10 april 2015 · 32 Inlägg

Putteliten skrev:
Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

Tack bra att du sa det. Har en som säljer 4st 18x9,5 ET38 inkl spacers och däck som suttit på en Bora mk4, men om alla fyra däck är likadana med samma dimensioner borde det ju vara samma rulldiameter, eller är jag ute och cyklar?

marcus80 Sir
11 april 2015 · 935 Inlägg

jooohaan skrev:

Putteliten skrev:
Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

Tack bra att du sa det. Har en som säljer 4st 18x9,5 ET38 inkl spacers och däck som suttit på en Bora mk4, men om alla fyra däck är likadana med samma dimensioner borde det ju vara samma rulldiameter, eller är jag ute och cyklar?

Sen beror det på hur slitna däcken är. Nu vet jag inte exakt vilken 4wd Volkswagen har men för ojämnt slitna fram/bak kan även förstöra 4wdn.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Putteliten
11 april 2015 · 9 081 Inlägg

jooohaan skrev:

Putteliten skrev:
Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

Tack bra att du sa det. Har en som säljer 4st 18x9,5 ET38 inkl spacers och däck som suttit på en Bora mk4, men om alla fyra däck är likadana med samma dimensioner borde det ju vara samma rulldiameter, eller är jag ute och cyklar?

Samma märke och dimension på alla 4, och sen att dom är någorlunda jämnt slitna så ska det inte vara några problem.
Om det är olika däcktillverkare så mät rullomkretsen med måttband, för det kan skilja lite mellan olika tillverkare.

jooohaan
11 april 2015 · 32 Inlägg

marcus80 skrev:

jooohaan skrev:

Putteliten skrev:
Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

Tack bra att du sa det. Har en som säljer 4st 18x9,5 ET38 inkl spacers och däck som suttit på en Bora mk4, men om alla fyra däck är likadana med samma dimensioner borde det ju vara samma rulldiameter, eller är jag ute och cyklar?

Sen beror det på hur slitna däcken är. Nu vet jag inte exakt vilken 4wd Volkswagen har men för ojämnt slitna fram/bak kan även förstöra 4wdn.

Putteliten skrev:

jooohaan skrev:

Putteliten skrev:
Tänk på att du har 4WD med så du måste hitta däck som har samma rulldiameter fram och bak, annars bränner du 4WDn....

Tack bra att du sa det. Har en som säljer 4st 18x9,5 ET38 inkl spacers och däck som suttit på en Bora mk4, men om alla fyra däck är likadana med samma dimensioner borde det ju vara samma rulldiameter, eller är jag ute och cyklar?

Samma märke och dimension på alla 4, och sen att dom är någorlunda jämnt slitna så ska det inte vara några problem.
Om det är olika däcktillverkare så mät rullomkretsen med måttband, för det kan skilja lite mellan olika tillverkare.

Okej tack grabbar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang