2617
Sök

Hög Tomgång när motorn är kall

26 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
Har en 2004 Toyota Corolla 1.6 VVTI (E120).

När jag startar bilen ligger den på 1400 rpm men eftersom kylarvattnet ökar i temp så sänks tomgången sucessivt ner till 600-700 rpm när vattnet nått arbetstempen mitt emellan.

Är detta normalt på dessa bilar eller är det nått fel ??

6 438 Inlägg
25 juni 2015
Hej!
Skulle säga att det inte är normalt!
Har du gjort rent tomgångsmotorn? Kollat att kontakten på tomgångsmotorn är hel?

7 651 Inlägg
25 juni 2015
Har haft flera bilar som betett sig som din gör, dock ingen Toyota, så jag betraktar det inte som onormalt.roll

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 juni 2015
Vissa bilar ska göra så. Min XC70 varvar 1500rpm i typ 20 sekunder vid kallstart. Likaså en av taxibilarna jag kör. V70 2.0F -07. Det ska hjälpa kat och lambdasond att nå driftstemp fortare sägs det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 545 Inlägg
25 juni 2015
precis som DiwraZ säger

26 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Vissa bilar ska göra så. Min XC70 varvar 1500rpm i typ 20 sekunder vid kallstart. Likaså en av taxibilarna jag kör. V70 2.0F -07. Det ska hjälpa kat och lambdasond att nå driftstemp fortare sägs det.

Dock så värms inte kylarvattnet upp på 20 sekunder inte ens på sommaren tar kanske 2 km sträcka och stannar jag då så ligger tomgången där den ska.

Inte testat bara att ställa den på ren tomgång skulle säkert ta 5 min eller nått sådant.

26 Inlägg
25 juni 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Skulle säga att det inte är normalt!
Har du gjort rent tomgångsmotorn? Kollat att kontakten på tomgångsmotorn är hel?

Vet inte var tomgångsmotorn sitter eller ser ut tyvärr

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 juni 2015
TeknikToken skrev:
DiwraZ skrev:

Dock så värms inte kylarvattnet upp på 20 sekunder inte ens på sommaren tar kanske 2 km sträcka och stannar jag då så ligger tomgången där den ska.

Inte testat bara att ställa den på ren tomgång skulle säkert ta 5 min eller nått sådant.

Nej i flera minuter ska du inte ha hög tomgång. Då är något knas

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Yawn...
3 151 Inlägg
25 juni 2015
Flera av mina bilar har gjort så också, särskilt när det är kallt ute. Men det är nog inget särskilt att oroa sig över, så länge som det känns som att det är kontrollerat och inte svajigt eller för höga varvtal. Och när du kör bilen så ska den ju inte accelerera själv. Beter den sig normalt vid körning så är det säkert hellugnt.

Sök