Vad är sanningen bakom Farkameror?

Smajly
16 september 2010 · 3 059 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Norde skrev:
- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)

Personligen anser jag att det med 150 m är skitsnack, eller så har jag sån tur att kamerorna aldrig är på när jag kör förbi. Jag saktar ner när det är ca 50 m eller mindre kvar och borde sådeles bli fotad.

Avstånd och hastighet mäts 20 ggr i sekunden inom 150 meters avstånd. Bilden tas på ungefär 15 meters avstånd.

Info från transportstyrelsen sida:
Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Senast redigerat av Smajly (16 september 2010)

Cupra_
16 september 2010 ·

Smajly skrev:
Exempel: Här hjälper inte solskydd: http://linacamilla.blogg.se/images/2008 … 517964.jpg (från blogg på nätet)

En till: http://swm.pp.se/fartkamera2.jpg (från zatzy)

Här e solskyddet nere o de hjälper NADA: http://kurtlundgren.webblogg.se/images/ … 406338.jpg (från blogg på nätet)

Hjälper inte här heller: http://iloapp.mickeahlgrens.se/blog/blo … 15766.jpeg

Och inte här heller: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/multimed … 20365l.jpg (från aftonbladet)

Här kvittar de nock va man gör smile : http://www.maciej.se/fartkamera.jpg (från zatzy)

Inte hade det hjälpt här heller: http://tobi.blogg.se/images/2009/p4210457_36157960.jpg (från blogg på nätet)

Nock inte här heller: http://www.hell-man.se/wp-content/Fartkamera.jpg (från blogg på nätet)


Aja.. skitsamma.. inte jag som behöver bevisa något.
Tror du verkligen inte dom har räknat med nått genomsnitt på höjd och vinkel gällande placering med tanke på bilars solskydd och backspegel..

Solskydd hjälper OFTAST...

Senast redigerat av Quadrablast (16 september 2010)

Smajly
16 september 2010 · 3 059 Inlägg

Inte här heller? http://kurtlundgren.webblogg.se/images/ … 406338.jpg

Som jag sa.. Visa bilder där man ser att solskyddet dolt hela ansiktet på normallånga personer som inte har skalpen uppe i innertaket så att man ej kan identifiera förare så kan vi ju snacka sen.

Om det bara vore att köra med solskyddet nere, tror du inte att varenda jävel skulle göra det då?

Senast redigerat av Smajly (16 september 2010)

Cupra_
16 september 2010 ·

Jag har klarat mig i min bil med skyddet nere och jag är 1,74.. Så det är nästan till o va kort.. Beror nog mer på hur kameran är monterad tror jag.. Bilder som inte ger något raderas ju så hur ska någon kunna visa en sån bild förutsatt att de inte jobbar på RPS?

Senast redigerat av Quadrablast (16 september 2010)

Smajly
16 september 2010 · 3 059 Inlägg

Ur en gammal artikel från Expressen 2004 så redan på den tiden var man ense om problemet och har gjort flertal ändringar för att undvika detta:

-Lägre kameror fångar förare på bild

Med lägre fartkameror kommer fler bilförare med på bild, hoppas Rikspolisstyrelsen (RPS).

Var femte bild som tas av kamerorna för automatisk hastighetskontroll är oanvändbar. I 80 fall förra året berodde det på att föraren dolde sitt ansikte bakom ett nedfällt solskydd - även i mörker. Det är det som polisen nu hoppas kunna komma åt med en ändrad kameravinkel. Enligt Sydsvenska Dagbladet minskas troligen kamerornas höjd ett par decimeter från dagens 2,5 meter.

- Vi ska göra några mätningar till, men det blir en avsevärd sänkning, säger kommissarie Sten Byström på RPS till tidningen.

I dag försöker många förare lura polisens övervakningskameror genom att fälla ner solskydd och på olika sätt maskera sina ansikten.
- Det blir svårare med den nya utrustningen där kamerorna sitter betydligt lägre. Vi kommer också att koppla upp oss mot passregistret och körkortsregistret så att vi snabbt kan jämföra bilderna på misstänkta fortkörare med bilens ägare eller andra närstående som kan ha kört bilen, säger Sten Byström.

Cupra_
16 september 2010 ·

Det har garanterat inte gjorts på vägarna hos mig iaf tongue De sitter så högt och prydligt, men de slås sönder ändå så problemet skulle nog öka om man monterar dem lägre istället..

Kan du länka till artikeln?

Banksy
26 februari 2011 · 86 Inlägg

Norde skrev:
- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/

Läser på polisens hemsida om de mobila fartkamerorna. De har identisk teknik med de fasta fartkamerorna.

"Bussens radar fångar upp ett fordon på 75 meter. Radarn följer sedan med ekipaget och fjorton meter från sensorn talar den om för bussens dator om fordonet håller högre hastighet än den tillåtna. Då skickas en signal till kameran och bilden tas"

http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyhet … syndaren-/

Olika bud! smile

En öl.. brukar leda till fler öl.
RiNka
27 februari 2011 · 252 Inlägg

Smajly skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Norde skrev:
- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)

Personligen anser jag att det med 150 m är skitsnack, eller så har jag sån tur att kamerorna aldrig är på när jag kör förbi. Jag saktar ner när det är ca 50 m eller mindre kvar och borde sådeles bli fotad.

Avstånd och hastighet mäts 20 ggr i sekunden inom 150 meters avstånd. Bilden tas på ungefär 15 meters avstånd.

Info från transportstyrelsen sida:
Hur långt ifrån bilen fotograferar de nya trafiksäkerhetskamerorna mig om jag kör för fort?
Svar: När bilen är 15 meter från kameran fotograferas den, om föraren överskrider hastighetsgränsen. Då har radarn känt av bilen cirka 100 meter före och gjort flera mätningar av hastigheten. Radarn klarar av att hålla reda på flera bilar samtidigt.

Då jag kör förbi 4 fartkameror i mitt yrke varje dag så kan jag säga att det där måste vara en skröna? Håller alltid runt 90 på 70 väg och saktar in 50~ meter innan och har aldrig tagit mig.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
saab_sonett Handledare
15 februari 2015 · 1 481 Inlägg

Norde skrev:
Ska ge lite klartecken av vad jag har läst på om skåpen under en tid och försöka ge bra källor till det.
Det mesta finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida. (http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … tskameror/)

- Kameraskåpen består av ett mätsystem utrustat av ett Nikon kamerahus, en fotoblixt med snabb brinntid, en radarsensor sm mäter hastigheten och en liten dator som styr allt och som överför bild- och mätinfon till Polisens utredningsenhet i Kiruna. Bilden och informationen krypteras i skåpen och skickas och dekrypteras när utredningen börjar av Polisen. Det finns även spårningsutrustning i skåpen utifall att de försvinner från sina platser.

- Eftersom vi inte har ägaransvar i Sverige så kan böterna rivas om det inte går att bevisa via bilden eller ägaren vem det var som framförde fordonet vid tillfället. Staten har haft en utredning om hurvida det ska gå att införa ägaransvar när det gäller detta men som jag vet är det inget beslut taget i den frågan.
utredningen finns att läsa här:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/0 … 3990aa.pdf
Stämmer fotot på ägaren inte in med fotot på föraren utreder de om det överensstämmer med körkortsfotot på någon annan i familjen som bilen står skriven på.


- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)

- Om två bilar ligger jämsides och passerar kameran för fort så avskrivs ärendet då det inte går att avgöra vem som körde för fort. Just den frågans svar funkar inte just nu på Transportstyrelsens hemsida men kollar man på andra forum som länkar svar till VV så finns den frågan med med just det svaret.

Gammal tråd men jag har råkat ut för detta. En bil körde om mig framför en fartkamera, kameran tog ett kort och jag har nu fått hem förfrågan om vem som körde min bil, (leasingbil) eftersom den kört för fort. Jag kör den vägen varje dag och vet precis var kameran sitter, körde med ett öga på hastighetsmätaren och höll garanterat inte mer än 90. (90-väg)
Har inte sett något kort  men begärt att få se det. Den andra bilen måste finnas med på kortet då kameran fotade när vi var jämsides.

Cupra_
15 februari 2015 ·

Vet inte om det där stämmer helt hundra alltså. Jag passerar 8 fartkameror på väg till jobbet. Vissa står "i" högerfilen och andra i vänsterfilen. Jag brukar sick-sacka mellan dem och har aldrig fått böter eller ens märkt att de blixtrat. Jag vet däremot att de fungerar då flera bekanta fått böter vid normal körning (inte sick-sack).

ExtremeBoost
11 mars 2015 · 312 Inlägg

Upp till 300km/H verkar inte vara några problem att få bra bilder. https://www.youtube.com/watch?v=fYXfUvVd0Sk

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
torsen
27 maj 2015 · 7 238 Inlägg

Varför inte sänka hastigheten när GPS`en varnar?roll
Gör jag i alla fall.tongue

IceEyes Varningar: För många..
28 maj 2015 · 2 552 Inlägg

Kamerorna är huvudsakligen en täckmantel där deras väsentliga roller är att fungera som spionstationer åt Ryssland. Fram till och med 90-talets första hälft var det de mytomspunna BP-mackarna som tjänstgjorde som spionstationer åt Sovjetunionen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Christian S
28 maj 2015 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:
Varför inte sänka hastigheten när GPS`en varnar?roll
Gör jag i alla fall.tongue

varför det? jag fortsätter i samma hastigthet som innan dvs 10km/h över skyltad hastighet och hastighetsmätaren visar bara 2-3km/h mer än min gps.
jag har aldrig förstått varför många lägger sig minst 10km/h under skyltad hastighet, tror folk verkligen att hastighetsmätaren i bilen visar för lite och därför måste lägga sig under gälladen hastighet för att säkra på att inte bli tagna av kameran?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang