Volvo 740 tankmätare strul

zimpan304
18 augusti 2015 · 236 Inlägg

Hallå! Min tankmätare håller på å strular, när jag tutar eller startar helljus så rör sig mätaren??
Tankmätaren fungerade till typ halv tank sen börjar den spöka, bytte tankamaturen utan framgång men nu är den rör den sig lite även när jag drar på och gasar lite med bilen.


Vad kan felet va? Känns väl nästan som om de borde vara själva mätaren eller?

När jag bytte tankamaturen till den nya så skiljde färgen på den nya emot den gamla, då en kabel va grå/vit på den gamla medan den va brun på den nya! Men kontakten som går in å vidare igenom karossen va brun så antar att den gamla va fel för nu ska de stämma.


Tack i förhand!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
KolGruvan
18 augusti 2015 · 1 450 Inlägg

Har du ny armatur så är det mätarn som är kass. Fick byta båda på min 740.  Du kan ta jord kabeln som går till armaturen och trycka den mot jord, alltså karossen , då ska tank mätaren visa fullt. Ju mer jord den får ju mer visar tank mätaren.  På så sätt brukar man kunna se om det är mätaren det är fel på

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
zimpan304
19 augusti 2015 · 236 Inlägg

KolGruvan skrev:
Har du ny armatur så är det mätarn som är kass. Fick byta båda på min 740.  Du kan ta jord kabeln som går till armaturen och trycka den mot jord, alltså karossen , då ska tank mätaren visa fullt. Ju mer jord den får ju mer visar tank mätaren.  På så sätt brukar man kunna se om det är mätaren det är fel på

Testade att jorda kabeln där bak och då åkte mätaren till fullt! Men mätaren rör sig fortfarande och håller på när man tutar eller startar helljus.?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
KolGruvan
19 augusti 2015 · 1 450 Inlägg

zimpan304 skrev:

KolGruvan skrev:
Har du ny armatur så är det mätarn som är kass. Fick byta båda på min 740.  Du kan ta jord kabeln som går till armaturen och trycka den mot jord, alltså karossen , då ska tank mätaren visa fullt. Ju mer jord den får ju mer visar tank mätaren.  På så sätt brukar man kunna se om det är mätaren det är fel på

Testade att jorda kabeln där bak och då åkte mätaren till fullt! Men mätaren rör sig fortfarande och håller på när man tutar eller startar helljus.?

Då har du förmodligen nåt knas i instrumentet, funkar allt annat i instrumentet?
Det är ju ganska vanligt att lödningar osv spricker i kretskortet.  Har du ett annat instrument skulle jag prova att byta. Det finns renoverade mätare att köpa.
Köpte en Tank mätare till min för ~300 .

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
zimpan304
19 augusti 2015 · 236 Inlägg

KolGruvan skrev:

zimpan304 skrev:

KolGruvan skrev:
Har du ny armatur så är det mätarn som är kass. Fick byta båda på min 740.  Du kan ta jord kabeln som går till armaturen och trycka den mot jord, alltså karossen , då ska tank mätaren visa fullt. Ju mer jord den får ju mer visar tank mätaren.  På så sätt brukar man kunna se om det är mätaren det är fel på

Testade att jorda kabeln där bak och då åkte mätaren till fullt! Men mätaren rör sig fortfarande och håller på när man tutar eller startar helljus.?

Då har du förmodligen nåt knas i instrumentet, funkar allt annat i instrumentet?
Det är ju ganska vanligt att lödningar osv spricker i kretskortet.  Har du ett annat instrument skulle jag prova att byta. Det finns renoverade mätare att köpa.
Köpte en Tank mätare till min för ~300 .

Tycker det känns skumt då allt annat i mätarhuset fungerar, men har två mätarhus till liggandes så får väl testa dom smile
Återkommer med svar sen!

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
zimpan304
19 augusti 2015 · 236 Inlägg

zimpan304 skrev:

KolGruvan skrev:

zimpan304 skrev:

Testade att jorda kabeln där bak och då åkte mätaren till fullt! Men mätaren rör sig fortfarande och håller på när man tutar eller startar helljus.?

Då har du förmodligen nåt knas i instrumentet, funkar allt annat i instrumentet?
Det är ju ganska vanligt att lödningar osv spricker i kretskortet.  Har du ett annat instrument skulle jag prova att byta. Det finns renoverade mätare att köpa.
Köpte en Tank mätare till min för ~300 .

Tycker det känns skumt då allt annat i mätarhuset fungerar, men har två mätarhus till liggandes så får väl testa dom smile
Återkommer med svar sen!

Testade nu båda mina andra mätarhus, tankmätaren i ett av dom fungerade inte alls, och den andra visade halvdant och rörde sig också när jag tutade och höll på!

Mätaren som jag hade i ifrån början verkar ju som om att den fungerar någolunda iaf, för den visar ju iaf vad som jag tycker verkar som rätt nivå i tanken, men sen är de ju bara att den rör sig till tutningar och blinkningar med helljus vilket jag inte förstår varför?
Vad kan det bero på? Jordfel?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
KolGruvan
19 augusti 2015 · 1 450 Inlägg

zimpan304 skrev:

zimpan304 skrev:

KolGruvan skrev:

Då har du förmodligen nåt knas i instrumentet, funkar allt annat i instrumentet?
Det är ju ganska vanligt att lödningar osv spricker i kretskortet.  Har du ett annat instrument skulle jag prova att byta. Det finns renoverade mätare att köpa.
Köpte en Tank mätare till min för ~300 .

Tycker det känns skumt då allt annat i mätarhuset fungerar, men har två mätarhus till liggandes så får väl testa dom smile
Återkommer med svar sen!

Testade nu båda mina andra mätarhus, tankmätaren i ett av dom fungerade inte alls, och den andra visade halvdant och rörde sig också när jag tutade och höll på!

Mätaren som jag hade i ifrån början verkar ju som om att den fungerar någolunda iaf, för den visar ju iaf vad som jag tycker verkar som rätt nivå i tanken, men sen är de ju bara att den rör sig till tutningar och blinkningar med helljus vilket jag inte förstår varför?
Vad kan det bero på? Jordfel?

Jag skulle provat att skaffa en annan mätare. Dom kostar ju inte så mycket så det är värt att prova. För som du beskriver verkar det som mätaren. Detta är ju standard fel på 740, krånglade ju när bilarna va nya nästan.

Kommer ihåg att jag krånglade väldigt mycket med att få min tank mätare att funka. Ja bytte instrument hit å dit, bytte armatur å själva bränsle mätaren å skit.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang