Rimlig förbrukning Saab 9-5 2.0t Biopower?

Glenn9K Montör
17 maj 2015 · 664 Inlägg

Hej. Jag har tidigare haft en 9-5 2.0t bensin 2001, och en 9-5 Aero 2.3T bensin 2002. Nu kör jag en 9-5 2.0t Biopower 2006.

De tidigare 9-5orna har med min körning på samma sträckor (mestadels landsvägn i ~80kph, 50km/dag) haft en förbrukning på 0,85-0,90 (på bensin då). Min nuvarande bil drar ~1.05 på bensin och ~1.35 på E85. Är det rimligt? Jag förstår ju att en 2.0 drar mer än en 2.3, men inte ens min gamla 2001a med 2.0 drog såhär mycket.

Kan tillägga att jag har en felkod på nånting som gör att motorlampan lyser vissa dagar, har haft bilen hos Saab och de säger att det är tändkasetten som är dålig (märker ingen skillnad på motorns prestanda). Kan det vara så att den drar mer soppa pga det? Eller är det helt enkelt så att mina billigskit-19-tumsfälgar är hela boven?

EDIT: Glömde nämnda att jag har automatlåda i denna bil, haft manuell på båda 9-5orna innan.

Senast redigerat av Glenn9K (17 maj 2015)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Naikon Trummis
17 maj 2015 · 404 Inlägg

Chiptrim, automatlåda och 19"-fälgar kan nog dra upp förbrukningen en del.

felixtb
17 maj 2015 · 76 Inlägg

Nog för att den går bra när du gasar, men är tändkasetten trasig så kan det hända att du får dålig förbränning och måste gasa mer även när du bara glider. Fungerar inte tändningen som den ska så rinner ju soppan gärna rakt igenom..

MVH felix :-)

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
AX3L
17 maj 2015 · 398 Inlägg

Ja jag tror också det har något med saken att göra. Chip ska inte ha någon större betydelse utan brukar snarare sänka förbrukningen när man inte använder de extra hästarna. Sen är tyvärr 2.0t en ganska törstig motor på 9-5 iom att den blir gränsfall till undermotoriserad. Men i mest 80 ska det såklart inte vara några problem, då bör den vara jämn med dina tidigare (frånsett automat).

Glenn9K Montör
17 maj 2015 · 664 Inlägg

Hmm ja eller hur? Programvaran (om den inte är ren skit, har aldrig haft nånting från den firman innan) bör inte dra upp förbrukningen vid helt normal körning tycker jag. Men ja, tunga styling-19tummare och automatlåda gör väl sitt, men att det skulle dra upp förbrukningen såpass vetefan... Får väl byta tändkasett och testa helt enkelt. Skall väl koppla upp T7suite och ladda in originalprogramvara med för säkerhets skull kanske.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Ingooo
18 maj 2015 · 167 Inlägg

Automatlådan drar helt enkelt mera vid normal körning. Thats it om du frågar mig. Men kör du landsväg en hel tank borde det inte skilja nämnvärt dock men med lite blandat och stadskörning så drar en automatisk iväg jämfört med manuell.

Skalman
18 maj 2015 · 508 Inlägg

Passa även på att byta tändstift när du byter tändkasetten.
Kör man med trim är intervallet 1000-1500 mil Max på både tändstift och olja.
Inte 3000 mils intervall på tändstiften som Saab har enligt service intervall.

Glenn9K Montör
18 maj 2015 · 664 Inlägg

Skalman skrev:
Passa även på att byta tändstift när du byter tändkasetten.
Kör man med trim är intervallet 1000-1500 mil Max på både tändstift och olja.
Inte 3000 mils intervall på tändstiften som Saab har enligt service intervall.

Har precis haft bilen på service där de bytte stiften, så det ska väl vara lugnt hoppas jag smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
AX3L
18 maj 2015 · 398 Inlägg

Innan du köper en ny kassett kan du ju alltid kolla tjuvluft. Ganska vanligt och ger en sjuhelvetes förbrukning. Kostar några kronors startgas också, och är ju relativt lätt att testa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang