Köpråd: 27Mzh komradio.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2015 · 17 483 Inlägg

Min 10 år gamla Danita 1240 verkar ha lämnat in. Ingen idé att hålla liv i den mer. Funderat på följande pjäs:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … lti-p33209

Inte top-of-the-line det vet jag. Men duger den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kiiient
26 maj 2015 · 106 Inlägg

Jag funderade också på och köpa den där tidigare, men fick tag i en annan begagnad istället, men står i beskrivningen att det endast är AM kan det stämma eller har dom bara skrivit fel kanske? Det används väll inte så mycket mer har ja för mig?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2015 · 17 483 Inlägg

kiiient skrev:
Jag funderade också på och köpa den där tidigare, men fick tag i en annan begagnad istället, men står i beskrivningen att det endast är AM kan det stämma eller har dom bara skrivit fel kanske? Det används väll inte så mycket mer har ja för mig?

Tack för svar. Jag ska åka in till butiken någon dag och ta en rejäl titt. det är bara knappt 1.5 mil landsväg dit. Förstorar man bilden på Kjells hemsida så syns en knapp med am/fm och en LED i displayen som är märkt "FM". Det är nog lungt. Ska köpa en rejäl antenn till den bara.

Vi får se. Uppdatering kommer inom ca en vecka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 maj 2015 · 7 238 Inlägg

Det absolut bästa är att lägga pengarna på antennen och montera denna rätt samt göra SWR-mätning och justera sprötet så signalen blir optimal.
Spelar nästan ingen roll vilken CB-radio du köper.
De har samma uteffekt, 4 W.
Valet bör vara mellan en för fast montering, då du kan behöva en extern högtalare, eller en handhållen som kan monteras fast i bil men ändå är mobil med batteripack & antenn(Alan 42 Multi t ex).

Danita 1240 är en "slitvarg" som det sällan är fel på. Därför prisvärd.

Har du frågor kan du ställa dem i www.27mhz.se

Ett tips är att aldrig aldrig aldrig slå på CB´n och trycka in sändknappen om inte antennen är ansluten.
Mycket mycket stor risk att bränna slutsteget.

smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2015 · 17 483 Inlägg

torsen skrev:
Det absolut bästa är att lägga pengarna på antennen och montera denna rätt samt göra SWR-mätning och justera sprötet så signalen blir optimal.
Spelar nästan ingen roll vilken CB-radio du köper.
De har samma uteffekt, 4 W.
Valet bör vara mellan en för fast montering, då du kan behöva en extern högtalare, eller en handhållen som kan monteras fast i bil men ändå är mobil med batteripack & antenn(Alan 42 Multi t ex).

Danita 1240 är en "slitvarg" som det sällan är fel på. Därför prisvärd.

Har du frågor kan du ställa dem i www.27mhz.se

Ett tips är att aldrig aldrig aldrig slå på CB´n och trycka in sändknappen om inte antennen är ansluten.
Mycket mycket stor risk att bränna slutsteget.


smile

Jag tackar torsen! Du är säkert ute i skogen och kör och vet! Uppskattas!

Danita 1240 visar livstecken. Vågade starta den idag. Display lyser och allt verkar fungera som det ska. Antennen har kabelbrott. Har inte tryckt in sändarknappen på din inrådan. Tror nog jag satsar på en riktigt bra antenn istället, även om huvudenheten får bytas så har jag sprötet kvar... Tyvärr får jag erkänna att en magnetantenn är av nöden tvunget. Byte av bil är på gång. Ofta.

Jag ska gå ner i garaget och se om jag kan få -antennen- att visa lite Ohm. Vi har rätt mycket 27Mhz trafik härnere på västkusten. Man kan alltid lyssna om jag fattat dig rätt..? Tackar för länken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 maj 2015 · 7 238 Inlägg

Joo, lite erfarenhet har jag sedan 15 år tillbaka med CB.
Mycket riktigt i/från skogslek.

smile

b-fuel
31 maj 2015 · 246 Inlägg

om någon är intresserad så har jag en albrecht 27mhz liggandes...kopte den för ett par år sedan och inte brukat den allt för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang