Volvo 740-90 dör efter en liten stund

bellman321
17 september 2015 · 71 Inlägg

Tjennare! Har ett problem som jag snart blir galen på... hmm Har en 740 från 90 som går max 3-4 min innan den dör. Sen vägrar den starta tills jag bryter spänningen för tändningen. Och då räcker det med enbart tändnigen (funkar att vri från II till I och sen tillbaka igen så startar den. Har gnista då den går på startgas. Har bytt både spridar och bränslerelät samt vevaxelgivaren och bränsleboxen. Får felkod 1-4-4 på tändningen roll har bränsle fram till spridarna, känns typ som dom slutar öppna efter en liten stund av någon mysko anledning
mad

Grenemark
17 september 2015 · 88 Inlägg

Kan vara bensinpumpen som gett upp

bellman321
17 september 2015 · 71 Inlägg

Okej, ska titta det. Men då borde jag väll inte ha fin stråle upp till spridarbryggan?

Senast redigerat av bellman321 (17 september 2015)

Grenemark
17 september 2015 · 88 Inlägg

bellman321 skrev:
Okej, ska titta det. Men då borde jag väll inte ha fin stråle upp till spridarbryggan?

Kolla pumpen ändå. Det kan även vara hallgivaren

bellman321
17 september 2015 · 71 Inlägg

hallgivaren/vevaxelgivaren är bytt för ca 2-3v sedan och då till en helt ny. pumpen går, kände på den förut och har även testat bygla bränslerelät så att pumparna går helatiden och felet kvartstår. hmm

Grenemark
18 september 2015 · 88 Inlägg

Hmm okej. Har varit med om det tidigare men då har det varit hallgivaren och andra gången(en annan bil) då vart det pumpen. Har även läst något liknande för någon månad sen och då var det tydligen rost i tanken som då orsakade stopp i slangen har jag för mig.

bellman321
18 september 2015 · 71 Inlägg

Hmm okej men givaren är bytt så skulle kännas otroligt om den krånglade. Har ju både,armaturen och tanken i plast så rost skulle också vara skumt tongue kom på mig själv med att vara otydlig i beskrivningen också... Bilen går länge och bra på tomgång. Även om man varvar, ställde den på det i ca 40-50 min utan problem igår, men när man kör så bara tvär dör den efter allt mellan 10 sec till 2 min. Gnista finns som sagt då den går på startgas direkt efter den stannar. Är ett jävligt underligt fel hmm

jaka54
19 september 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har du två pumpar i din  bil? 87:ans 740/745 har det och funkar inte bakre pumpen i tanken går inte motorn när bensinnivån är under halv tank.

bellman321
19 september 2015 · 71 Inlägg

Ja det sitter två pumpar i alla 740 väll? Utom dieseln. Den bakre går, hör den om jag lyssnar mot tankhålet. Samt bilen startar ju på 5 liters soppa då den pumpen borde gå. Men ska titta ändå smile  kan tändnigsboxen vara boven? För den skickar väll signal till brånsleboxen att motorn gåt samt lmm infon? Heller har jag fått de runt foten?

jaka54
19 september 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Tanka fullt!
Funkar motorn då är det bakre pumpen som inte går som den ska.
Jag har skrivit tidigare här på "Garaget"om ärgbildning under kontaktdonet (plasplupp) som sitter på stora tanklocket på tanken.

bellman321
19 september 2015 · 71 Inlägg

Får försöka tanka fullt då men svårt att ta sig till macken när bilen inte ens går halvvägs utan att dö sad byte armaturen såhär dags ifjol och titta då över komtakdon samt genomföringen på armaturslocket och det såg fint ut då smile men ska titta ändå. Thanks for the tip smile men grejen är ju att när motorn dör underkörning så slutar spridarna öppna, för om man kör på starten direkt och känner på dom då "tickar" dom inte man kånner ju hur dom öppnar när motorn går och det är helt borta, och då har jag även fin stråle med soppa till spridarna hmm

Henkix
19 september 2015 · 6 737 Inlägg

kan kanske vara boxen till tändningen som av nån anledning slutar tala om för bränsleboxen att motorn går o då slutar bränslebox spruta in bensin?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
bellman321
20 september 2015 · 71 Inlägg

Är det jag funderar på nämligen för lmm skickar väll data till tändingsboxen hur "tungt" det går och den skickar då vidare detta till lh boxen som reglerar därefter? Om den signalen då försvinner så öppnar ju inte spridarna eftersom att boxen inte fattar att motorn går? Eller är jag helt ute och vimsar nu? tongue

Senast redigerat av bellman321 (20 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang