Rquired
Allmänt envis
19 juni 2015
· 12 512 Inlägg
ErkanHolmgren skrev:
Tack för bra svar allihop! Jag hade ju såklart helst haft en 330, men nu tycker pappa att jag är nog stor att stå på bilen själv och då känns det även lite för dyrt med en 330. Det jag absolut inte vill ska hända är att fästet till bakvagnen går sönder, så därför ska jag leta årsmodeller från -02.
Fortsätt berätta era erfarenheter!
Det är förståndigt att försöka undvika problem men i det här fallet tror jag att du går över ån efter vatten tyvärr, det finns endast en golvpanel bak till E46 och den har aldrig uppdaterats eller förstärkts av BMW. Risken för sprickor i golvet är lika liten oavsett vilken årsmodell du köper, 1998 till och med 2006, för det är samma panel som bakvagnen sitter i oavsett.
Jag vet att det finns och har själv sett påståenden om att felet endast drabbar de tidigare årsmodellerna, men min teori är att det är ett missförstånd som härstammar från att BMWs första PUMA (märkets egna problemdatabas) endast gällde bilar tillverkade t.o.m februari 2000. Men om du letar runt en stund kan du se att allt från 318i till M3 av alla årsmodeller 1998-2006 som har drabbats, och när BMW till slut återkallade E46 för att kontrollera golven så gällde även det ärendet alla årsmodeller.
Likadant om du tittar på artikelnumren till delarna, du kan gå in på realoem.com och välja rätt modell för att sedan kika under bodywork->rear body, det finns inte olika uppsättningar med paneler beroende på årsmodell utan en styck av varje sektion. Det här utesluter inte att BMW ändrat tillverkningsmetod, men en ny metod borde ha resulterat i en ny del med uppdaterat artikelnummer för man kan inte bara svetsa på fler ställen; Det kräver en ny del förberedd för fler punkter i förbandet och en ny hållfasthetsberäkning, då är det praxis att ge delen ett nytt nummer och så har BMW gjort förut.
Det är även värt och nämna att sist jag läste på om det här problemet, vilket visserligen är något år sedan, så hade en medlem på ett större amerikanskt forum sökt och räknat samman alla (via forum) kända fall. Jag hittar inte tråden igen men då var det strax över 300 stycken fall och fler bilar kan ha drabbats i takt med att modellen blir äldre så säg att tusen E46 var felaktiga. Men det har tillverkats 561,249st E46 och i så fall är risken att drabbas snabbt räknat 1.7‰ (promille).
Om du vill ha en bil från 2002 eller senare så köper du en sådan oavsett vad jag skriver, men jag hade hellre köpt ett något äldre exemplar med större maskin än en några år yngre 320Ci och angående golvet; Är du orolig så kontrollera det och köp en bil utan sprickor, sedan monterar du något som stadgar upp golvet vilket det finns färdiga kitt att köpa som gör. Det är mitt råd oavsett om det blir en 328Ci från 1999 eller en 320Ci från 2002!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.