Bytt laddningsregulator. Sladdar till batteriet ryker

Ande90
20 oktober 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Har en skoda octavia combi från 99. Min generator slutade ge ström och batterilampan började lysa. Jag har därefter monterat ur generatorn och lämnat in den på generator service och fått ny regulator och ny koppar. Testkörd på plats.
Batteriet har jag plockat ut själv och laddat hemma då det var kört i botten. Nu när jag monterat ihop allt blev jag glad att lampan slocknat men när jag kollade huven såg jag att det kom lite rök från elkablarna kopplade till batteriet så stängde av snabbt.

Någon som kan hjälpa? Är väldigt okunnig o känner att jag potentiellt gav mig på en för svår sak. Har jag satt kablarna fel? Ser ut ungefär såhär http://web.t-online.hu/audiosim/pics/fusebox.jpg

Tack på förhand
mvh
Andreas

Xebers76
20 oktober 2015 · 2 275 Inlägg

jag misstänker att den där generatorn inte mår så bra, trots renovering, elr så har dem monterat fel grejer i, reklamation?

annars har jag svårt att se att man kan koppla fel när man bara tar ur och sen monterar, finns inget så vitt jag vet som går att sätta fel

du skulle kunna testa hur mycket volt den laddar, ta en multimeter och sätt den på likströmsidan och ställ den på "20", mät sedan över batteriet när motorn går och se vad den laddar

mb_pucken
20 oktober 2015 · 5 087 Inlägg

Har du säkringslåda uppe på batteriet?
Dessa brukar drabbas utav dålig kontakt vilket kan leda till oönskad värme.
Om du har denna plastlåda så kolla över kobtaktytor så allt är rent och snyggt.
Mät även upp laddningen så du ser hur mycket den laddar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ande90
20 oktober 2015 · 2 Inlägg

Yes den ser ut som på bilden o sitter på batteriet ja. Tack så mycket båda två! Ska försöka kika på det i morgon. Inte så många soltimmar o spela på bara när man jobbar!

Meaganeowner
20 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Tja, lite oxid eller annat. Dålig kontakt och en ny frisk generator som laddar för fullt. Inte bara batteriet med inledningsvis 50-60 A. Det går ström även till andra storförbrukare som t ex de tre glödstiften som värmer upp kylvätskan, helljus, extraljus, stolvärme, bakruta, värmefläkt mm.

Det kan gå till 80 -100 A till att börja med.

Lite dålig kontakt, så kan det bli varmt.
Känn efter på kablar, säkringar, kabelskor mm.
Blir det varmt, så kan du ha hittat stället där det är dålig kontakt.

Lossa i s f polskon på minuspolen och gör ordentligt rent. Metalliskt rent, just där det blir varmt.

Kan också var kortslutning mot chassie som ger värmeutveckling...

MIne101
21 oktober 2015 · 123 Inlägg

Hejsan.

Hade samma problem på morsans bil för inte länge sen, säkringshållaren uppe på batteriet smälte (!) pga av varmgång och laddningslampan började lysa. Kände på kabeln och den gick knappt att ta i.

Efter en del sökande på diverse VW-forum så hittade jag att detta är en designmiss av VW på just MK4 plattformen.
För klen laddkabel samt helt enkelt dum konstruktion på hela säkringshållare.

kabeln som går från generatorn får dålig kontakt mot säkringen så det blir varmgång.

Jag löste detta genom att dra en ny, grövre kabel, från generatorn. Samt sätta dit en extern säkring, liknande du gör till ett slutsteg. Har inte vart några problem sedan dess! inte ens en tendens till varmgång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang