Köpa bil på helgen fast pengarna kommer inte in på kontot förrän på måndag.

EPG Kärnkraftstomte
10 oktober 2015 · 766 Inlägg

Jag ska iväg och kolla på en bil i helgen och det är en bit för mig att åka.

Jag för över några tusen till en sparfond varje månad för att inte ha mer pengar än vad jag behöver på kontot.
Jag har nu valt att sälja en del av beloppet i fonden för att kunna finansiera ett bilköp.
Problemet är bara det att dessa pengar kommer inte att rulla in på kontot förrän på måndag.

Kommer säljaren att ha några invändningar mot att han kommer att få vänta på pengarna några dagar?
Jag är inte sugen på att åka 40 mil enkel resa och sen komma hem tomhänt.

Kan jag i värsta fall lämna mitt körkort till han som säkerhet eller kommer det troligtvis inte vara något bekymmer alls?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Hamilton
10 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Har svårt att se varför någon skulle släppa en bil innan fullbetalning är erlagd.
Vänta med bilköpet tills pengarna finns på kontot.

Fotograf på tierpidag.se
dawwe ...has left the building...
10 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Swisha, man kan höja gränsen upp till 150000 under en dag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Emil_sb
10 oktober 2015 · 210 Inlägg

dawwe skrev:
Swisha, man kan höja gränsen upp till 150000 under en dag...

Spelar ju ingen roll om han ändå inte kommer åt pengarna.

Är det en seriös firma så borde det väl inte vara några problem tycker man?

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Germax
11 oktober 2015 · 12 086 Inlägg

Klart som fan han kommer ha invändningar på att inte få betalt. Skön inställning att åka 40mil för att köpa en bil med pengar man inte har för att hoppas på det bästa lol

Hamilton
11 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Emil_sb skrev:

dawwe skrev:
Swisha, man kan höja gränsen upp till 150000 under en dag...

Spelar ju ingen roll om han ändå inte kommer åt pengarna.

Är det en seriös firma så borde det väl inte vara några problem tycker man?

Jag har nog aldrig hört talas om någon firma som släpper en bil innan betalning, minst handpening innan bilen lämnar lokalen är nog en regel som seriösa bilhandlare anväder.

Har man inte finnanserna klara så är det nog köparen som är oseriöa.
Vem åker 40 mil på vinst och förlust utan pengar vare sig i fickan eller kontot....

Fotograf på tierpidag.se
Murvald Knegare
11 oktober 2015 · 718 Inlägg

EPG skrev:
Jag ska iväg och kolla på en bil i helgen och det är en bit för mig att åka.

Jag för över några tusen till en sparfond varje månad för att inte ha mer pengar än vad jag behöver på kontot.
Jag har nu valt att sälja en del av beloppet i fonden för att kunna finansiera ett bilköp.
Problemet är bara det att dessa pengar kommer inte att rulla in på kontot förrän på måndag.

Kommer säljaren att ha några invändningar mot att han kommer att få vänta på pengarna några dagar?
Jag är inte sugen på att åka 40 mil enkel resa och sen komma hem tomhänt.

Kan jag i värsta fall lämna mitt körkort till han som säkerhet eller kommer det troligtvis inte vara något bekymmer alls?

Ursäkta mig men nu gör du mig bara förbannad och "idiotförklarar dig själv".
Varför inte vänta tills dagtid sen ringa till säljaren och fråga? Alternativt säga att ni båda skriver på pappret och han behåller det hos sig tills pengarna kommer på hans konto, på så vis är det du som tar risken och han kan känna sig trygg.
Eller känna sig trygg för att han fick pengar av dig men sket i att posta brevet.

William 2009-02-20
spillolja
11 oktober 2015 · 4 031 Inlägg

Om du inte vill vänta till nästa helg så få ni nog finna er i en tur och retur resa utan nyköpt bil

väldig vanligt när jag köper en dyrare bil är att säljaren håller den för en handpeng och bindande avtal
för att hämta en postväxel när banken är öppen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
EPG Kärnkraftstomte
11 oktober 2015 · 766 Inlägg

Det löste sig.
Jag hade glömt att jag hade kredit på ett av mina kort eftersom att jag så sällan utnyttjar det.
På så sätt så kunde jag lämna handpenning.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang