Fel färg om man frågar på annat fordon transportstyrelsen

Danne_485
4 april 2015 · 687 Inlägg

Hej!

Om jag söker på en bils regnr hos transportstyrelsen och bilen enligt bild är silverfärgad men hos transportstyrelsen så står den som ljusblå, vart felar det då?

Mvh
Daniel

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2015 · 26 151 Inlägg

Den kanske är omlackerad..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 april 2015 · 3 730 Inlägg

Det kan även vara så att transportstyrelsen skriver fel.

Pxt331 är en 850 turbo som min kompis ägde för några år sedan. (såg att den va skrotad nu) Den är och har alltid varit vinrödmetallic men i regbeviset står det ljusgrå

Volvo har en ful färg som heter moondust. Biegemetallic skulle jag beskriva den som, men transportstyrelsen hävdar att alla dessa bilar är ljusgröna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne_485
4 april 2015 · 687 Inlägg

Funderade också på det men aldrig sett en M3 E92 i ljusblått. Bilen är enligt säljaren Silverstone metallic. Frågan är om den kan misstolkas som blå men den ser ju väääldigt silver ut enligt mig så jag tycker det är skumt.

Danne_485
4 april 2015 · 687 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det kan även vara så att transportstyrelsen skriver fel.

Pxt331 är en 850 turbo som min kompis ägde för några år sedan. (såg att den va skrotad nu) Den är och har alltid varit vinrödmetallic men i regbeviset står det ljusgrå

Volvo har en ful färg som heter moondust. Biegemetallic skulle jag beskriva den som, men transportstyrelsen hävdar att alla dessa bilar är ljusgröna.

Haha vinröd och ljusgrå känns ju lite mer far fetched än blå och grå i alla fall. Men den hade aldrig varit omlackerad då tro? Sjukt om inte haha.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 april 2015 · 3 730 Inlägg

Danne_485 skrev:

DiwraZ skrev:
Det kan även vara så att transportstyrelsen skriver fel.

Pxt331 är en 850 turbo som min kompis ägde för några år sedan. (såg att den va skrotad nu) Den är och har alltid varit vinrödmetallic men i regbeviset står det ljusgrå

Volvo har en ful färg som heter moondust. Biegemetallic skulle jag beskriva den som, men transportstyrelsen hävdar att alla dessa bilar är ljusgröna.

Haha vinröd och ljusgrå känns ju lite mer far fetched än blå och grå i alla fall. Men den hade aldrig varit omlackerad då tro? Sjukt om inte haha.

Om den hade varit ommålad så är det mycket grundligt gjort. Syntes inte minsta spår efter det. Hör ju inte till vanligheterna att man strippar en 6-7 år gammla bil i beståndsdelar och byter färg.

Jnl314 var när den var ny målad i Volvo härliga solid ljusbrun. Men fick ändå beteckningen ljusgrå. Idag är denna bil ommålad.

Sett fler exempel på att ljusgrå används på bilar som har helt andra färger.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
sotar The Bear
4 april 2015 · 293 Inlägg

Bilprovningen kan ändra färg vid en besiktning.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Danne_485
4 april 2015 · 687 Inlägg

Okey. Jag får väl anta att det är transportstyrelsen som tabbat sig då. Tack grabbar smile

fish Allfixare
4 april 2015 · 1 475 Inlägg

Silverstone är en väldigt ljusblå färg... Den är inte silver.

Danne_485
4 april 2015 · 687 Inlägg

fish skrev:
Silverstone är en väldigt ljusblå färg... Den är inte silver.

Haha, det förklarar ju saken. Den såg väldigt silver ut här iaf.

http://www.blocket.se/orebro/BMW_M3_Cou … 2.htm?sa=1

Men fy, ljusblå... hmm

Mvh
Daniel

Peter_5565
4 april 2015 · 326 Inlägg

Har också haft två bilar med fel färg nyligen. Den första var en BMW 540 som var Antrazitgrå, men det stod blå i registret.
Min nuvarande bil står det att den är svart men i verkligheten är den Ganache, alltså brun.

torsen
12 april 2015 · 7 238 Inlägg

sotar skrev:
Bilprovningen kan ändra färg vid en besiktning.

Stämmer bra det.
Köpte en ny Cherokee som enligt Transportstyrelsen var grå.
Men enlig färgkoden på bilen och för ögat var grön.
Slarv av importören, som även glömt fylla i rutan för draganordningen som var originalmonterad från fabriken.
Importören betalade registreringsbesiktningen, och lite till.tongue

Tomten Tomten
12 april 2015 · 1 065 Inlägg

Man kan inte gå efter vad Transportstyrelsen skriver. 

Vi får hem ca  5-10 bilar i veckan på jobbet (nya) och vissa stämmer färgen o andra inte vissa har till och med okänt eller flerfärgad inskrivet i pappren från TS

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang