4262
Sök

Vad för bas till Volvo v70 från 2002?

3 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Tjena. Man har precis fixat bil (volvo v70 från 2002) men tycker inte ljudet var någon höjdare. Inte mycket till bas. Så undrar om ni har några tips på några vettiga bilhögtalare.
Min budget ligger väl runt 4000-5000 kr. Kan tänka mig att gå upp till 6000 kr om det inte finns något vettigt under det.
lyssnar mest på house och sånt men kommer ofta in lite rock också.
Tack i förväg!
//David
Senast redigerat av ShinoX (9 juni 2015)

3 860 Inlägg
10 juni 2015
Titta hur jag har gjort, köpte en aktiv låda från MDS med en 10" bas. Köpte en skarvkontakt anpassad för Volvo och sen vanliga RCA kablar. Klart!

http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleads-pc314.html
Denna kopplas in i baksidan av org stereo, sen drar man bara RCA kablar bak till lådan. + och - hittar man ju enkelt i bagaget!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Kollade på ditt projekt och insåg att jag fan inte kan nånting om sånt här! roll Blir till att fråga Fadern om hjälp. Låter nice dock. tar gärna fler förslag om schyssta högtalare!
big_smile

3 860 Inlägg
11 juni 2015
Det är skit enkelt! Jag hade aldrig pillat med bilstereo innan jag gjorde det i V70in.. och då är det ju kanske inte den enklaste bilen att börja med heller, men det är som sagt jätte enkelt! Man lyfter ut stereon och kopplar in skarvkontakten jag länkade till, sen drar man bara kablarna bak till slutsteget. Sen ska slutsteget ha + och - inkopplat. Även en amatör klarar detta på en lite stund! (amatör som i jag)
Senast redigerat av spokenratt (11 juni 2015)

Autotech

3 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
spokenratt skrev:
Det är skit enkelt! Jag hade aldrig pillat med bilstereo innan jag gjorde det i V70in.. och då är det ju kanske inte den enklaste bilen att börja med heller, men det är som sagt jätte enkelt! Man lyfter ut stereon och kopplar in skarvkontakten jag länkade till, sen drar man bara kablarna bak till slutsteget. Sen ska slutsteget ha + och - inkopplat. Även en amatör klarar detta på en lite stund! (amatör som i jag)

Såg även att du fixa något som gjorde att man kunde ha aux om jag inte misstar mig? Detta är jag också intresserad av! Man orkar ju inte bränna massa skivor!

3 860 Inlägg
11 juni 2015
Precis, finns olika smidiga lösningar. Det jag har monterat är lite dyrare. Finns liknande hos vparts.se men den jag har säljs inte längre i sveriga, går dock att beställa via nätet och heter xcarlink.
Man kan också montera en annan typ och enklare  aux ingång. Googla volvo aux adapter eller något linande.

Dock brukar man inte kunna ändra låt/spår via ratten med de enklare aux adaptrarna men det kan man med den jag har.

Kopplas in i utgången brevid där man kopplar in för slusteg.

Autotech

3 860 Inlägg
11 juni 2015
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?p … amp;page=1

Du har sifferknappar på stereon, 1-6. Xcarlinkdosan får stereon att tro att varje knapp är en egen skiva.

Men beroende på hur stort minne du har via ditt sd-kort eller usb minne så kan du ha mängder av musik.
Varje "skiva" kan ha max  99 olika spår. Alltså är bara minnet stort nog kan du ha 99 spår inlagda i 6 olika mappar!

I datorn gör du olika mappar som du döper till 01, 02 etc. Mappen kan inte ha några bokstäver i sitt namn om du förstår hur jag menar, namnet 02 är det samma som cd2 om du förstår hur jag menar.
Du byter "skiva" med sifferkanpparna men ändrar volym o spår via ratten som vanligt.
Senast redigerat av spokenratt (11 juni 2015)

Autotech

1 494 Inlägg
12 juni 2015
Är billjud nått du vill fortsätta med och uppgradera ljudet mer senare så kan det va en bättre investering att byta hela stereon direkt, delarna till det går på en tusing ungefär beroende av vilka adaptrar du behöver + stereo utöver det. Köper du begagnat kan du få en riktigt bra stereo för runt 1500kr om du har lite tålamod (Alpine CDE-178BT).

Sök