Diagnostiserar min bil

DasBrum
15 april 2015 · 5 Inlägg

Hej på er! Är ny här och tänkte bara snabbt slänga upp en enkel fråga.. hur kan jag själv diagnostiserar min bil? Ibland känns det som att det vore skönt att kontrollerar allting själv och lär mig av det än att låta någon annan ta hand om det och stanna lika dum i skallen såsom jag är nu.. Tips, tricks? Danke Schön! <3

Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2015 · 26 167 Inlägg

Du lyfter på huven..



Nej men..det beror ju på vad du har för bil? Årsmodell?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
volvodrajvor
15 april 2015 · 313 Inlägg

Felkodsläsare, google, verkstadshandböcker såsom Haynes, vilja, inte ge upp, bra garage, verktyg, tänk före handla..

Und dazu soll man besser italienische und französische Hersteller vermeiden wenn man selbst mit seinem Auto basteln will.

Där har man en bra start smile

------

Om du inte redan vet hur en bil och dess system fungerar så gör det till en hobby, läs på vilka delar bränslesystemet består av, luftens väg, hur upphängningen fungerar och vilka delar som ingår usw. Lär känna din bil. Börja smått om du inte är van vid bilar, byt hjul själv, olja, filter, tändstift, bromsklossar osv. Sen kan du stegra svårighetsgraden och få mer självförtroende i meckandet. Det blir också lättare att diagnostisera när du har mer kunskap och är van vid bilen.

Viel erfolg!

Senast redigerat av volvodrajvor (15 april 2015)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
DasBrum
16 april 2015 · 5 Inlägg

Mack skrev:
Du lyfter på huven.. Nej men..det beror ju på vad du har för bil? Årsmodell?

Mack: Haha bra där.. <3 Det handlar om min lilla bmw m3 e30 2002 vettu smile


volvodrajvor skrev:
Felkodsläsare, google, verkstadshandböcker såsom Haynes, vilja, inte ge upp, bra garage, verktyg, tänk före handla..
Und dazu soll man besser italienische und französische Hersteller vermeiden wenn man selbst mit seinem Auto basteln will.
Där har man en bra start smile
------
Om du inte redan vet hur en bil och dess system fungerar så gör det till en hobby, läs på vilka delar bränslesystemet består av, luftens väg, hur upphängningen fungerar och vilka delar som ingår usw. Lär känna din bil. Börja smått om du inte är van vid bilar, byt hjul själv, olja, filter, tändstift, bromsklossar osv. Sen kan du stegra svårighetsgraden och få mer självförtroende i meckandet. Det blir också lättare att diagnostisera när du har mer kunskap och är van vid bilen.
Viel erfolg!

volvodrajvor: "Google is your best friend" som man bruka säga haha. Älskar att du antar att jag är tysk och bara börjar skriva på tyska, aber gut.. du hast mich erwischt! Aber es ist wohl besser auf Schwedisch zu schreiben, sonst werden die noch sauer wink Men ja du har nog helt rätt där du, och det är klart jag ska undvika dom, OM det blir något då blir det något Tysk hahah.

Det är just det jag har börjat med nu, tagit min bil som hobby för att lära den bättre och kunna leka "läkare" när något är fel på den, därpå denna frågan. Men jag uppskattar all din råd och tips du, skall definitivt börjar kolla på varsin del och hur varenda skruv fungerar. Men tror du att jag behöver något specifikt för att ta reda på vad som är vad.. nån form av "felkods-läsare" eller vad fan de nu heter? Känns det är bäst att man ha all utrustning så att man sedan inte står där vid bilen och känner "fan.. de där borde jag ha haft nu..".

Danke Schön mein Freund smile

DasBrum
21 april 2015 · 5 Inlägg

Tänkte bara snabb uppdatera är goa folket, jag uppskattar er hjälp enormt och har redan börjad lära känna min bil mera för varje dag som går big_smile Nu har man även skaffat sig denna skönheten <a href="http://www.prylstaden.se/bil/obd2-och-eobd2-felkodslasare">bildiagnostik scanner</a> för att ännu mer fördjupa mig i saken. Danke schön <3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang