KÖPRÅD: BMW E46 Coupé

ErkanHolmgren
17 juni 2015 · 5 Inlägg

Hej! big_smile

Efter att ha haft två "skrotbilar" ska jag nu köpa den bil som jag velat ha sedan jag var 16 år, en BMW E46 Coupé. Jag har tänkt lägga ut ca 50 000kr, helst mindre. För de pengarna får jag en fin 320 eller en sliten 330. Visst, 330 är kul, men jag vill hellre ha en fin bil så en 320 känns lämpligt. De har ju ändå 170hk så jämfört med min 945:a lär det bli ett lyft hur som som helst. Årsmodell vill jag ha från -02 och framåt så man slipper lite barnsjukdomar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar? Är det något särskilt som brukar krångla? Hur funkar det med elhissarna på vintern (rutan åker ju ner lite när man öppnar dörren)? Vad bör man kolla efter helt enkelt? wink

Bomba med erfarenheter!

Mvh Erik cool

mr_green
17 juni 2015 · 847 Inlägg

Rost och åter rost. Sen bör man kolla bakaxeln. Klonkar det så kan det vara sprickbildning i karossen där bakaxeln är fastskruvad. Köpte mig en 320 touring för en månad sen. Redan lagt 15000kr på den.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
ErkanHolmgren
18 juni 2015 · 5 Inlägg

mr_green skrev:
Rost och åter rost. Sen bör man kolla bakaxeln. Klonkar det så kan det vara sprickbildning i karossen där bakaxeln är fastskruvad. Köpte mig en 320 touring för en månad sen. Redan lagt 15000kr på den.

Tack för svar! Vad har du för årsmodell och vad har gått sönder för dig? Har läst att detta bakvagnsproblem ska vara åtgärdat från -02 och framåt.

Senast redigerat av ErkanHolmgren (18 juni 2015)

mr_green
18 juni 2015 · 847 Inlägg

Det är en sen 02:a. Har väl inte haft några problem alls. Utan kostnaderna har vart på rost och lack. Vart 15000kr på ny lack, nya framskärmar och M front.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Dentar
18 juni 2015 · 131 Inlägg

För 50 lax kan du få en finfin 330 coupé, bara du har lite tålamod smile ang. rutan så hissar jag itne upp den hela vägen, utan lämnar den cirka 1cm nere(håller fortfarande tätt) samt silicon stift på listerna. rutan fryser annars gärna fast men går ypperligt att lösa med en hårfön, som jag själv fick göra några gånger när man glömde detta.

Saxat från autopower:

Generella typfel fel på E46:
Kontrollampan märkt "Airbag" i instrumenteringen kan tändas under färd. Detta innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Problemet orsakas oftast av att det uppkommer glapp i kablage/anslutningsdon till bältessträckarna. En annan felkälla till samma problem är att sensormattan till airbagen i det främre passagerarsätet går sönder. Att byta sensormatta kostar ca 4.000:-. Se även: http://autopower.se/galleri/frilansare/ … efault.asp

Framvagn
Tidiga modeller hade problem med att de solida länkarmarna inte var tillräckligt stabila under inbromsning. Länkarmarna uppgraderades fr.o.m. 2002 årsmodeller till stabilare hålborrade länkarmar. Ett annat mycket vanligt framvagnsproblem är spindelleder som ger upp i förtid, dessvärre har BMW p.g.a. kostnadsskäl låtit gjuta in spindelleden i länkarmen, vilket gör att man inte kan byta enbart den felande leden utan tvingas byta hela länkarmen. Spindelledens kondition kontrollerar man enklast genom att hissa upp framvagnen och känner efter om hjulet glappar i höjdled. Problemet med spindellederna omfattar även den uppgraderade versionen av länkarmar. Framvagnsuppgraderingarna är även eftermonterade på vissa av de äldre modellerna.

Bakvagn
Bakvagnens infästning i karossen kan brista på tidiga E46. Något som resulterar i missljud vid körning på ojämn väg samt ett instabilt beteende vid körning i högre hastigheter. Bilar med dragkrok är speciellt utsatta. Ett problem som både är allvarligt och besvärlig att kontrollera.

Ett vanligt förekommande fel på E46 modellen är brustna bakfjädrar. I samband med eftermontering av dragkrok måste även kraftigare bakfjädrar monteras.

Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Rost
Alla E46 bilar har galvaniserad kaross, men trots detta är de känsliga mot rostangrepp. Flertal exemplar har fått motorhuven eller bagageluckan bytt på garantin. Även dörrarna är känsliga mot rostangrepp. Någon förbättring av rostskyddet gjordes aldrig under modellens levnadstid.

Manuella växellådor
Vissa E46 bilar har drabbats av att växelspaken inte återvänder till mittenläget när en växel läggs ur, oftast från 5ans växel. Fenomenet visar sig enbart medan växellådan fortfarande är kall och försvinner när växellådan uppnått arbetstemperatur. För att åtgärda felet, behöver en kolv med tillhörande fjäder bytas och för detta krävs att växellådan demonteras, vilket kostar ca 3500 kr.

Bakaxel
Bakaxeln är en viktig punkt att kontrollera på ett tilltänkt objekt och det görs enklast genom att man lyssnar efter missljud i samband med kraftig kurvtagning. Det finns inga kända kvalitetsbrister på bakaxeln på M3 E46, men trots det har BMW fått byta många bakaxlar på garanti eller goodwill då många M3 ägare klagat på missljud från bakaxeln. Vid analys har det framkommit att problemen med missljud från bakaxeln berott på att vissa BMW verkstäder har använt fel olja till bakaxeln vid service.

Kupéfläkten har ibland utan någon anledning lagt av trots att klimatdisplayen visar att det blåser för fullt. Det är oftast fläktmotståndet (som egentligen är ett effektslutsteg) som är orsaken. Det är inte dyrt men lite pilligt att åtgärda. Mektips: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=29

Trasig nummerskyltsbelysning är ett vanligt förekommande och kan tänkas vara ett bagatellartat fel, men kan kosta över 2000 kr att åtgärda.

M52 320i/323i/328i (Rak 6:a - 24 ventiler) 98-00
Mycket hållbar motorkonstruktion i lättmetall utan några direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

M54 320i/325i/330i (Rak 6:a - 24 ventiler) 01-
Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten.

Lycka till med köpet, och vill du i botten ha en 330 coupé tycker jag du borde ha lite tålamod och faktiskt skaffa en, blir gärna att man sneglar åt den bilen sen när man köpt ett annat objekt annars. smile

_Thor_
18 juni 2015 · 512 Inlägg

Tyvärr rostar dessa E46:or bort, men om du hittar en fin rostfri utan hobby-lagningar så kan det vara värt att köpa. Uppe i norrland håller dem sig mycket bättre än nere i resten av landet där vi har salt på vägarna.

Rquired Allmänt envis
18 juni 2015 · 12 512 Inlägg

Barnsjukdomar är som namnet antyder något som förekommer när modellen är ny och åtgärdas med tiden, svagheter finns på alla bilar inklusive tidiga och senare exemplar av E46. Framvagnen är inte ett tillräckligt stort problem för att jag skulle välja bort en E46 av årsmodell 1998-2001, så jag hade hellre valt en 323Ci eller 328Ci med M52 än en senare 320Ci med M54 och en högre prislapp. Det är alla tre fina motorer men 23i känns starkare och har en trevligare karaktär än 20i trots att bägge har 170Hk på pappret, 28i spelar i en annan liga och är näst efter 30i min favorit.

Rost förekommer som sagt men det går att hålla en E46 fri från tråkigheter även här nere, det varierar dock mycket mellan olika exemplar och till en viss del beroende på hur bilen skötts. Problemet beror i grund och botten på hur BMW konstruerade skarvarna men varierar som sagt mellan olika exemplar, en del är rostfria andra har en förardörr och framskärm som drabbats och på en tredje är det bakluckan som tagit stryk och så vidare.

Oavsett så hade jag inte lagt så mycket vikt på rosten utan prioriterat historik och mekaniskt skick, BMW har potential att gå länge och det finns exempel på allt från tre till sjuserie med allt från fyra till åtta cylindrar som nått 100.000mil utan att renoveras men det är viktigt att de har skötts korrekt annars går de ner sig. Ett friskt exemplar med lite rost fyller sin funktion som transport från A till B och rosten kan du ta tag i när du känner för det, men en bil med diverse fel som du till slut inte vågar lita på är aldrig kul oavsett märke.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ErkanHolmgren
18 juni 2015 · 5 Inlägg

Tack för bra svar allihop! Jag hade ju såklart helst haft en 330, men nu tycker pappa att jag är nog stor att stå på bilen själv och då känns det även lite för dyrt med en 330. Det jag absolut inte vill ska hända är att fästet till bakvagnen går sönder, så därför ska jag leta årsmodeller från -02.

Fortsätt berätta era erfarenheter!

AIKSteffe
18 juni 2015 · 3 Inlägg

Halloj smile
inte intresserad av min prima Alpina B3?...Inte skinn förvisso men väldigt unik nr #252

BMW Alpina B3 3.3 "Nr 252" (2002)
_Thor_
18 juni 2015 · 512 Inlägg

AIKSteffe skrev:
Halloj smile
inte intresserad av min prima Alpina B3?...Inte skinn förvisso men väldigt unik nr #252

Säljer du den för under 50.000:- ?

AIKSteffe
18 juni 2015 · 3 Inlägg

Hehe näe högre värde har den men visste inte du satte det som gräns smile

BMW Alpina B3 3.3 "Nr 252" (2002)
Rquired Allmänt envis
19 juni 2015 · 12 512 Inlägg

ErkanHolmgren skrev:
Tack för bra svar allihop! Jag hade ju såklart helst haft en 330, men nu tycker pappa att jag är nog stor att stå på bilen själv och då känns det även lite för dyrt med en 330. Det jag absolut inte vill ska hända är att fästet till bakvagnen går sönder, så därför ska jag leta årsmodeller från -02.

Fortsätt berätta era erfarenheter!

Det är förståndigt att försöka undvika problem men i det här fallet tror jag att du går över ån efter vatten tyvärr, det finns endast en golvpanel bak till E46 och den har aldrig uppdaterats eller förstärkts av BMW. Risken för sprickor i golvet är lika liten oavsett vilken årsmodell du köper, 1998 till och med 2006, för det är samma panel som bakvagnen sitter i oavsett.

Jag vet att det finns och har själv sett påståenden om att felet endast drabbar de tidigare årsmodellerna, men min teori är att det är ett missförstånd som härstammar från att BMWs första PUMA (märkets egna problemdatabas) endast gällde bilar tillverkade t.o.m februari 2000. Men om du letar runt en stund kan du se att allt från 318i till M3 av alla årsmodeller 1998-2006 som har drabbats, och när BMW till slut återkallade E46 för att kontrollera golven så gällde även det ärendet alla årsmodeller.

Likadant om du tittar på artikelnumren till delarna, du kan gå in på realoem.com och välja rätt modell för att sedan kika under bodywork->rear body, det finns inte olika uppsättningar med paneler beroende på årsmodell utan en styck av varje sektion. Det här utesluter inte att BMW ändrat tillverkningsmetod, men en ny metod borde ha resulterat i en ny del med uppdaterat artikelnummer för man kan inte bara svetsa på fler ställen; Det kräver en ny del förberedd för fler punkter i förbandet och en ny hållfasthetsberäkning, då är det praxis att ge delen ett nytt nummer och så har BMW gjort förut.

Det är även värt och nämna att sist jag läste på om det här problemet, vilket visserligen är något år sedan, så hade en medlem på ett större amerikanskt forum sökt och räknat samman alla (via forum) kända fall. Jag hittar inte tråden igen men då var det strax över 300 stycken fall och fler bilar kan ha drabbats i takt med att modellen blir äldre så säg att tusen E46 var felaktiga. Men det har tillverkats 561,249st E46 och i så fall är risken att drabbas snabbt räknat 1.7‰ (promille).

Om du vill ha en bil från 2002 eller senare så köper du en sådan oavsett vad jag skriver, men jag hade hellre köpt ett något äldre exemplar med större maskin än en några år yngre 320Ci och angående golvet; Är du orolig så kontrollera det och köp en bil utan sprickor, sedan monterar du något som stadgar upp golvet vilket det finns färdiga kitt att köpa som gör. Det är mitt råd oavsett om det blir en 328Ci från 1999 eller en 320Ci från 2002!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Spelar nog ingen större roll vilken årsmodell man köper, om man nu inte vill ha en 2004 med facelift. Bättre att gå efter skick och utrustning smile

Jag är rätt så nöjd med min 323Ci som jag har haft sedan 2011 och kört ca 5000mil (tror jag). Relativt lätt att skruva med vid behov. Har haft lite problem med rostiga framskärmar, bromsok fram, rostiga skärmkanter bak (mot bakspoilern), bältessträckare, centrallås, fläkthastighet på klimatanläggningen, trasig insugsbälg, sprucken vevhusventilation osv.

Tänkvärt är att bilar med M54-motorn kan dra enn del olja till skillnad mot gamla goda M52 (har fyllt min 323Ci med en halvliter totalt utöver oljebyten). Min E90:a med N52-motorn (kan tänka mig att kolvarna är i liknande utförande som M54) har sörplat snart 2 liter extra olja på 1000mil/1,5 sommarsäsong tongue

Edit: Jag har vinterkört E46an sedan köpet 2011 och går nu mest som vinterbil och jag har inte haft några större problem med sidorutorna ännu. Men jag har mest haft bilen i varmgarage så har inte haft så mycket problem med is heller. Jag skulle nog inte ha en coupé om jag inte hade varmgarage.,. hehe
Det är lite bökigt om batteriet laddar ur också om man vill ta sig in i bilen tongue

Senast redigerat av steifan (20 juni 2015)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
ErkanHolmgren
23 juni 2015 · 5 Inlägg

Rquired skrev:

ErkanHolmgren skrev:
Tack för bra svar allihop! Jag hade ju såklart helst haft en 330, men nu tycker pappa att jag är nog stor att stå på bilen själv och då känns det även lite för dyrt med en 330. Det jag absolut inte vill ska hända är att fästet till bakvagnen går sönder, så därför ska jag leta årsmodeller från -02.

Fortsätt berätta era erfarenheter!

Det är förståndigt att försöka undvika problem men i det här fallet tror jag att du går över ån efter vatten tyvärr, det finns endast en golvpanel bak till E46 och den har aldrig uppdaterats eller förstärkts av BMW. Risken för sprickor i golvet är lika liten oavsett vilken årsmodell du köper, 1998 till och med 2006, för det är samma panel som bakvagnen sitter i oavsett.

Jag vet att det finns och har själv sett påståenden om att felet endast drabbar de tidigare årsmodellerna, men min teori är att det är ett missförstånd som härstammar från att BMWs första PUMA (märkets egna problemdatabas) endast gällde bilar tillverkade t.o.m februari 2000. Men om du letar runt en stund kan du se att allt från 318i till M3 av alla årsmodeller 1998-2006 som har drabbats, och när BMW till slut återkallade E46 för att kontrollera golven så gällde även det ärendet alla årsmodeller.

Likadant om du tittar på artikelnumren till delarna, du kan gå in på realoem.com och välja rätt modell för att sedan kika under bodywork->rear body, det finns inte olika uppsättningar med paneler beroende på årsmodell utan en styck av varje sektion. Det här utesluter inte att BMW ändrat tillverkningsmetod, men en ny metod borde ha resulterat i en ny del med uppdaterat artikelnummer för man kan inte bara svetsa på fler ställen; Det kräver en ny del förberedd för fler punkter i förbandet och en ny hållfasthetsberäkning, då är det praxis att ge delen ett nytt nummer och så har BMW gjort förut.

Det är även värt och nämna att sist jag läste på om det här problemet, vilket visserligen är något år sedan, så hade en medlem på ett större amerikanskt forum sökt och räknat samman alla (via forum) kända fall. Jag hittar inte tråden igen men då var det strax över 300 stycken fall och fler bilar kan ha drabbats i takt med att modellen blir äldre så säg att tusen E46 var felaktiga. Men det har tillverkats 561,249st E46 och i så fall är risken att drabbas snabbt räknat 1.7‰ (promille).

Om du vill ha en bil från 2002 eller senare så köper du en sådan oavsett vad jag skriver, men jag hade hellre köpt ett något äldre exemplar med större maskin än en några år yngre 320Ci och angående golvet; Är du orolig så kontrollera det och köp en bil utan sprickor, sedan monterar du något som stadgar upp golvet vilket det finns färdiga kitt att köpa som gör. Det är mitt råd oavsett om det blir en 328Ci från 1999 eller en 320Ci från 2002!

Okej, det låter vettigt! Kollade faktiskt upp försäkring på en 330ci så jag kunde jämföra med 320. Till min förvåning skiljde det bara ca 500kr på ett helt år! Nu känns det som att man lika gärna kan vänta på en 330 eftersom den inte är märkbart dyrare att äga. 320ci skulle kosta ca 4700kr/år, halvförsäkrad på mig som är 19 år utan någon försäkringsbonus. 330ci skulle kosta ca 5200kr/år. Liksom, 500kr på ett år borde man kunna skramla ihop för att få en roligare motor. Det gäller bara att vänta på rätt exemplar.

Senast redigerat av ErkanHolmgren (23 juni 2015)

Evildan
23 juni 2015 ·

En BMW coupe behöver kunna sänka sina fönster i dörrarna när du ska stänga dom.

Vintertid kan detta skapa problem med is och snö som frusit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang