Köpråd - 18-års bil, hjälp!

Bennybira
21 september 2015 · 480 Inlägg

Såhär i efterhand...
Köp en så ny lågmilad bil du kan. Och lev med att den inte är drömbilen / projektbilen.

Försök inte ha projektbil/busbil som brukis. Det är så jävla tråkigt i längden.
Skoda fabia RS / TFSI hade jag nog skaffat som det ser ut idag om jag hade den ekonomin som 18åring.
40 000 i kontantinsats och sen en så fräsch en jävla "hatchback" som möjligt.

Även de motorstarkare bilarna i "fabia / polo" karosserna dricker inte ett smack.
Äger ingen själv.
Men sambon har en 2015 octavia 1.6TDI...
Mycket trevlig bil för det hon har den till.. sen att vi har lite andra "busigare" och mer udda fordon i parken kan kvitta.
Ändå oktavian vi lägger flest mil på.

När jag var 18 - 20 hade jag bmw e34.. 2 st. älskade 525an.. men de har hunnit bli ca 8 år äldre med allt vad det innebär!

Hade även en golf gti 16v... slaktade växellådor (diffar) på löpande band. Men fick smaka bana etc.. så hade väl egentligen roligare med den.

Långt inlägg.. men vafan?!

Fiat 127 (1977)
Fuunck
21 september 2015 · 24 Inlägg

CHEEVA skrev:

Fuunck skrev:

simonhumla skrev:

I mitt fall så har jag nästan helt uteslutit Volvo 740/940 då jag kommer köra mycket långkörningar, svårt att hitta någon som inte är småtrimmad och buskörd... även om reservdelar är billiga också och sådär så köper jag hellre en bil som håller lite bättre som man slipper smålaga hela tiden. För jag vill absolut inte sitta och köra långkörningar på 60 mil i en gammal 740/940 tyvärr... Dock är ju 540 också helt uteslutet, då det blir för dyrt helt enkelt!
Och precis som du säger så drar ju en volvo 740/940 minst lika mycket som en BMW så du får ju mycket mer tåga för pengarna i en BMW anser jag, sen har kanske BMW väldigt gott rykte av en anledning också, att de håller ändå rätt bra! Dock så betalar du mycket för bara märket när du köper en BMW.

Efter att jag tittat runt i några månader nu så är jag mest sugen på Saab Aero eller BMW 3-serie, dock säger många att Saab inte håller vidare bra men dom är 10000 kr billigare än en BMW, så vi får se vart detta slutar!

Vill bara meddela att jag har köpt min första bil idag. Blev en Audi a4 1,8t quattro (190 hk) 2004. I princip ingen rost eller andra fel. Enda nackdelen var att det endast fanns ms däck på 18'' fälgar, relativt nya däck så blir att leta dubbdäck till nästa vinter istället. Gav 35k för denna goingen vilket enligt mig var ett riktigt bra pris, pinnar på helt ok men det är ju ingen sportbil precis. Lagom drag för första bil enligt mig. Hoppas du hittar något du verkligen blir nöjd med smile
Mvh Funck

Grattis ! helt klart en trevlig bil smile

Tack smile Ja jag kunde inte vara nöjdare smile

Bennybira
21 september 2015 · 480 Inlägg

Helt klart bra förstabil!
Välservade 1.8T kärror håller ju diesel-länge! Grattis big_smile

Fiat 127 (1977)
Fuunck
23 september 2015 · 24 Inlägg

Bennybira skrev:
Helt klart bra förstabil!
Välservade 1.8T kärror håller ju diesel-länge! Grattis big_smile

Tack! Ja jag har ju hört det. Var en kille som jobbade på audi som haft den innan. Nybytt kamrem och 800 mils intervaller på oljebyten, vilket jag förstår är nödvändigt pågrund utav det lilla oljetroget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang