4367
Sök

Automatväxellåda Peugeot 407 årm 2006

12 augusti 2015
Trådstartare
Hej! Jag har ganska nyligt köpt en Peugeot 407 diesel med automatlåda. Tyvärr släpper växlarna när belastningen blir högre. Detta är speciellt 4an och 5an. Kickdown är uteslutet och ska jag göra en omkörning måste jag använda den manuella tiptronic växeldelen och alltid släppa gasen så att kommande växel hinner lägga sig i läget.

Finns det något jag kan göra förutom att byta lådan?

3 235 Inlägg
12 augusti 2015
Släpper växlarna? Menar du lockupen går ur?
Det är vanligt att lockupen går ur under belastning.
Nu vet jag inte vilken låda som sitter i den bilen, men det är aldrig fel att byta olja/filter.

Evildan
12 augusti 2015
Har du den här typen av automatväxellåda i din 407?
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-5b9cd9f4b7cd0da5284542e1f058ef5b.jpg

Är det så gör som föreslagits i tråden, byt ATF och filter.

Eller har du en robotlåda, dvs den kopplar ur och växlar egenhändigt som en manuell men du behöver inte göra något.
Senast redigerat av Evildan (12 augusti 2015)

12 augusti 2015
Trådstartare
Jag ska prova att byta oljan och filtret. Tyvärr vet jag inte benämningen på växellådan. Men det är en sexväxlad tiptronic.

Tack för tipsen!

Evildan
13 augusti 2015
Uffepuffepillerman skrev:
Jag ska prova att byta oljan och filtret. Tyvärr vet jag inte benämningen på växellådan. Men det är en sexväxlad tiptronic.

Tack för tipsen!

Du har alltså ingen aning om du har en traditionell draggande växellåda med konverter, typ Volvo 240 eller en robotlåda typ Peugeot 107?

Konverterlådan växlar närapå ryckfritt med bibehållen drivning från motorn.

Robotlådan växlar som om du skulle växla själv, den kopplar ur motorvarvet sänks nästa växel läggs i och automatiken släpper upp kopplingen, ofta ryckigt innan man vant sig att köra den genom att själv hjälpa till med att släppa på gasen vid växlingarna.

Inte olja, ATF.

Tiptronic säger enbart att din låda ger dig möjlighet att bestämma växel själv, inte själva typen av växellåda.

2 021 Inlägg
13 augusti 2015
407 finns inte med robotlåda, Du har Aw am6 växellåda i din bil, nått filter finns inte att byta och oljan är snordyr, Tror inte heller det finns några lösa reservdelar att byta i tex ventilpaketet utan bara en komplett enhet, inget att mecka med om man inte har erfarenhet av det.

14 augusti 2015
Trådstartare
Vad är snordyr Rille0 ? Har hört att den kan vara svår att tömma på gammal olja? Och benämningen på min växellåda är alltså Aw am6? Jag har kört bilen ett par veckor nu och tack vare möjligheten att köra typ manuellt kan jag höja farten mer innan jag släpper gasen och "vilar" in växlarna. Då funkar det bra men är kanske inte så ekonomiskt. När jag kör på Driven då växlar den upp och efter en halv sekund till går växeln in ordentligt. Men råkar jag belasta (gasa på) lite för mycket hoppar växeln istället ur.
Trevlig helg!

2 021 Inlägg
14 augusti 2015
Uffepuffepillerman skrev:
Vad är snordyr Rille0 ? Har hört att den kan vara svår att tömma på gammal olja? Och benämningen på min växellåda är alltså Aw am6? Jag har kört bilen ett par veckor nu och tack vare möjligheten att köra typ manuellt kan jag höja farten mer innan jag släpper gasen och "vilar" in växlarna. Då funkar det bra men är kanske inte så ekonomiskt. När jag kör på Driven då växlar den upp och efter en halv sekund till går växeln in ordentligt. Men råkar jag belasta (gasa på) lite för mycket hoppar växeln istället ur.
Trevlig helg!

När jag jobbade på Citroen kosta oljan typ 800kr litern big_smile men tror det går att hitta alternativa oljor för billigare pengar, denna låda sitter i fler bilar, tillverkas av Aw och heter AM6 när den sitter på Psa bilar, andra märken har nog en annan benämning. vid oljebyte byter du ca 3 liter olja, liten speciell procedur, oljan ska hålla en viss temp, tror det är 60 grader, och ska då droppa ur nivåröret på tomgång i p läge.

15 augusti 2015
Trådstartare
Tror du att Citroenoljan 9730ae duger? Jag har hittat en firma ute i Europa som säljer den för ca 130 kr/l.
På Citroenakuten stod det att någon provat att suga ur den gamla oljan. Han ansåg tydligen att det var oerhört viktigt att byta oljan och att det verkligen var av betydelse för funktionen.

Sök